Patriarhul Daniel: Averea cheltuită de fiul risipitor este iubirea părintească

„Sinaxarul zilei de astăzi spune că, de fapt, averea cheltuită de fiul risipitor este iubirea părintească, uitată de el și neglijată. Dar, prin pocăință, el reface comuniunea de iubire cu Dumnezeu”, a explicat Patriarhul Daniel duminică.

Preafericirea Sa a explicat pilda despre Intoarcerea fiului risipitor și simbolurile care apar in ea.

„Libertatea” ințeleasă ca instrăinare de Dumnezeu

„In această Duminică a Intoarcerii fiului risipitor este scos in evidență faptul că, prin instrăinarea omului de Dumnezeu, printr-o libertate confuză, in care se afirmă maturitatea și autonomia ca indepărtare și instrăinare de Dumnezeu și de libertatea trăită in comuniune cu Dumnezeu”, a spus Patriarhul.

„După ce face experiența acestei libertăți confuze, petrecută in patimi egoiste, in izolare și indepărtare de Dumnezeu, acest fiul risipitor, care, din fiu liber, devine păzitor de porci și slugă a păcatului și a foametei, atunci el iși dă seama de importanța iubirii părintești.”

Treptele pocăinței: revenire in fire

„In esență, evanghelia de astăzi ne arată că prin pocăință inviază sufletul din moartea spirituală cauzată de păcat”, a mai precizat Patriarhul Romaniei.

„Ajungand el la o stare de sărăcie deodată spirituală și materială, de decădere, a vieții sale, deodată a apărut in cugetul lui ideea că singura cale de a rămane in viață și de a ieși din starea in care căzuse este intoarcerea la casa Tatălui”, a spus Părintele Patriarh Daniel.

„Această ridicare a lui fizică insemna și o ridicare spirituală, pentru că, precizează evanghelia, el și-a venit in fire, sau și-a venit in sine. Cu alte cuvinte, a recunoscut că starea de păcătoșenie și de instrăinare de casa părintească, de Tatăl său cel milostiv, este o stare nefirească.”

„Această evanghelie a devenit o paradigmă sau un model pentru Sfanta Taină a mărturisirii și iertării păcatelor, sau Sfanta Taină a Spovedaniei, care este de fapt taina impăcării omului cu Dumnezeu”, a subliniat Patriarhul.

Practic, etapele prin care trece fiul risipitor inainte de a lua decizia să se intoarcă acasă „arată treptele pocăinței celei adevărate și sincere”.

Aceste trepte ale pocăinței reprezintă „revenirea in sine, sau in fire, pentru că păcatul și patimile egoiste sunt o ieșire din fire, sunt o ieșire din sine”, a explicat Preafericirea Sa.

După pocăință urmează impărtășirea, comuniunea cu Dumnezeu

Impresionantă este atitudinea iubitoare a Tatălui din parabolă, care i-a ieșit in intampinare fiului risipitor.

„Iar după pocăință urmează impărtășirea, fiindcă vițelul cel gras se reprezintă jertfa Mantuitorului Iisus Hristos. Jertfa de pe Cruce devine jertfa euharistică din Sfantul Potir, cea nesangeroasă”, a mai explicat Patriarhul.

„Evanghelia de astăzi indeamnă la mai multă pocăință, spovedanie, mărturisirea păcatelor și primirea iertării păcatelor și la mai deasă impărtășire in toată perioada Triodului și mai ales in timpul postului Sfintelor Paști, pentru că această duminică, a doua din perioada Triodului, este o duminică pregătitoare pentru a intra in postul Sfintelor Paști”, a precizat Preafericirea Sa.

„Sfinții Părinți au considerat că este necesară chemarea la pocăință ca fiind singura cale de izbăvire de păcate și de innoire a vieții duhovnicești”, a incheiat Patriarhul Romaniei.

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a participat duminică la Sfanta Liturghie oficiată in Paraclisul istoric „Sfantul Mare Mucenic Gheorghe” al Reședinței Patriarhale.


Simbolurile din pilda Fiului Risipitor explicate de Patriarhul Daniel

  • Tatăl – Tatăl ceresc, Dumnezeu;
  • Fiul risipitor – omul care se instrăinează de Dumnezeu;
  • Țara indepărtată – tăramul libertății confuze, ințeleasă ca izolare de Dumnezeu;
  • Haina cea nouă – „haina cea dintai, care este haina botezului, sau, pentru cei care sunt botezați, este haina luminoasă pe care o dă botezul lacrimilor, și anume pocăința, sau spovedania”;
  • Inelul pus in mană – „iubirea nediminuată, neintreruptă și neschimbătoare a lui Dumnezeu, Care dăruiește harul Său, numit harul infierii, sau reinfierii, celui care a fost păcătos, dar s-a pocăit pentru păcatele lui și-a cerut iertare”;
  • Incălțămintea nouă – „ajutorul dat de Dumnezeu pentru a birui ispitele păcatului”;
  • Vițelul cel gras care este injunghiat – Sfanta și Dumnezeiasca Euharistie

Foto credit: Arhiva Basilica.ro / Mircea Florescu

Urmărește-ne pe Telegram:�t.me/basilicanews


Sursa: Basilica.ro

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 124

Id: 77827

Data: Feb 14, 2023

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).