Restaurarea bisericii Manastirii Hodos-Bodrog

Milenara vatra monahala din vestul tarii, sfanta Manastire Hodos-Bodrog a constituit dintotdeauna pentru spatiul romanesc un reper de neinlocuit, un bastion al credintei ortodoxe si al limbii romanesti, un act de identitate pentru romanii din aceste parti, informeaza Ziarul Lumina, Editia de Banat.Indelungata existenta a acestei manastiri presupune o istorie complexa, surprinsa in mica parte de catre documentele vremii. Atestarea documentara a acestei asezari monahale o identificam la anul 1177, intr-un act emis de cancelaria regelui ungar Bella al III-lea. Aceasta atestare nu face decat sa intareasca convingerea ca inceputurile vietii monahale in acest asezamant sunt mult mai vechi, cel putin cu un secol in urma. Manastirea isi datoreaza existenta Maicii Domnului. In jurul icoanei sale descoperite in chip miraculos se organizeaza prima obste monahala. La inceput, biserica manastirii este construita din lemn, mai apoi in jurul anului 1370 se construieste o biserica din piatra care dainuie pana astazi. Biserica aceasta, la care ne referim in articolul nostru, este construita in plan triconc, plan care se prezinta sub insumarea unor particularitati, ceea ce demonstreaza o evolutie a lui, raportat la edificiile eclesiale de factura bizantina. Nu vom insista la descrierea in amanunt a planului, decat ne vom opri asupra unei notificari, si anume ca de la construirea bisericii monumentul nu a suferit schimbari sau modificari semnificative pe parcursul lucrarilor de consolidare realizate de-a lungul secolelor. Pictura interioara se prezinta, in functie de executia ei, in trei parti, pictate la ani diferiti: altarul si naosul, pronaosul si pridvorul inchis. De fapt, restaurarea acestei picturi face obiectul articolului nostru. Restaurarea picturii s-a realizat in anii 2009-2011 din initiativa staretului acestei manastiri, arhimandritul Nestor Iovan, si cu binecuvantarea Inalt Preasfintitului Arhiepiscop Timotei, Intaistatatorul Eparhiei Aradului. Executia amplelor lucrari de restaurare s-a realizat de catre restauratorii Marius Oprea si Adriana Scarlatescu.In ceea ce priveste pictura, pictorul a recurs la o modalitate inedita in realizarea tehnologica a frescei vechi, excluzand folosirea stratului de arriccio (amestec de var cu nisip). Acesta a aplicat doua straturi de intonaco (var si calti), primul direct pe stratul suport (zid), iar al doilea dupa uscarea stratului anterior. Aderenta straturilor de intonaco si a stratului suport este una de exceptie, practic, pe parcursul intregii suprafete pictate nefiind identificata nici o zona care sa prezinte desprinderi intre straturi si care ar fi necesitat consolidari. Straturile de fresca prezinta o grosime cuprinsa intre 2 si 7 cm, in functie de textura zidului.Revenind la aspecte tehnice puse in aplicare de restauratori, vom mentiona procedeul de indepartare prin modalitati fizico-chimice a depunerilor aderente si neaderente. Fisurile au fost integrate structural (chituite), consolidate cu o rasina acrilica, apoi integrate cromatic in tehnica trattgeggio. Restauratorii au concluzionat ca ar fi de preferat a se pastra integrarea structurala a lacunelor, deoarece un mortar vechi este mult mai stabil din punct de vedere fizico-chimic decat unul nou aplicat, insa numai daca acesta indeplineste anumite conditii de aderenta si rezistenta. Ca metoda de prezentare finala a picturii murale, s-a optat pentru limitarea interventiilor de integrare cromatica, tinand insa cont si de aspectul estetic al ansamblului operei de arta, fara a se aduce nici un aport personal.Aceasta ultima restaurare este cea mai importanta dintre toate atat datorita complexitatii si profesionalismului executiei, cat si descoperirilor facute. S-au descoperit si pus in valoare scene din pictura initiala si, ceea ce este cel mai important, s-a descoperit anul executiei picturii si autorul ei. La nivelul decorului arhitectural de la baza turlei, in zona de nord-est a fost descoperita semnatura pictorului in zona superioara a bordurii. Textul este redactat in slavona si suna astfel: 'In valeatul 7166 pictata Nikodim diacon'. Anul 7166 corespunde anilor 1658-1659, ani in care credem ca au fost pictate altarul si naosul (prima sectiune a naosului). Dupa opinia restauratorilor, acest scris este realizat chiar de catre maestru, deoarece este executat cu pigmentul cu care este facut desenul la nivelul turlei. Dupa traditia iconografica, desenul compozitiei la realizarea unei picturi bizantine in fresca intr-o biserica este realizat exclusiv de catre maestru, fiind cea mai dificila etapa din pictura bisericeasca. Scrisul a fost realizat in fresca, fiind in totalitate original, fara adaugiri sau adaosuri. Pictura pronaosului a fost realizata in anii 1938-1943, iar cea a pridvorului acoperit intre anii 2009 si 2010.Revenind la inscriptia mai sus descrisa, putem afirma ca este o descoperire epocala, deoarece aduce lamuriri cu privire la autorul picturii murale si anii in care a fost pictata. Aceste aspecte nu au fost cunoscute pana la aceasta restaurare, foarte multe personalitati incercand sa dateze pictura, prezentand tot felul de ipoteze cu privire la originea si nationalitatea pictorului, scoala de specializare a acestuia si perioada in care a fost executata pictura.Cu aceasta descoperire, Manastirea Hodos-Bodrog detine cel mai extins ansamblu pictural din vestul tarii cu datare din perioada Evului Mediu, mai precis mijlocul sec. al XVII-lea, ceea ce confirma inca o data calitatea ei de reper spiritual si cultural al neamului nostru romanesc.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 541

Id: 23114

Data: Jul 6, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).