Sfanta Liturghie din Sfanta și Marea Joi la Catedrala Patriarhala

La Catedrala Patriarhala, în Joia Mare, astazi, 17 aprilie 2014, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a oficiat Sfânta Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare unita cu Vecernia. Preafericirea Sa a fost înconjurat de un sobor de preoti si diaconi.În cuvântul de învațatura rostit la finalul Sfintei Liturghii, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a vorbit despre: „În aceasta zi sfânta și mare pomenim patru lucrari deosebite ale Mântuitorului nostru Iisus Hristos și anume: spalarea picioarelor ucenicilor Sai, ca semn de smerenie și ca pilda data noua tuturor pentru a fi smeriți și a nu cauta întâietați; predarea sfintelor și înfricoșatoarelor taine, adica savârșirea Cinei cele de Taina care este temelia Sfintei Euharistii și care este porunca data de Mântuitorul Iisus Hristos când a spus: Aceasta sa o faceți întru pomenirea Mea; rugaciunea Mântuitorului Iisus Hristos din gradina Ghetsimani unde s-a rugat Tatalui ceresc ca Om daca poate sa treaca paharul acesta de la El, adica suferințele Crucii și ale morții; tradarea lui Hristos de catre ucenicul Sau Iuda Iscarioteanul care era deodata lacom de bani și invidios. Facem pomenire de aceasta tradare pentru ca vedem cât de schimbatoare este firea omului și daca nu se roaga în Duhul Sfânt devine cu timpul stapânit de duhurile rele care se ascund în patimile egoiste”.Ceea ce în mod deosebit praznuim astazi este Sfânta Cina cea de Taina care înseamna temelia Paștilor creștine, a spus Patriarhul României, aratând ca „aceasta Cina cea de Taina a fost instituita de Mântuitorul Iisus Hristos imediat dupa ce a serbat Paștile iudaice. Dupa cum ne spun Sfinții Parinți, tâlcuitori ai Sfintelor Evanghelii, Iisus Domnul împreuna cu ucenicii au praznuit mai întâi Paștile iudeilor ca sa nu fie învinuiți ca ar fi încalcat legea lui Moise. Dupa aceea a urmat o Cina a Mântuitorului Iisus Hristos, ca de familie, cu binecuvântarea pâinii și a vinului. Mântuitorul Iisus Hristos, dupa ce a serbat Paștile iudaic, îndata a întemeiat Paștile noi. Acest Paște nou nu mai are nimic din Paștile vechi care era o prefigurare a lui Hristos. Mielul pascal din Paștile iudaic era El, Mielul care ridica pacatele lumii. Trecerea prin Marea Roșie devine trecerea prin Jertfa sângeroasa a lui Hristos. Intrarea în Pamântul fagaduinței devine acum intrarea în Împarația cerurilor”.„Identificarea pâinii cu Trupul lui Hristos și vinului cu Sângele lui Hristos, precum și identificarea mielului pascal cu Hristos însuși reprezinta marea taina. De aceea se numește Cina cea de Taina sau Cina Mistica. Când ne împartașim cu Trupul și Sângele lui Hristos nu ne unim cu ceva material, ci cu Cineva care este Persoana divino-umana a lui Hristos”, a mai spus Preafericitul Parinte Daniel.Patriarhul României a aratat ca viața adevarata este cea euharistica, de recunoștința fața de Dumnezeu: „În Sfânta Euharistie noi praznuim atât Jertfa Mântuitorului de pe Cruce, cât și puterea Învierii Sale. De aceea, când se citesc rugaciunile de dupa Sfânta Împartașire se face referire la Paști. Paștile înseamna trecerea noastra de la pacate la sfințenie, de la moarte la viața, de la viața pamânteasca la viața cereasca. Totul este cuprins în Taina Sfintei Euharistii: iubirea nesfârșita a lui Dumnezeu pentru noi, Taina Jertfei și Taina Învierii. Ziua de astazi ne arata, în concluzie, ca singura viața adevarata este viața euharistica, de recunoștința adusa lui Dumnezeu pentru darul vieții, pentru tot ceea ce primim și pentru tot ceea ce speram de la El. Darul vieții pamântești se încununeaza cu darul vieții cerești, cu viața veșnica”.La aceasta Sfânta Liturghie s-a sfintit, pe lânga Agnetul Liturghiei, si un al doilea Sfânt Agnet care va fi uscat si sfarâmat la Liturghia din a treia zi de Pasti a Sfântului Ioan Gura de Aur, printr-o rânduiala speciala. Miridele rezultate sunt folosite ca Împartasanie pentru bolnavi, copii si în situatii speciale. Aceasta Sfânta Împartasanie este pastrata în Sfântul Chivot din Sfântul Altar, pe Sfânta Masa.Sfântul Agnet este o particica în forma de patrat din prescura pe care sunt imprimate patru cuvinte: IS, HR, NI, KA, adica Iisus Hristos Biruitorul. În traducere, agnet înseamna 'miel' si el reprezinta pe Mântuitorul Hristos, Mielul care se jertfeste pentru pacatele oamenilor si pentru iertarea lor.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 582

Id: 39916

Data: Apr 17, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).