Seminar național cu tema Parteneriatul Stat-Biserica-Societate in Romania. Misiunea sociala a Bisericii astazi, la Sinaia

In zilele de 5-7 iunie 2013, la Sinaia, a avut loc seminarul național cu tema Parteneriatul Stat-Biserica-Societate in Romania. Misiunea sociala a Bisericii astazi . Organizat de Centrul de Cercetari Științifice Interdisciplinare Dumitru Staniloae al Universitații Valahia din Targoviște și Fundația Ecumenica Pro Axe Mundi , sprijinit fiind de mai mulți parteneri și sponsori, seminarul a reunit teologi, istorici, juriști, medici, psihologi, psihopedagogi, sociologi. Dintre intervenienți, amintim: Prof. Univ. Gheorghe F. Anghelescu (Targoviște/Constanța), Pr. Nicolae Anușca (Blaj/Președinte Caritas Romania), Andreea Bandoiu (București), Dr. Elena Branaru (București), Corneliu Bulai (Brașov/ Kolping Romania), Ionuț Gh. Chircalan (Constanța), Prof. Univ. Ioan Gherghina (București), Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș (București), Pr. Dr. Cristian Popa (București), Radu Preda (Cluj-Napoca), Prof. Univ. Radu Ștefan Vergatti (Targoviște). In urma dezbaterilor care au urmat susținerii referatelor, s-au desprins cateva principii care ar trebui sa guverneze legislația și concretizarea parteneriatului social dintre stat și cultele religioase:• Procesul liber de autoorganizare a societatii. Acest principiu defineste cadrul care ar trebui sa stea la baza organizarii initiativelor din domeniul social. Participarea, cooperarea si autogestiunea sunt metodele care pot conduce la fuziunea energiilor solidare. Metodele de reglementare si suprareglementare stabilite de legislatia romaneasca actuala atat pe componenta alocarii resurselor financiare, cat si pe componenta managementului resurselor umane implicate in activitatile sociale, incalca in multe situatii acest principiu. • Subsidiaritatea. Declarata in toate actele normative de legiuitor, aceasta reprezinta un principiu incalcat de cele mai multe ori in continutul legii si in normele de aplicare. Reglementari arbitrare care nu au la baza niciun studiu, cercetare sau consultare, stabilesc de cele mai multe ori prioritatile si nevoile locale si criteriile de alocare a resurselor financiare. Incalcarea acestui principiu poate conduce la situatii grave de asistentialism din partea institutiilor Statului.• Piata libera. Este un principiu de baza care guverneaza societatile democratice si procesul de dezvoltare. Crearea de criterii privilegiate pentru unii dintre furnizorii de servicii sociale in detrimentul celorlalti este o incalcare a acestui principiu care poate conduce la situatii de monopol pe piata serviciilor sociale si la discriminari intre actori. Mecanismele pietei libere trebuie intotdeauna sa pozitioneze in centru vointa persoanei care prin intermediul unui contract interfereaza cu vointa altei persoane.• Competitivitatea. Este un principiu care are ca obiectiv eficacitatea. Eliminarea oricarei forme de discriminare intre categoriile de actori de pe piata serviciilor sociale si conditiile egale de competitie, fie ca este vorba despre furnizori de stat, privati sau care se afla sub patronajul Bisericii. • Principiul transparentei folosirii banilor publici. Un sistem public echitabil, eficient si eficace produce un efect pozitiv asupra vietii economice si sociale si va sprijini activitatile intreprinzatoare si initiativele non-profit. Statul isi va consolida credibilitatea in masura in care ii va proteja pe cei mai slabi de pe piata, in cazul serviciilor sociale micile initiative private. O piata libera a serviciilor sociale in Romania, care pe parcursul a peste 40 de ani de comunism si a 23 de ani de tranzitie a fost dominata de monopolul Statului, ar trebui sa se constituie in principala preocupare a decidentilor politici.• Pluralismul social. Acest principiu ofera o importanta deosebita organizatiilor societatii civile si organizatiilor non-profit, iar Statul este chemat in acest caz sa respecte natura acestor organizatii punand in practica principiul subsidiaritatii, care cere respectul si promovarea demnitatii si a responsabilitatii autonome a subiectului subsidiar. Biserica a sustinut mereu pluralismul social care are in vedere o realizare mai adecvata a binelui comun si a democratiei si care sunt in conformitate si cu alte principii ale Invataturii Sociale a Bisericii, cum ar fi: solidaritatea, subsidiaritatea si dreptatea. Nu putem sprijini tendintele si reflexele Statului de a absorbi societatea civila in sfera Statului si nici promovarea unor acte normative prin care piata serviciilor sociale din Romania sa fie impartita intre Stat si Biserica, iar ceilalti actori de pe piata sa fie eliminati.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 746

Id: 31517

Data: Jun 7, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).