„Hristos, departele – aproapele nostru” a fost tema prezentată de Preasfințitul Părinte Ignatie, Episcopul Hușilor, în cadrul „Conferințelor Dilema veche” de la Arad, vineri, 13 august 2021.
Evenimentul l-a avut ca moderator pe Redactorul-șef al revistei „Dilema veche”, Sever Voinescu.
Mercantilismul în interiorul relaţiilor
Din început, Episcopul Ignatie a subliniat că „este absurd să spui că îţi iubeşti aproapele, doar pentru că acest fapt îţi procură mântuirea” și „La fel de superficial şi inadecvat este să justifici iubirea aproapelui ca pe o datorie de căpătâi a creştinului, doar pentru că aşa ne-a poruncit Hristos în Evanghelie” (Matei 22:39).
„Ambele viziuni trădează egoismul şi mercantilismul instalat în interiorul relaţiilor umane. Nu iubim pentru ca să obţinem ceva, fie chiar şi mântuirea, care este ţelul oricărui creştin. Nici pentru ca să ne liniştim conştiinţa în faţa unei divinităţi pretenţioase, care ne-ar impune să Îi respectăm cu stricteţe comandamentele”.
Modelul iubirii
Inevitabil, ierarhul a adus în discuție modelul desăvârșit al iubirii dintre oameni, Hristos. El ne-a iubit cel mai mult când L-am răstignit.
„Când ne-a iubit cel mai mult? Când ne-a iertat de toată ingratitudinea noastră? Când ne-a asumat şi a trăit totala suferinţă a despărţirii omului de Dumnezeu? Atunci când noi i-am dăruit nimicul urii. Atunci când noi ne-am propus în nebunia noastră să Îl ucidem, crezând că Dumnezeu-Omul, Care este însăşi Viaţa, poate fi omorât. Atunci când noi i-am întors spatele şi ne-am revoltat împotriva Lui. Atunci când noi Îl tratam ca pe departele nostru, iar El ne asuma pe noi ca fiind aproapele Lui”.
„Poate părea îndrăzneţ, dar cred că cei care predică iubirea lui Dumnezeu condiţionată de iubirea noastră faţă de El, sunt mincinoşi şi interesaţi în a ne ţine strânşi în menghina unei necesităţi. Iubirea nu înseamnă necesitate, ci libertate şi responsabilitate, har şi gratuitate, bucurie şi suferinţă”.
Samarineanul milostiv
Parabola Samarineanului milostiv ilustrează cel mai concret şi plastic modul cum ne iubeşte Dumnezeu când El este perceput ca fiind Departele nostru, iar noi aproapele Lui, a spus PS Ignatie.
„Pentru evreul biblic orice samarinean semnifica o alteritate demnă de dispreţ şi de evitat. Un celălalt, perceput ca o entitate incapabilă de a face binele şi fără potenţialităţi spirituale vrednice de admiraţie. Cu alte cuvinte, un personaj total nefrecventabil”.
„Contrar acestor mentalităţi, care, rupte de valoarea şi demnitatea persoanei umane devin ideologii ucigătoare, Hristos, Samarineanul milostiv, este atent la nenorocirea celui căzut între tâlhari şi devastat de suferinţă. Este o atenţie sinonimă cu asumarea suferinţei, a rănilor lui, pentru că doar iubirea iubeşte rănile celui abandonat, celui care este complet diferit faţă de tine. S-a identificat cu el, trăindu-i nenorocirea pe dinlăuntru”.
Părintele episcop a constatat că „Samarineanul milostiv, atunci când îl vede pe cel care era pe buza prăpastiei vieţii, nu manifestă nicio curiozitate privind identitatea etnică, setul de convingeri religioase sau apartenenţa familială. Nici măcar vreun interes în ceea ce priveşte emoţiile sau trăirile lui interioare”.
„Toate acestea nu pot deveni posibile şi reale, dacă nu ne punem în pielea celui suferind, trăind suferinţa lui ca pe propria noastră suferinţă, dezamăgirea lui ca pe propria noastră dezamăgire, marginalizarea lui ca pe propria noastră marginalizare, disperarea lui ca pe propria noastră disperare. Adică, „să îţi transporţi în celălalt întreaga ta fiinţă”[6]. Abia din acest moment simţi că departele tău, prin iubire, devine aproapele tău, cel care este parte din abisurile fiinţei tale”.
Preasfinția Sa a remarcat că „în acest punct, mintea poate fi îndreptată înspre ideea generală a toleranţei faţă de cel complet diferit faţă de tine”.
Iubire vs toleranță
„Pentru a nu fi loc de nicio interpretare tendenţioasă sau abordare supusă grilei ‹omului recent›, precizez că Iisus nu este tolerant cu nimic şi cu nimeni, în sensul înţelegerii diluate şi ideologizate a acestui concept în zilele noastre. Aşa cum ‹binele nu poate tolera răul, adevărul minciuna, sănătatea boala›”.
Episcopul Hușilor a explicat că toleranţa este un concept fabricat în furnalul ideologiilor progresiste, pentru a impune majorităţii „retrograde” „drepturile” de grup ale unei minorităţi, aflate în iureşul deconstructivismului valorilor demnităţii persoanei umane.
„Iubirea nu tolerează nicio ideologie pentru că ideologia dezbină, desfigurează natura umană. Pentru că motorul ei este ura şi eliminarea celui care nu se conformează calapodului de gândire clamat de miliţia corectitudinii politice”.
„Iubirea îmbrăţişează persoana, nu ideologiile de grup. Manifestă înţelegere, îngăduinţă şi condescendenţă faţă de persoana atinsă de ideologiile totalitare. Asta neînsemnând în niciun fel validarea lor”.
Departele nostru…
Spre finalul intervenției, Preasfinția Sa a sintetizat modul în care ne iubeşte Hristos, când noi Îl tratăm ca fiind Departele nostru:
„Se pierde în suferinţa noastră, în alteritatea noastră neglijată, în zvâcnetul tulburat al unui sine zdrenţuit, pentru a ne da viaţă, pentru a ne umple de existenţă, pentru a ne aduna din fărâmiţarea cauzată de indiferenţa celorlalţi. El este acolo unde este adevărul şi libertatea omului, adică ‹acolo unde voi nu M-aţi văzut›, aşa cum sugestiv afirma Părintele André Scrima”.
„Hristos este atât aproapele nostru care ne-a asumat, S-a făcut om pentru noi, a venit printre noi, dar şi departele Care nu încetează nicio clipă să devină aproapele celor care încă nu Îi înţeleg iubirea şi dăruirea”, a fost concluzia Preasfințitului Părinte Ignatie la „Conferințele Dilema Veche”.
Citește textul integral pe site-ul oficial al Episcopiei Hușilor.
Sursă foto: Episcopia Hușilor
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 317
Id: 74511
Data: Aug 18, 2021
Imagine:
Patriarhul Daniel a răspuns luni la întrebările primite de la tinerii participanți la Congresul Studențesc Aniversar al Serbării de la Putna. Cea de a doua s-a referit la lupta tinerilor de azi cu duhul lumii. La ce ne împotrivim, de fapt, și cum să o facem? Patriarhul a răspuns că .....
Data: Aug 19, 2021
Pr. Prof. Daniel Buda, decanul Facultăţii de Teologie „Sfântul Andrei Şaguna” din Sibiu, a primit duminică Ordinul „Crucea Sfântul Iosif Mărturisitorul”. Distincţia i-a fost acordată de Episcopul Iustin al Maramureşului şi Sătmarului la .....
Data: Aug 19, 2021
George Enescu s-a născut în data de 19 august 1881 în Liveni-Vârnav din Botoşani. Provenea din familie de preoţi, atât pe linie maternă, cât şi pe linie paternă.
Tatăl său, Costache, a urmat cursurile Seminarului Teologic Veniamin Costachi – Neamţ, dar nu a urmat .....
Data: Aug 19, 2021
Ansamblurile folclorice româneşti „Flori din Bucovina” și „Piatra Șoimului” participă la Festivalul internațional de folclor „Întâlniri Bucovinene”, care are loc la Cernăuţi în perioada 21 – 22 august 2021, informează
Data: Aug 19, 2021
Fotograful ieșean Gheorghiță Epureanu a câștigat Premiul I la Categoria Locuri în cadrul Concursului Internațional OrthPhoto Awards cu un cadru care exprimă solitudine și rătăcire.
L-am rugat pe autor să ne spună povestea din spatele imaginii .....
Data: Aug 19, 2021
Misiunea Diaconia a lansat un apel pentru ajutorarea copiilor din satele Moldovei care au acces limitat la jocuri şi animaţie. Diaconia solicită sprijin pentru „Ludobus”, un proiect prin care „buna dispoziţie, învăţarea şi animaţia .....
Data: Aug 19, 2021
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).