]]>Unul dintre cele mai puternice, memorabile și în același timp misterioase cuvinte ale avvei Teodor de la Ferme se găsește în apoftegma 12: „Avva Teodor de la Ferme a zis că omul care trăiește în pocăință nu este legat de nici o poruncă”. Gândul acesta al bătrânului ne duce până în punctul în care se produce ruptura și în același timp întâlnirea dintre Vechiul și Noul Testament, dintre Lege și Har. Cuvântul avvei Teodor trimite la cuvintele cu care Mântuitorul Își începe activitatea publică: „Pocăiți-vă, căci s-a apropiat Împărăția cerurilor” (Mt. 4, 17). Pocăința este poarta de ieșire din imperiul legii și ușa de intrare în lumea harului. Pocăința se găsește în punctul de maximă tensiune între trecut și viitor. Conceptul românesc pocăință este moștenit pe filieră slavonă și echivalează cuvântul grecesc metanoia, care ar putea fi tradus prin „schimbarea minții”. Dacă ținem seama de sensul acesta primordial, pe care îl nuanțăm cu semantica slavonă, înțelegerea pocăinței se îmbogățește. Pentru părintele Sofronie Saharov pocăința reprezenta un aspect esențial al gândirii sale teologice. Un ucenic și un moștenitor care perpetuează gândirea sa teologică, părintele Zaharia Zaharou spune că pentru arhimandritul Sofronie „pocăința însemna ca omul să aibă conștiința planului de dinainte de veacuri pe care Dumnezeu l-a alcătuit pentru el”. Să încercăm acum să punem laolaltă toate aceste fragmente, pentru a încerca o viziune unitară privind pocăința, cea care te eliberează de sub tirania legii. Legea reprezintă un imperativ exterior căruia trebuie să i te supui. Pocăința este o lucrare lăuntrică, un efort necontenit de conformare la planul lui Dumnezeu pentru tine; deci implicit și atenție încordată pentru surprinderea acestui gând al Domnului. Pocăința este tensiunea nesfârșită de schimbare a minții în acord cu voia lui Dumnezeu. În felul acesta pocăința este o lucrare deschisă către viitor. Dar pocăința cuprinde în sine timpul întreg pentru că în lucrarea pocăinței intră și regretul pentru trecutul eșuat și pentru prezentul în care nu putem să dăruim Domnului tot ceea ce-i datorăm. Pocăința autentică este un dar al Duhului Sfânt, care ajunge să pătrundă în toate fibrele vieții. De aceea, cel care trăiește în pocăință nu mai are nevoie de lege ca de o obligație exterioară căreia să i se supună. Cel care trăiește în pocăință, acela în chip firesc face lucrările lui Dumnezeu, fără să mai aibă nevoie de o presiune din afara lui, care să îl oblige, pentru că deja trăiește în smerenia care face posibilă iubirea. Omul aflat în stare de pocăință își impune în chip ascetic constrângeri care interiorizează poruncile lui Dumnezeu și, astfel, se naște în om libertatea desăvârșită. De aceea zicea avva Teodor de la Ferme că „omul care trăiește în pocăință nu este legat de nici o poruncă”. (Articol publicat în Ziarul Lumina)
Download: Click for download attached file: Pocainta si libertate
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 651
Id: 54277
Data: Jul 30, 2015
Imagine:
]]>Parohia Timișoara-Iosefin cu hramul ”Nașterea Maicii Domnului” a organizat duminică, 26 iulie 2015, un important eveniment cultural și .....
Data: Jul 30, 2015
]]>La biserica „Naşterea Maicii Domnului” - Mărgeanului din Protoieria Sector 5 Capitală a avut loc sâmbătă, 25 iulie 2015, de la ora 19:00, conferinţa cu titlul Tinereţea în Hristos .....
Data: Jul 30, 2015
]]>Cărţile din biblioteca satului Râu Sadului din judeţul Sibiu au început din nou să deschidă copiilor şi tinerilor o fermecătoare lume a .....
Data: Jul 30, 2015
]]>La Editura „Cuvântul vieţii” a Mitropoliei Munteniei şi Dobrogei a apărut de curând, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul .....
Data: Jul 30, 2015
]]>Biserica Olari din Bucureşti, împreună cu Fundaţia „Sergiu Celibidache”, organizează, în perioada 20-31 iulie, o şcoală de vară la Centrul social-educaţional ADORNO al parohiei. La acest .....
Data: Jul 30, 2015
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Pr Ioanichie Balan - Inaltarea Sfintei Cruci 1997
Pr Ioanichie Balan - Sfintii Imparati Constantin si Elena 1997
Pr Ioanichie Balan - Intampinarea Domnului 1997
Pr Ioanichie Balan - Pogorarea Sfantului Duh 1999
Pr Ioanichie Balan - Duminica dupa Inaltarea Sfintei Cruci 1997
Pr Ioanichie Balan - Intrarea Domnului in Ierusalim 1997
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).