Predica Preafericitului Parinte Patriarh Daniel la Duminica a III- a dupa Paști (a Mironositelor)

Femeile mironosite - modele de curaj, credinta si evlavie in BisericaDuminica a III-a dupa Pasti, (a Femeilor Mironosite)Mc.15, 43-47, 16, 1-8.'In vremea aceea, venind Iosif cel din Arimateea, sfetnic ales, care astepta si el imparatia lui Dumnezeu, si indraznind, a intrat la Pilat si a cerut trupul lui Iisus. Iar Pilat s-a mirat ca a murit si, chemand pe sutas, l-a intrebat daca a murit de mult. Şi afland de la sutas, a daruit lui Iosif trupul lui Iisus. Şi Iosif, cumparand giulgiu si coborandu-L de pe cruce, L-a infasurat in giulgiu si l-a pus intr-un mormant care era sapat in stanca, si a pravalit o piatra la usa mormantului. Iar Maria Magdalena si Maria, mama lui Iosi, priveau unde L-au pus.Şi dupa ce a trecut ziua sambetei, Maria, mama lui Iacov, si Salomeea au cumparat miresme ca sa vina sa-L unga. Şi dis-de-dimineata, in prima zi a saptamanii (Duminica), pe cand rasarea soarele, au venit la mormant. Şi ziceau intre ele: Cine ne va pravali noua piatra de la usa mormantului? Dar, ridicandu-si ochii, au vazut ca piatra fusese rasturnata; caci era foarte mare. Şi, intrand in mormant, au vazut un tanar sezand in partea dreapta, imbracat in vesmant alb si s-au spaimantat. Iar el le-a zis: Nu va inspaimantati! Cautati pe Iisus Nazarineanul, Cel rastignit? A inviat! Nu este aici. Iata locul unde L-au pus. Dar mergeti si spuneti ucenicilor Lui si lui Petru ca va merge in Galileea mai inainte de voi; acolo il veti vedea, dupa cum v-a spus. Şi iesind, au fugit de la mormant, ca erau cuprinse de frica si de uimire, si nimanui nimic nu au spus, caci se temeau.'† DANIELPatriarhul Bisericii Ortodoxe RomaneIn Duminica a treia dupa Pasti, numita si 'Duminica Femeilor Mironosite', praznuim potrivit sinaxarului din Penticostar pomenirea femeilor purtatoare de miruri de mare pret care s-au dus sa unga trupul Mantuitorului in ziua Invierii Sale din morti. Tot in aceasta duminica se face pomenire de Iosif cel cu bun chip sau de neam nobil si de Nicodim care au fost martori ai ingroparii Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Sfintele femei mironosite, dascali ai Bisericii prin modul lor de a fi credincioaseAceasta duminica are o semnificatie deosebita si pentru ca ea ne arata ca in Biserica invatam credinta vie nu numai din invatatura Sfintilor Apostoli care este fundamentala pentru toti, ci invatam si din pilda vietii sfintilor. De aceea, in Biserica, pe langa Sfanta Evanghelie si Scrierile Apostolilor mai citim si Vietile Sfintilor. Sfintele femei mironosite din Evanghelia dupa Sfintii Marcu si Matei sunt mari dascali ai Bisericii nu atat prin invatatura lor teologica, intrucat ea nu putea fi diferita de cea a Apostolilor, cat prin modul lor de a fi si de a faptui, prin modul lor de a exprima legatura lor de credinta si curaj, de smerenie si pretuire fata de Mantuitorul Cel rastignit si inviat din morti.Sfintii Parinti ai Bisericii, mai ales Sfantul Ioan Gura de Aur, compara curajul femeilor mironosite cu teama prea mare a Apostolilor. Pe cand ucenicii Apostoli erau adunati si incuiati in casa de frica iudeilor, dis-de-dimineata, la revarsatul zorilor, Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov si a lui Iosie, si Salomeea au cumparat aromate sau miresme ca sa unga trupul Mantuitorului dupa traditia iudeilor. Evanghelia dupa Sfantul Marcu ne arata ca in sufletul acestor femei iubirea sau pretuirea fata de Hristos era mai tare decat teama de primejdie, ele aveau un curaj deosebit, pe care in dimineata Invierii lui Hristos nu l-au avut ucenicii Sai. Ungerea trupului mort cu aromate semnifica dorinta de a impiedica descompunerea acestuiaMironositele sunt femei credincioase care L-au admirat si L-au pretuit pe Mantuitorul Iisus Hristos, iar unele dintre ele au vazut rastignirea Lui si au plans pentru suferintele Lui. De aceea, cu multa duiosie si mult respect, dis-de-dimineata, in ziua cea dintai a saptamanii, care urma dupa sambata, au mers ele la mormantul Mantuitorului Iisus Hristos ca sa implineasca ceea ce a inceput sa faca Iosif din Arimateea si Nicodim, si anume ungerea cu aloe si cu smirna a trupului Mantuitorului, ele aducand acum miruri de mare pret pentru a cinsti dupa obicei pe Iisus Domnul Cel ingropat, si, in acelasi timp, pentru a impiedica descompunerea sau stricaciunea trupului Sau. Invierea Domnului, trecerea Sa la viata cereascaSpre surprinderea acestor femei curajoase, Cel ce trebuia uns cu miruri de mare pret a inviat din morti, iar stricaciunea n-a cuprins trupul Sau. De ce? Fiindca invierea lui Hristos nu este revenire la viata biologica marcata de compunere si descompunere, ci invierea Domnului este trecere la viata cereasca, la viata vesnica, la viata fara de moarte si fara de stricaciune, cum ne arata cantarile 'Duminicii Femeilor Mironosite'.Aceste femei sunt pline de curaj, pentru ca dragostea si respectul lor fata de Hristos le-au intarit sufleteste. Cand iubesti pe cineva, cand pretuiesti pe cineva, gasesti si timpul necesar, si curajul necesar de a infrunta dificultati si obstacole pentru a ajunge la persoana iubita si pretuita. In dimineata Invierii Mantuitorului Iisus Hristos, femeile mironosite au fost cele mai curajoase fiinte umane dintre toti oamenii care L-au cunoscut pe Hristos Mantuitorul. Dis-de-dimineata, pe cand se revarsau zorile sau pe cand rasarea soarele, femeile mironosite, infruntand intunericul si teama ca li se poate intampla ceva neprevazut, intrucat mormantul fusese sigilat si pazit de catre ostasii romani, aveau o alta preocupare, si anume se intrebau intre ele: cine ne va pravali piatra de pe mormant? Deoarece piatra era mare si grea, grija lor era fireasca. Dar Evanghelia dupa Sfantul Evanghelist Marcu ne spune ca indata dupa ce si-au exprimat aceasta grija sau preocupare, ridicandu-si ele privirea spre locul unde se afla mormantul, au vazut piatra rasturnata. Cu toate ca nu era acolo nici un barbat puternic ca sa le dea o mana de ajutor, pentru dragostea, indrazneala, curajul si pretuirea lor fata de Hristos, s-a facut o minune. Şi anume un inger al lui Dumnezeu a coborat din cer si a rasturnat piatra de la usa mormantului, a pravalit-o nu ca sa invieze Hristos, pentru ca El inviase deja nestricand pecetile mormantului dupa cum S-a nascut din Fecioara Maria fara sa-i strice fecioria ei si dupa cum a intrat prin usile incuiate dupa Inviere. Ingerul a pravalit piatra de pe mormantul Mantuitorului deja inviat din morti pentru ca ele sa poata vedea mormantul gol. Evanghelia dupa Sfantul Evanghelist Marcu ne spune ca femeile mironosite au intrat in mormantul in care a fost Iisus ingropat si acolo au intalnit un inger care era imbracat in vesmant alb ca un tanar si care le-a spus: 'Cautati pe Iisus Nazarineanul, Cel rastignit? A inviat! Nu este aici. Iata locul unde l-¬au pus. Dar mergeti si spuneti ucenicilor Lui si lui Petru ca va merge in Galileea.' (Mc. 16, 6-7)Dragostea si curajul mironositelor au fost rasplatite cu bucuria de a se intalni cu Insusi Hristos Cel inviatEle au iesit din mormantul Domnului cu spaima si cu teama multa, spune Evanghelia dupa Marcu, si nu au spus nimanui nimic. Iar Evanghelia dupa Sfantul Evanghelist Matei ne spune ca pe cand mergeau ele de la mormant spre casa, Iisus Cel inviat din morti le-a intampinat si le-a zis: 'Bucurati-va, nu va temeti!' (Matei 28, 9). Cu alte cuvinte, dragostea lor, pretuirea lor, curajul lor si credinta lor ca El a inviat au fost rasplatite cu bucuria de¬a se intalni cu Insusi Mantuitorul Iisus Hristos Cel inviat din morti. Iar aceasta intalnire a femeilor mironosite cu Mantuitorul Iisus Hristos Cel inviat din morti a confirmat ceea ce ingerul le-a spus, si anume Evanghelia Invierii sau vestea cea buna a Invierii. Ingerul le-a spus: 'Nu este aici. A inviat' (Matei 28,6). Sfantul Evanghelist Matei spune ca in momentul in care ele s-au intalnit cu Iisus Cel inviat, El le-a spus 'Bucurati-va. Nu va temeti', iar ele s-au inchinat Lui pana la pamant si au cuprins picioarele Lui. Mironositele, apostoli catre ApostoliPrin aceasta atitudine a lor atat de evlavie, de respect, de pretuire, de dragoste pentru Hristos, cat si prin faptul ca au crezut fara indoiala, fara a mai pune vreo intrebare ingerului privind modul invierii lui Hristos, femeile mironosite devin invatatoare ale Bisericii, ele devin apostoli catre Apostoli. Adica ele au fost trimise de inger catre cei ce vor fi trimisi de Hristos sa vesteasca in toata lumea Invierea Lui si invierea cea de obste. Ingerul le-a binevestit lor, iar ele au binevestit ucenicilor Mantuitorului Iisus Hristos taina, adevarul si bucuria Invierii lui Hristos. Femeile mironosite sunt cele dintai fiinte umane care marturisesc Invierea Mantuitorului, iar modul in care Hristos Domnul le rasplateste evlavia si credinta lor este minunat. El le daruieste bucurie din bucuria Invierii Sale. Vedem aici taina Bisericii. Femeile mironosite devin icoana Bisericii plina de evlavie fata de Hristos si plina de credinta ca Hristos Cel inviat din morti este prezent in mijlocul ei. Dupa ce au auzit Evanghelia Invierii binevestita de catre inger si au crezut ceea ce ingerul le-a spus, femeile mironosite s-au impartasit apoi cu bucurie de prezenta lui Hristos Cel rastignit si inviat, Care le-a intampinat pe cale. Cine crede in Hristos si Il iubeste pe El se intalneste cu El. Intalnirea aceasta cu Hristos Cel inviat o traim si noi cand sarutam icoana Invierii Sale din biserica, in fiecare duminica, si cand ne impartasim cu El din Sfantul Potir. Ne impartasim cu El din 'locul unde au stat picioarele Lui', adica din Sfantul Altar unde se pregateste si se sfinteste Euharistia. Femeile mironosite ne arata cum trebuie sa-L primim sau sa-L intampinam pe Hristos Cel inviat, si anume cu metanie pana la pamant. De la ele au invatat slujitorii Sfantului Altar ca atunci cand intra in Sfantul Altar sa se inchine pana la pamant, ca si cand ar cuprinde picioarele Mantuitorului Iisus Hristos simbolizat prin masa Sfantului Altar pe care se afla tot timpul Evanghelia Sa, Crucea Sa si Euharistia Sa (Trupul si Sangele Sau), in care se exprima iubirea Sa jertfelnica pentru Dumnezeu si pentru oameni. De la femeile mironosite invatam, asadar, cum sa ne comportam in biserica cand ne intalnim cu Hristos Cel inviat din morti. Ele nu au zis nimic, ci doar s¬au inchinat si au cuprins picioarele Lui in semn de evlavie, de respect si de pretuire multa. Cand noi ne impartasim cu Hristos Cel inviat din morti prezent in Sfantul Potir, atunci repetam gestul femeilor mironosite, intrucat ne apropiem de Hristos cu frica de Dumnezeu, cu credinta si cu dragoste. Cand oamenii nu ne mai ajuta, Dumnezeu trimite ingeri sa ne ajuteCand mergeau ele spre mormant, femeile mironosite se intrebau: 'Cine ne va pravali piatra de la usa mormantului?' (Marcu 16, 3) Evanghelia ne-a aratat cum a raspuns Dumnezeu la intrebarea lor.Cand exista in viata noastra momente de singuratate, de neajutorare, cand nu mai putem conta pe nimeni dintre oameni, cand cei care ar trebui sau ar putea sa ne ajute nu o fac, numai nadejdea in Dumnezeu si iubirea fata de Hristos pot deveni izvor minunat de putere. Adesea, cand nu se mai gasesc oameni care sa ne ajute, ne ajuta chiar ingerii lui Dumnezeu. Ei ne scot tainic dintr-o situatie dificila sau dintr-o incercare grea daca nadajduim in ajutorul lui Dumnezeu si daca ne rugam cu evlavie lui Hristos. Femeile mironosite reprezinta puterea credintei in Hristos si a iubirii fata de Hristos, iubire mai mare decat orice calcul de ajutor omenesc din lumea aceasta. Ele reprezinta credinta Bisericii care isi pune mai mult nadejdea in ajutorul dumnezeiesc decat in ajutorul omenesc. De aceea, se cuvine ca in aceasta zi a 'Duminicii Femeilor Mironosite' sa ne aducem aminte de toate femeile care din timpul Apostolilor pana astazi au aratat credinta, pretuire si evlavie pentru Hristos.Femeile mironosite - modele pentru toate femeile credincioase dedicate slujirii lui Dumnezeu si oamenilorFemeile mironosite sunt icoana tuturor femeilor credincioase din Biserica, femei care prin credinta, curajul si jertfelnicia lor au devenit mucenite, marturisind pe Hristos Cel rastignit si inviat, au devenit cuvioase maici din manastiri si harnice mame crestine din familie, care au dat nastere copiilor si i-au crescut in credinta lui Hristos binevestind in casa, in familie, ca Hristos Cel rastignit si inviat, adesea, in mod neasteptat, Se intalneste cu noi si devine viata vietii noastre, El Cel ce a biruit pacatul, iadul si moartea si ne-a daruit arvuna vietii vesnice. Cunoastem numele unor femei mironosite din Noul Testament, si anume: Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov si a lui Iosif sau Iosie, Maria lui Cleopa, Ioana, sotia lui Huza, un ispravnic al regelui Irod, Salomeea, Suzana, care au ajutat pe Mantuitorul si pe Sfintii Apostoli in lucrarea lor sfanta de propovaduire a Evangheliei. Ele au ajutat cu bani sau cu munca necesara pentru pregatirea meselor si a hainelor, adesea in calatoriile pe care Mantuitorul si ucenicii Sai le-au facut in Ţara Sfanta. Ele sunt icoana femeilor credincioase, care sustin financiar sau cu munca lor constructia de biserici, impodobirea lor, ajutorarea saracilor, a copiilor orfani, a batranilor, a bolnavilor. Desi in Evanghelii ele nu apar totdeauna in prim-plan, totusi Evangheliile le mentioneaza. Ele, impreuna cu Sfantul Ioan Evanghelistul, singurul dintre Apostoli care a mers cu Hristos pana la cruce, au vazut patimile, suferintele si moartea Mantuitorului. De aceea, ele s-au invrednicit sa fie primele care l-au intalnit pe Hristos Cel inviat, dupa cum primul dintre ucenici care a intrat in mormantul Domnului inviat din morti a fost Sfantul Ioan Evanghelistul, ucenicul iubit al Domnului.Femeile mironosite reprezinta, de asemenea, pe toate femeile care dis-de-dimineata, la revarsatul zorilor, merg la icoana Mantuitorului Iisus Hristos si-I cer ajutor sa pravaleasca atatea 'pietre grele ale vietii' de pe inima sau sufletul lor. Ele reprezinta pe toate femeile care cer ajutorul lui Hristos pentru a putea creste copiii in credinta, pentru a fi sotii credincioase in familie si femei evlavioase in Biserica, pentru a fi purtatoare de valori ale credintei, deoarece aromatele de mare pret pe care femeile credincioase le aduc lui Hristos sunt bogatia si valorile credintei in Hristos, bogatia spiritualitatii sau a legaturii omului cu Dumnezeu, adica darurile Duhului Sfant ca arvuna a bunatatilor vesnice din Imparatia Preasfintei Treimi. Femeile mironosite reprezinta si pe acele femei care au devenit, prin lacrimi de pocainta si prin multa rugaciune, prin nevointa si prin slujbe dis-de-dimineata in biserica, maici monahii nascatoare de virtuti ale credintei crestine. Asadar, ca femei credincioase, ele reprezinta deodata mamele din familii si maicile si surorile din manastiri. Ele reprezinta si pe femeile care arata mila fata de cei indoliati, fata de cei intristati, fata de cei ce sunt in pragul stricaciunii vietii din cauza pacatului si a mortii. Exista, in acest sens, o multime de femei credincioase care vegheaza la capataiul bolnavilor in spitale, o multime de profesoare de religie, o multime de asistente medicale, de asistente sociale, o multime de femei care lucreaza in institutii de cultura si de solidaritate sociala purtand in sufletul lor si aratand in jurul lor lumina si bucuria Invierii lui Hristos.Sa ne ajute Bunul Dumnezeu sa invatam de la femeile mironosite curajul de a-L cauta pe Hristos, credinta puternica in Invierea Lui si bucuria de a ne intalni cu El in fiecare duminica si sarbatoare spre slava lui Dumnezeu si spre a noastra mantuire. Amin! (Articol publicat in ziarul Lumina de Duminica din data de 18 aprilie 2010).

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 902

Id: 5762

Data: Apr 18, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).