Sfanta Spovedanie și Sfanta Euharistie – izvoare ale bucuriei și vieții veșnice

Mesajul Preafericitului Parinte DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, cu ocazia Congresului International de Teologie Sensurile si importanta Sfintei Taine a Spovedaniei si ale Sfintei Taine a Împartasaniei în teologia, spiritualitatea si misiunea ortodoxa contemporana (Bucuresti, Centrul Național pentru Formare Continua Dumitru Staniloae, 5-8 octombrie 2014):Congresul international de Teologie cu tema Sensurile si importanta Sfintelor Taine ale Spovedaniei si Împartasaniei în teologia, spiritualitatea si misiunea ortodoxa contemporana, organizat de Patriarhia Româna în cooperare cu Facultatea de Teologie Ortodoxa Justinian Patriarhul a Universitații din București și cu sprijinul generos al Secretariatului de Stat pentru Culte, reprezinta un eveniment semnificativ în cadrul manifestarilor prilejuite de Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii și al Sfintei Împartașanii). Acest Congres, ca eveniment de cooperare academica si de comuniune spirituala, constituie o ocazie deosebita pentru ca ierarhi, preoți și profesori, specialisti din România si din alte tari sa dea o marturie edificatoare despre semnificația Sfintei Spovedanii și a Sfintei Euharistii în viața Bisericii și a misiunii ei în lumea de azi.Prin structura programului pregatit, Congresul euharistic internațional nu se rezuma doar la dimensiunea academica, ci are si o semnificativa perspectiva pastorala. Prin prezența ierarhilor și a preoților, ca pastori ai comunitaților de credincioși, se poate evidenția și asuma mai bine caracterul pastoral al celor doua Sfinte Taine, relaționarea lor cu Sfânta Liturghie, cu viața și cu misiunea Bisericii. Tema Congresului este relevanta și de mare actualitate pentru timpul prezent, întrucât, în fața puternicelor tendințe secularizante, a indiferentismului fața de cele sfinte, ne sunt prezentate, ca remedii vindecatoare, lumina de înviere si înnoire spirituala dobândita prin Pocainta și sfințirea vietii dobândita prin Euharistie, care este pregustare a pacii si bucuriei din Împaratia cereasca a Preasfintei Treimi.Îndemnul biblic și liturgic ,,Gustați și vedeți ca bun este Domnul” (Psalmul 33, 8) este o chemare la cunoașterea sensului vietii ca relatie de comuniune a omului cu Dumnezeu. De aceea, Biserica ne cheama la schimbarea și înnoirea vieții prin Taina Sfintei Spovedanii și la comuniune de iubire eterna cu Hristos Cel rastignit și înviat, înca din timpul vietii pamântesti. În acest sens, Hristos Domnul ne îndeamna, zicând: ,,Lucrați nu pentru mâncarea cea pieritoare, ci pentru mâncarea ce ramâne spre viața veșnica și pe care o va da voua Fiul Omului, caci pe El L-a pecetluit Dumnezeu-Tatal (...). Eu sunt Pâinea cea vie, Care S-a pogorât din cer. Cine manânca din Pâinea aceasta viu va fi în veci. Iar Pâinea pe care Eu o voi da pentru viața lumii este trupul Meu” (Ioan 6, 27; 50-51).1.În timp ce lumea secularizata de azi nu se mai roaga lui Dumnezeu si este dominata de un spirit de nemulțumire, Euharistia Bisericii, ca Taina a recunostintei fata de Dumnezeu Creatorul si Mântuitorul lumii, ne ofera pace sfânta si bucurie profunda izvorâte din rugaciune smerita si fierbinte. Din pacate, omul secularizat a pierdut pacea si bucuria sufletului tocmai pentru ca a pierdut practica rugaciunii ca respiratie a sufletului în prezența harica a iubirii milostive a lui Dumnezeu.Este semnificativ faptul ca venirea lui Hristos pe pamânt ca om începe cu vestirea bucuriei: ,,Iata, va binevestesc voua bucurie mare, care va fi pentru tot poporul” (Luca 2, 10), iar înalțarea Sa la cer se încheie cu bucuria binecuvântarii lui Hristos daruita ucenicilor Sai si prin ei Bisericii Sale întregi: ,,Iar ei, închinându-se Lui, s-au întors în Ierusalim cu bucurie mare” (Luca 24, 52). Însa, aceasta bucurie nu poate fi definita și analizata în mod discursiv, ci împartașita în comuniunea de viața a Bisericii lui Hristos care traieste din prezenta Sa harica în comunitatea eclesiala aflata în rugaciune (cf. Matei 28, 20).2.Din acest motiv, trebuie sa depașim o raportare individualista fața de Taina Spovedaniei și fața de Taina Euharistiei, redescoperind dimensiunea eclesiala a lor ca izvoare de bucurie, de sfințire si de creștere spirituala a comunitații eclesiale în comuniune. Prin Liturghia Euharistica noi oferim creația (lumea) și pe noi înșine lui Dumnezeu ca raspuns al nostru la iubirea lui Dumnezeu Creatorul, Mântuitorul si Sfințitorul lumii. Multumim Preasfintei Treimi pentru ca iubirea Ei smerita si milostiva s-a descoperit lumii prin iubirea lui Iisus Hristos Cel rastignit, înviat si înalțat la cer. De aceea, în rugaciunea de pregatire pentru împartasirea cu Trupul și Sângele lui Hristos, rostim: ,,Ție, Stapâne, Iubitorule de oameni, Îți încredințam toata viața noastra și nadejdea noastra”.3.Întrucât în Sfânta Euharistie Hristos Se daruieste noua în stare de sfințenie si iubire jertfelnica, trebuie si noi sa ne apropiem de Sfânta Euharistie într-o stare de iubire smerita si jertfelnica, adica în stare de post si de curatire sufleteasca si trupeasca. De aceea, într-o rugaciune pregatitoare, cerem: ,,Mintea și sufletul, inima și trupul, sfințește-mi-le, Mântuitorule, și ma învrednicește fara de osânda, Stapâne, sa ma apropii de înfricoșatoarele Tale Taine”. Scopul împartașirii cu Trupul și Sângele Mântuitorului este sfințirea sufletului si a trupului si dobândirea mântuirii, adica iertarea pacatelor și viața de veci.În acest sens, împartașirea euharistica ne daruieste putere pentru a rastigni egoismul si orgoliul din noi si a cultiva o iubire smerita si milostiva, exprimata prin rugaciune si prin fapte bune. În acest sens, Parintele Dumitru Staniloae spune: „Trupul și Sângele lui Hristos ne-au umplut și pe noi de lumina. Prin ele am vazut lumina, am vazut jertfa iubirii pâna la capat traita de Fiul lui Dumnezeu pentru noi prin trup și am simțit-o în noi înșine. Am vazut ca sensul vieții și plinatatea ei stau în jertfa din iubire a Fiului lui Dumnezeu pentru noi, ca sa rodeasca în jertfa noastra, din iubire pentru alții. Jertfa lui Dumnezeu Cel întrupat ne deschide și noua urcușul spre desavârșirea noastra în Dumnezeu prin jertfa, o data ce prin ea a coborât El la noi și a desavârșit umanitatea noastra asumata de El... Traim viața sensibila traita de El în trupul Lui, ca a noastra. Nu mai avem în noi un duh pamântesc, ci Duhul ceresc al lui Hristos. De aceea înțelegem, vedem, simțim Lumina cea adevarata, una cu Viața eterna” (Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Spiritualitate și comuniune în Liturghia ortodoxa, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 2004, pp. 610-611).În încheiere, apreciem în mod deosebit manifestarea academica și duhovniceasca organizata în aceste zile la Bucuresti prin Congresul internațional de Teologie dedicat Euharistiei si Spovedaniei ca izvoare ale înnoirii vietii spirituale azi.În acest sens, felicitam calduros pe organizatori si binecuvântam pe distinșii oratori invitați din țara și din strainatate, precum și pe toți participanții la lucrarile acestui congres, cu speranta ca va fi un moment de bucurie si comuniune fraterna în iubirea lui Hristos.† DANIELPatriarhul Bisericii Ortodoxe Române

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 592

Id: 44513

Data: Oct 6, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).