Sfanta Imparateasa Elena a fost cea care a avut poate cea mai mare influenta asupra Sfantului Constantin cel Mare. Exemplul vietii sale petrecute in curatie a fost incununat la apusul existentei pamantesti de un pelerinaj plin de binefaceri pentru crestinii din Ţara Sfanta, in cursul caruia a dispus edificarea unor biserici importante, precum cea a Sfantului Mormant, cea din Betleem (locul Nasterii Domnului) si cea de pe Muntele Maslinilor de unde Mantuitorul Se Inaltase la ceruri din mijlocul ucenicilor. Ne vom indrepta atentia, in cele ce urmeaza, asupra pelerinajului Sfintei Elena la Locurile Sfinte.Eusebiu de Cezareea ne spune ca motivul principal pentru care Sfanta Elena venise in Ţara Sfanta era acela de a aduce multumire lui Dumnezeu pentru binefacerile pe care le oferise familiei imperiale, atat fiului ei, Constantin cel Mare, cat si urmasilor lui ( Viata lui Constantin cel Mare, trad. Radu Alexandrescu, in: col. PSB, vol. XIV, EIBMBOR, Bucuresti, 1991, p. 142). In acest sens, ea s-a ocupat in principal de edificarea catorva lacasuri de cult semnificative si impozante, respectiv biserica inchinata locului Nasterii Domnului din Betleem, cea inchinata Inaltarii Sale si care a fost construita pe Muntele Maslinilor, dar si cea a Sfantului Mormant. In toate aceste acte de binefacere, darnicia sa a fost dublata de sprijinul imperial oferit de fiul ei, Constantin cel Mare. Acolo unde maica sa binevoise sa ridice lacasuri de cult pentru a preamari puterea si iubirea lui Dumnezeu, Constantin cel Mare trimitea si el odoare de mare pret, insotite de o serie de danii bogate pentru intretinerea cuvenita lacasurilor in cauza. Asa cum ne spune Eusebiu de Cezareea, Augusta Elena (cuvioasa maica a iubitorului de Dumnezeu imparat) a inaltat cele doua sfinte, impunatoare, frumoase si pururea vrednice de amintire lacasuri [...] inchinandu-le lui Dumnezeu, Mantuitorul ei, ca tot atatea marturii ale evlaviei sale. In care lucrare trebuie spus ca mult s-a ajutat ea, totusi, si de imparateasca putere a fiului ei (ibid., p. 142). Milosteniile batranei imparatese nu se limitasera insa exclusiv la ridicarea unor noi biserici inchinate Mantuitorului. Din contra, asa cum ne relateaza acelasi autor, cel mai mult isi arata darnicia inaintea saracilor celor goi si neajutorati; fata de unii cu daruri in bani; iar fata de altii, impartindu-le cu prisosinta vesminte ca sa-si acopere trupul. Pe cate unii i-a scapat de inchisoare sau de patimirile lor din mine; a slobozit de prigoana pe multi asupriti; in sfarsit, cate unora le-a trimis vorba sa se intoarca din surghiun. [...] Merita cu adevarat sa vezi cum umbla femeia aceasta extraordinara, invesmantata simplu si modest, in mijlocul poporului inghesuit in jurul ei, vadindu-si evlavia fata de Dumnezeu prin tot soiul de fapte bine-placute Lui (ibid., p. 143). Modelul de viata ascetica si smerita este intruchipat de Sfanta Elena prin tot comportamentul ei cuviincios si modest. Nu avem de ce sa consideram ca Eusebiu de Cezareea o portretizeaza aici intr-un mod idealist deoarece Sfanta Elena chiar a avut o existenta smerita, nedorind in nici un moment sa iasa in evidenta printr-un act sau altul. Şi-a dus viata in umbra fiului ei, pe care a incercat sa il povatuiasca bine pe calea dreptatii si sa il apropie de Dumnezeu.Trecerea la cele vesnice a Sfintei ElenaDupa incheierea bogatului ei pelerinaj, timp in care a efectuat o serie de binefaceri mari catre comunitatile crestine aflate in Orient, Sfanta Elena s-a retras pentru a trece la cele vesnice in mijlocul familiei sale. Calatoria indelungata si varsta inaintata, pentru ca avea la momentul respectiv aproximativ 80 de ani, si-au spus cuvantul. Eusebiu de Cezareea ne zugraveste o scena emotionanta, spunand ca batrana imparateasa si-a dat sufletul de fata cu minunatul ei fiu care o veghea si-i purta de grija si-i tinea mainile intru ale sale (ibid., p. 143). Averea sa a fost lasata prin testament Sfantului Constantin si urmasilor acestuia. De asemenea, ea a beneficiat de o inmormantare cu adevarat imperiala: Trupul fericitei a avut parte de onoruri neobisnuite: insotit de o foarte numeroasa escorta armata, a fost adus in cetatea imparateasca, unde a fost asezat intre mormintele imparatilor (ibid., p. 144).O datorie nerecunoscuta de biografIn mod curios, Eusebiu de Cezareea da dovada de o lipsa clara de obiectivitate atunci cand afirma ca Sfanta Elena isi datora convertirea la crestinism propriului ei fiu! Iata marturia istoricului: Asa s-a sfarsit maica imparatului, fiinta vrednica de necurmata noastra aducere-aminte atat pentru faptele ei placute lui Dumnezeu, cat si datorita mladitei celei fara de pereche si minunate careia-i daduse ea viata; mladita care - pe langa toate celelalte - merita sa fie binecuvantata si pentru pietatea sa fata de aceea careia-i datora viata. Constantin izbutise sa faca din Elena - care mai inainte nu fusese credincioasa - o fiinta atat de cuvioasa, de parca Insusi Mantuitorul tuturor ar fi povatuit-o inca din frageda ei tinerete (ibid., p. 144). Majoritatea istoricilor contemporani considera ca Sfanta Elena a fost crestina inca din copilarie sau s-a convertit la crestinism inca din tinerete, nicidecum ca ar fi fost influentata de propriul ei fiu in luarea acestei decizii capitale. Eusebiu de Cezareea exagereaza ca de obicei in afirmatiile sale pompoase, dorind sa scoata in evidenta virtutile imparatului Constantin cel Mare, dar da dovada inca o data de inconsecventa in propria relatare istorica. Evlavia Sfintei Imparatese Elena nu poate fi pusa la indoiala. Nu avem de-a face cu o convertire tarzie sau una influentata de propriul ei fiu, care inca era catehumen!De asemenea, Eusebiu pare sa atribuie fiecare merit, fiecare donatie a Sfintei Elena fiului ei, ceea ce nu ni se pare intemeiat. Fiind imparateasa, Sfanta Elena beneficia de propriile sale proprietati si era indreptatita la o renta anuala semnificativa. Ea nu avea nevoie ca fiul ei sa ii aprobe actele de caritate sau sa ii dea bani din propria sa trezorerie imperiala. Desigur, el a ajutat-o in multe randuri, dar a pune totul pe seama sa ar insemna sa o privam pe Sfanta Elena de aportul ei consistent la raspandirea si sustinerea credintei crestine la nivelul statului roman. In timp, poate ca va exista cineva care va aprofunda in amanunt importanta actiunilor Sfintei Elena si aportul inestimabil pe care aceasta l-a avut in deciziile-cheie luate de Sfantul Constantin cel Mare. Pana atunci, ne rezumam numai sa afirmam ca, desi nu a avut poate aceeasi influenta ca fiul ei, a avut totusi una mult mai mare decat cea pe care i-o rezerva istoricii clasici sau cei moderni. In materialul urmator vom trata marile proiecte civile si bisericesti infaptuite de Sfantul Constantin cel Mare, care reprezinta modele de actiune pentru misiunea pastorala si administrativa pe care sunt datori sa o indeplineasca slujitorii Bisericii si in zilele noastre. In definitiv, faptele bune trebuie urmate si multiplicate, nu considerate depasite sau imposibile.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 700
Id: 34897
Data: Oct 24, 2013
Imagine:

Data: Oct 24, 2013

Data: Oct 24, 2013

Data: Oct 24, 2013

Data: Oct 24, 2013

Data: Oct 24, 2013

Data: Oct 24, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Comoara intelepciunii - Adevarata intelepciune
Comoara intelepciunii - Rugaciunea naufragiatilor
Comoara intelepciunii - Comunicarea intre oameni
Comoara intelepciunii - Nepatimirea celui simplu
Comoara intelepciunii - Ispitirea Sfantului Antonie cel Mare
Comoara intelepciunii - Cum dobandim smerenia
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).