Sambata Mosilor de toamna

Sambata Mosilor de toamna este o zi speciala in care Biserica noastra ii pomeneste pe toti cei adormiti intru Domnul. In sfintele lacasuri, slujitorii se roaga alaturi de cei vii, care aduc pentru adormitii din neamul lor si jertfele vazute: coliva, colacul, vinul, lumanarile si tamaia, impreuna cu jertfa duhovniceasca a rugaciunii. Straduindu-se sa se roage in particular si in biserica pentru cei care au fost luati din viata pamanteasca, credinciosii implinesc cantarea-rugaciune 'Vesnica pomenire'. Comuniunea noastra cu cei adormiti se realizeaza prin slujbele de pomenire ale Bisericii si in special prin Sfanta Liturghie. Biserica noastra a dedicat ca zi de rugaciune pentru adormiti sambata, dar sunt randuite si zilele speciale de Pomenirea mortilor, in popor numite 'ale mosilor'. Prin acestea activam la nivelul vietii Bisericii o realitate teologica fundamentala - pomenirea -, ca act de viata in care se realizeaza o foarte concreta comuniune intre credinciosii rugatori si cei care au trecut din viata aceasta. Prin pomenirea celor adormiti, prin rugaciunea staruitoare catre Dumnezeu de a-i invesnici si odihni in slava Imparatiei ceresti, marturisim ca moartea este doar un prag, o trecere spre deplinatatea vietii. La nivelul personal al fiecaruia, dar si comunitar-bisericesc, putem sa fim in comuniune si partasie cu cei care au adormit. Aceasta comuniune cu cei adormiti se realizeaza prin slujbele de pomenire ale Bisericii si in special prin Sfanta Liturghie. 'Cel mai important lucru pentru cei adormiti este sa-i pomenim la Dumnezeiasca Liturghie. Toate celelalte, parastasele, milosteniile sau lucrurile impartite, nu fac altceva decat sa insoteasca aceasta pomenire', ne-a spus parintele profesor Silviu Tudose, asistent in cadrul Catedrei de teologie practica de la Facultatea de Teologie Ortodoxa 'Justinian Patriarhul' din Bucuresti. Jertfele materiale insotesc rugaciunea pentru cei adormiti Iubirea si grija fata de cei adormiti se manifesta in poporul binecredincios prin jertfele pe care acesta le aduce la biserica: lumanarea, coliva, vinul, tamaia, colacul. Aceste elemente, care insotesc rugaciunea, au o semnificatie profunda, care depaseste cu mult aspectul lor material. Cei care nu inteleg viata Bisericii privesc aceste lucruri smerite cu desconsiderare, plasandu-le doar in spatiul traditiei si arhaicului, ca manifestari rurale, invechite. Aceste elemente sunt insa parte din viata Bisericii pentru ca au o functionalitate foarte speciala. Coliva, colacul, lumanarea, insotite de rugaciune, fac parte din cadrul legaturii credinciosului cu Dumnezeu. Ele activeaza in Biserica legatura cu Dumnezeu si cu sufletele celor adormiti. Lumanarea este lumina faptelor bune Despre semnificatia acestor elemente ne-a vorbit parintele profesor Silviu Tudose. 'Lumanarea, care sta la capataiul celui care se afla pe patul de moarte si il insoteste apoi pana la mormant si care este mereu aprinsa atunci cand se fac slujbele de pomenire, este imaginea faptelor bune cu care acesta Il va intampina pe Hristos Domnul la Judecata. Lumina ei, ca si cea a candelei, ii lumineaza calea spre vesnicie, asa cum Hristos Insusi, Lumina lumii, ii lumineaza pe toti cei care locuiesc in intuneric. Candela si lumanarile sunt nelipsite de la mormintele crestinilor.' Coliva si vinul sunt nelipsite de la slujbele de pomenireColiva este facuta din grau fiert, indulcit cu zahar si miere, in care se pun diferite aromate. 'Coliva simbolizeaza trupul omenesc, mai exact trupul celui adormit. Asa cum boabele de grau nu pot incolti si rodi daca nu putrezesc, nici trupul omului, daca nu moare si nu este ingropat, nu poate invia. Coliva este o expresie naturala a credintei in inviere. Dulciurile si aromatele care intra in compozitia colivei sunt simbol al virtutilor cu care sunt impodobiti sfintii, pe care le-a avut in parte si cel raposat. Sunt, de asemenea, chip al dulcetii vietii celei vesnice, pe care ne rugam sa o dobandeasca cel raposat', a spus pr. asist. Silviu Tudose. Vinul insoteste intotdeauna coliva. Culoarea lui rosie arata viata jertfelnica la care este chemat orice crestin pentru a primi cununa Imparatiei. Vinul este, in acelasi timp, element euharistic. In Sfanta Liturghie, vinul se transforma in Sangele Domnului Iisus Hristos si se da credinciosilor 'spre iertarea pacatelor si spre viata de veci'. Preotul stropeste in chipul crucii coliva cu vin, aratand dorinta ca sufletul celui adormit sa se impartaseasca deplin de Hristos Domnul in Imparatia cerurilor. Tamaia arata rugaciunea si jertfa curata 'Tamaia este arsa din belsug atat la locul de priveghi, cat si in timpul slujbei inmormantarii. Fumul si buna mireasma rezultate in urma arderii tamaiei creeaza o atmosfera de sfintenie si prielnica rugaciunii. Nu exista slujba din cultul divin public ortodox la care sa nu se arda tamaie. Este folosita cu precadere la slujbele pentru cei adormiti, nu numai pana la ingropare, ci si dupa aceea, de fiecare data cand se fac pomeniri sau cand cineva merge la mormantul rudelor si prietenilor, pe care-l tamaiaza cu mult drag si evlavie. Fiind un element esential, tamaia devine astfel o expresie a credintei in viata viitoare', ne-a explicat parintele Silviu Tudose. Tamaia este buna mireasma duhovniceasca a rugaciunii si a faptelor iubirii care se inalta la tronul lui Dumnezeu pentru pomenirea celor adormiti si pentru iertarea pacatelor lor. Tamaia si lumanarea sunt cele mai frecvente jertfe pe care credinciosii le aduc la biserica si arata prin simplitatea si curatia lor ca lui Dumnezeu trebuie sa-i fie aduse cele mai curate ganduri si fapte bune neamestecate de rele. Ştiind ca masura omului nu poate fi deplina, ne rugam lui Dumnezeu sa curateasca prin Duhul Sfant pe noi si darurile noastre. Sunt trei Sambete ale Mosilor in anul bisericesc In Biserica Ortodoxa Romana exista trei sambete denumite 'ale mosilor'. Sambata Mosilor de iarna precede Duminica Infricosatoarei Judecati sau a lasatului sec de carne. Sambata Mosilor de vara este inaintea Duminicii Pogorarii Duhului Sfant, iar Sambata Mosilor de toamna este legata de sarbatoarea Sfantului Dimitrie, Izvoratorul de Mir, fiind in prima sambata a lunii noiembrie. 'Toate aceste sambete sunt numite 'ale mosilor' deoarece prin cuvantul 'mos' sunt denumiti inaintasii dintr-un neam. 'Din mosi-stramosi' este o expresie care arata vechimea necunoscuta a unui lucru', a aratat pr. asist. Silviu Tudose. Pomenirea celor adormiti se face cu Sfanta Liturghie si cu parastas'Pomenirea celor adormiti la Sfanta Liturghie este cel mai important lucru pe care il facem pentru ei. Fiind pomeniti la proscomidie, scotandu-se o mirida pentru fiecare, apoi la ectenia speciala, din dinaintea Heruvicului, sufletele lor dobandesc mare mangaiere. Daca cei care fac pomenirea se si impartasesc la Liturghia respectiva, comuniunea cu cei adormiti este cat se poate de deplina. Aceasta deoarece, dupa credinta noastra, marturisim ca cei morti participa in mod nevazut la Sfanta Liturghie. De altfel, insasi etimologia cuvantului parastas ne indeamna sa ne pregatim pentru Sfanta Impartasanie pe care sa o primim la Sfanta Liturghie la care sunt pomeniti cei dragi ai nostri. Prin primirea nemuritoarelor Daruri, ii ajutam sa primeasca nemurirea, in Imparatia cerurilor. La parastas, pe langa pomenirea la Sfanta Liturghie, coliva, colacii si vinul aduse la biserica, cu care se merge la cimitir, crestinii aduc diferite daruri de mancare si bautura, uneori si haine, pe care le impart apoi in special oamenilor nevoiasi, in numele celor adormiti sau spre pomenirea lor. Se organizeaza agape, de obicei in casa unde a trait cel raposat, la care e bine sa fie chemati indeosebi cei nevoiasi, nu numai rudele si prietenii', a spus parintele Silviu Tudose.(Articol publicat in Ziarul Lumina , Editia din data de 5 noiembrie 2011)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 655

Id: 17676

Data: Nov 5, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).