Praznicul Nasterii Domnului la Stockholm

Marti, 25 decembrie 2012, de Praznicul Nasterii Domnului, Preasfintitul Episcop Macarie al Europei de Nord a savarsit Sfanta Liturghie, impreuna cu un sobor de preoti si diaconi, in biserica Parohiei Ortodoxe Romane Adormirea Maicii Domnului din Stockholm-Bredäng, pastorita de PC Preot Gheorghe Borca. Raspunsurile la strana au fost date de grupul coral Credo al Episcopiei care a sustinut si un concert de colinde.La slujba au participat alaturi de numerosii credinciosi din capitala si Ambasadorul Republicii Moldova in Regatul Suediei, dl Emil Druc dimpreuna cu familia sa, dl. Michael Hjälm, Directorul Institutului de Studii Ortodoxe din Stockholm si alti cercetatori din aceasta institutie. Preasfintitul Episcop Macarie a transmis cuvantul sau pastoral intitulat: Hristos-Emanuel, Izvorul vindecarilor in care s-a referit la Mantuitorul Hristos-Emanuel, Cel Care se face om de dragul nostru si spre folosul nostru: Aducem si noi astazi lauda lui Hristos-Emanuel Care se intrupeaza de dragul nostru si spre folosul nostru! Se intrupeaza Fiul Omului ca noi sa ne recunoastem in El copii ai lui Dumnezeu! Emanuel inseamna Cu noi este Dumnezeu . El este cu noi dar si noi trebuie sa dovedim ca suntem cu El! De aceea am venit si astazi la Liturghie, aici in Betleemul Bisericii, pentru a-I aduce, prin Maica Fecioara, ce avem mai de pret, inima noastra curatita de pacate. Preacurata Maria este darul adus de umanitate in Taina Intruparii, dupa cum ne arata cantarea de la Vecernia praznuirii: Fiecare din fapturile cele zidite de Tine multumire aduce Ţie: ingerii cantarea, cerurile steaua, magii darurile, pastorii minunea, pamantul pestera, pustiul ieslea, iar noi pe Maica Fecioara . Prin Fecioara Maria, faptura omeneasca i-a oferit Domnului trup, iar El ne-a daruit infierea duhovniceasca, facandu-ne partasi indumnezeirii. El este Izvorul nesecat al dumnezeiescului har, tamaduind sufletele si trupurile noastre slabanogite de pacate. De fapt, la fiecare Liturghie cand aducem in dar in firida Proscomidiarului, prescura dimpreuna cu celelalte ofrande pentru Euharistie, actualizam Inomenirea Fiului lui Dumnezeu, deoarece potrivit marturiilor Parintilor, prescura simbolizeaza trupul preacurat al Nascatoarei. Desprinderea de catre preot, din rotundul prescurii, a Agnetului sau a Mielului dumnezeiesc, adica a pecetii patrate cu inscriptia cruciforma IS HS NI KA, care se talcuieste Iisus Hristos Biruie , arata cum Fiul lui Dumnezeu se intrupeaza luand fire omeneasca din trupul Maicii Sale, si, totodata, din trupul intregii fapturi, din rotundul pamantului. Preotul aseaza apoi Agnetul pe Sfantul Disc care inchipuie ieslea in care a fost culcat Pruncul dupa nastere. Preasfintitul Macarie a mai spus ca Taina Betleemului este perpetuu traita in Liturghia Bisericii: Toata firida Proscomidiarului din peretele de miazanoapte al absidei Altarului euharistic, strajuita de icoana Nasterii lui Hristos, simbolizeaza in primul rand pestera din Betleem in care S-a nascut Domnul nostru, unde discul liturgic inchipuie ieslea iar steluta sa protectoare de deasupra Agnetului reprezinta steaua care i-a calauzit pe cei trei crai spre locul nasterii. Acoperamintele care invaluiesc vasele liturgice cu cinstitele daruri de paine si vin, sunt scutecele in care a fost infasat dumnezeiescul Prunc dupa nastere si imbaiere, iar tamaierea cu cadelnita fumeganda, exprima simbolic si darurile de aur, smirna si tamaie aduse odinioara micutului Imparat de catre magi.In Rasaritul crestin, in Taina Liturghiei, Hristos, este prezent sfintitor si deplin, fiind reactualizata lucrarea Sa de la Intrupare si pana la Jertfa, Invierea, Inaltarea si Venirea Sa intru slava, manifestandu-ne intru El si El intru noi. Pentru ca suntem madulare ale trupului Lui, din carnea Lui si din oasele Lui . (Efeseni 5,30). Ne este indeajuns ca fiece loc si act liturgic din biserica este plin de adanca sfintenie si semnificatie mistica, traind astfel inca din aceasta lume Taina Imparatiei. De aceea, in traditia noastra ortodoxa nu simtim nevoia sa reprezentam ieslea din Betleem prin staul amenajat cu statuete si lumini multicolore, cum vedem acum de Craciun in pietele si in bisericile occidentale. Insa trebuie sa traim misterul euharistic, primindu-L pe Hristos Cel Nou Nascut pentru a-Şi face salas luminos in causul inimii noastre. Fiindca, asa dupa cum v-am mai spus, de-o mie de ori de S-ar intrupa Hristos in Betleem, daca nu se naste si in inima noastra, totul este in zadar (Angelus Silesius). Important este sa-I deschidem larg poarta inimii noastre deoarece El nu vine sa ne ceara ceva, ci numai sa ne daruiasca pacea si bucuria Sa cea vesnica. Referindu-se la colindele strabune a prezentat si doua stravechi icoane in care ne este infatisat Hristos-Emanuel: Coplesiti de minunata ipostaza a Preasfintei Nascatoare care il poarta pe Fiul Cel neincaput, mai intai nevadit, in pantece si in inima sa, apoi dupa nastere, cu tandrete materna, pe bratele sale, in dreptul inimii. In tezaurul liturgic rasaritean se pastreaza din vechime doua icoane ale Maicii Domnului. Prima icoana numita Maica Domnului a Intruparii sau a Semnului , ne-o infatiseaza pe Preamilostiva care il are pe Pruncul Sfant pe pieptul ei, stralucind langa inima sa, intr-un medalion de slava. Se arata astfel ca Hristos este Emanuel, fiind prin excelenta Semnul dat de Dumnezeu, implinindu-se astfel profetia lui Isaia din vremea regelui Ahaz: Domnul meu va va da un semn: Iata, Fecioara va lua in pantece si va naste fiu si vor chema numele Lui Emanuel (Isaia 7, 14). In a doua icoana, numita Hodighitria sau Indrumatoarea , o vedem pe Preasfanta Maica cum poarta cu gingasie pe bratul stang, langa inima sa milostiva, pe Pruncul divino-uman, iar cu mana dreapta, ridicata la piept, printr-un gest convingator, ni-L arata, noua oamenilor, pe Cel Care este Calea, Adevarul si Viata (Ioan 14,6). Ziditorul tuturor tine in mana stanga sulul scripturilor implinite prin El iar cu dreapta isi binecuvanteaza, inca din pruncie, Mama, dar si poporul Sau.Pruncul din bratele Preacuratei, zugravit in icoane ca Hristos-Emanuel, Dumnezeu Cel mai inainte de veci , nu are nimic din trasaturile unui sugar, ci are chipul adult, cu fruntea ampla ce reflecta intelepciunea dumnezeiasca. El este Mantuitorul lumii, Logosul intrupat, trimis la ai Lui ca sa-i vindece si sa-i mantuiasca (Luca 4,18). Pentru aceasta S-a desertat pe Sine, chip de rob luand, facandu-Se asemenea oamenilor si la infatisare aflandu-Se ca un om (Filipeni 2,7), ca sa ne nasca din apa si Duh Sfant, in Taina Botezului, sa ne vindece de ranile pacatelor, in Taina Spovedaniei, si sa ne hraneasca cu Trupul si Sangele Sau, in Taina Euharistiei, crescandu-ne in Biserica Sa spre dobandirea mantuirii si a vietii vesnice. La final, Preasfintitul Episcop Macarie a aratat ca Hristos-Emanuel este Izvorul vindecarilor, indemnand pastoritii la toata fapta cea buna: Una din poruncile Bisericii vizeaza obligatia fiecarui crestin de a se ingriji de sanatatea trupului, pentru ca omul zilelor noastre se complace de multe ori in excese care dauneaza si sanatatii trupesti. Suntem datori sa ne pazim sanatatea in Domnul, dar avem datoria sa ii cautam si pe cei care, suferind in trup, sunt singuri si deznadajduiti. Pentru noi, locuitorii acestor tinuturi scandinave, lucrurile par foarte bine organizate. Sistemele sociale de aici nu lasa pe nimeni pe dinafara, astfel incat toti locuitorii beneficiaza de cele mai bune servicii, la cele mai inalte standarde. Pentru cei de acasa, din Romania, lipsurile sunt mari si cei aflati in spitale intampina multe dificultati. Cu toate acestea, majoritatea bolnavilor din tara au sansa ca sa aiba aproape preoti misionari si paraclise spitalicesti in care se inalta rugaciuni pentru izbavirea de suferinta. In unitatile medicale se savarseste Taina Sfantului Maslu, se binecuvanteaza si se cumineca bolnavii, actul medical fiind intregit de hrana duhovniceasca. Asa se face ca de multe ori intalnim in Romania oameni bolnavi, dar impliniti sufleteste, oameni suferinzi, dar impacati cu sine, cu semenii si cu Dumnezeu.Invatam din aceasta realitate ca fericirea si implinirea nu este conditionata de bunastare. Trebuie sa fim constienti de vocatia noastra in aceasta lume care cultiva bogatiile materiale, subjugand existenta, numai pentru castiguri imediate si consum neinfranat. Venim inaintea fratiilor voastre cu rugaciunea si cu indemnul parintesc de a depasi grijile obsesive ale existentei cotidiene, pentru a ne aseza pe fagasul firesc al unui urcus duhovnicesc.Datoria noastra de fii si frati ai lui Hristos-Emanuel ne determina sa ne asezam in comuniune cu toata lumea, sa ii cercetam pe cei singuri, pe cei bolnavi, sa-i pregatim pe cei tineri sa pretuiasca darurile cu care i-a inzestrat Dumnezeu si pentru a le fi de folos celor in nevoi, bolnavi si insingurati. Dupa slujba, au fost impartite darurile de Craciun copiilor iar la agapa frateasca credinciosii din diferite zone ale tarii, inclusiv cei din Basarabia, au cantat colindele de acasa.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 359

Id: 27133

Data: Dec 25, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Users login
username:
Password:
Calendar
Evanghelia zilei