Credinta este a zecea Fericire care asigura consistenta celorlalte noua virtuti care se inscriu in perspectiva fericirii eterne. De existenta ei in constiinta Apostolilor Mantuitorul S-a interesat in mod deosebit, garantand fericirea tuturor celor care vor crede in El, chiar daca nu vor fi avut sansa sa-L vada ca Toma si ca ceilalti Apostoli, dar au crezut prin marturia lor.La inceputul activitatii Sale publice, Mantuitorul a surprins pe multi. Şi nu numai in bine, dimpotriva. Unii, pana si rudele Sale, necrezand in El (Ioan 7, 5), ,,socoteau ca si-a iesit din fire (Marcu 3, 21) si ,,se sminteau intru El (Matei 13, 57; Luca 6, 3). Iar concitadinii Sai au ajuns pana intr-atat, incat sa-L arunce de pe spranceana muntelui (Lc. 6, 29).Situatia s-a schimbat pe durata celor trei ani de activitate publica: oamenii au constatat ca nimeni nu vorbea ca Iisus si nimeni nu facea faptele minunate pe care le savarsea El. Chiar daca nu toti care L-au cunoscut il simpatizau, existau destul de multi care L-au urmat. Dintre acestia, unii au fost alesi ,,ucenici de El Insusi. Trimisi la propovaduire, ei s-au intors marturisind ca chiar demonii se supuneau in numele Lui. Fie ca-L iubeau, fie ca nu, oamenii nu puteau fi indiferenti la numele si la persoana Profetului din Nazaret. Atitudinea rudelor Mantuitorului s-a schimbat si ea. De la necredinta in El, rudele Sale au inceput sa-L insoteasca, alaturi de persoane din protipendada societatii, cum ar fi Ioana, sotia lui Uza, administratorul palatului lui Irod, alaturi de cei vindecati, de curiosi si chiar de cei care-L urau si-I cautau mereu pricina. Persoana Mantuitorului era deja de notorietate publica si toti presimteau ca ceva urma sa se intample.Asa se face ca, in cel de-al treilea an de activitate publica, odata cu ultima Sa intrare in Ierusalim, Mantuitorul era insotit de multa lume, chiar de rudele Sale, castigate pentru mesajul Sau si curioase ele insele cu privire la ceea ce avea sa urmeze. Intre cei care mergeau cu El spre Ierusalim se gasea Sfanta Sa Maica, verisoara acesteia, Maria, unchiul dinspre Iosif, Cleopa, si sotia acestuia Maria, verii Sai, Iacob, Iuda si Iosif, Salomeea, cu fiii sai, Apostolii Iacov si Ioan. Probabil si alte rude ale caror nume nu sunt mentionate de Evanghelii, alaturi de ceilalti ucenici si de multimile de oameni care asteptau un eveniment cu totul aparte. Iisus nu le promisese, de fapt, nimic in afara Imparatiei cerurilor, dar ai carei cetateni nu aveau sa devina chiar atunci.Pe toti i-a surprins vestea Invierii, dar si modul in care se facea dovada eiLe prezisese insa patimirea si moartea Sa, ceea ce nici ucenicii, nici rudele nu le puteau intelege. Nu le puteau concepe. De aceea, fiii lui Zevedei, apropiindu-se de El, L-au rugat sa le acorde locuri de cinste in noua Lui Imparatie. In acelasi sens avea sa intervina pe langa Iisus si mama acestora. Probabil, ca sa grabeasca eventuala schimbare sociala asteptata, Iuda a aranjat arestarea, cu urmarile care au dus la Patimirea si moartea reala si umilitoare pe Cruce. Nimeni nu a putut opri asasinatul si nimeni nu a pus la indoiala moartea fizica a lui Iisus.De aceea vestea Invierii din morti a surprins pe toti. I-a surprins vestea insasi, dar si modul in care se facea dovada ei. Mormantul gol, iar Iisus nicaieri! Ingerii la mormant, spunand femeilor ceva de neinteles! Giulgiurile cu care fusese infasurat trupul Mantuitorului si mahrama care-I acoperise capul erau ramase goale in mormant! Aratarea lui Iisus viu femeilor purtatoare de mir le inspaimanta, Maria Magdalena Il confunda cu gradinarul, inainte sa-L recunoasca! Atunci cand femeile marturisesc ucenicilor Invierea, acestia nu le-au dat nici o crezare! Petru si Ioan, venind la mormant, au ramas mirati de cele petrecute! Ce inviere sa fie aceea in care Iisus S-a aratat lui Luca si Cleopa, ca dupa aceea sa dispara? Ucenicii vazusera ,,invierile savarsite de Iisus. Cei inviati nu dispareau. Ce inviere sa fie aceasta? Era o mare taina, desigur. Pentru aceasta ucenicilor nu le venea sa creada, uimiti de felul acestei Invieri. Nu erau obisnuiti cu asa ceva. De aceea, Mantuitorul li se arata la zece dintre Apostolii Sai chiar in seara zilei in care a inviat, incredintandu-i de realitatea si de specificitatea Invierii Sale. Nefiind cu ei, Apostolul Toma a ramas in aceeasi stare de confuzie si uimire. Poate si frustrat, cu sentimentul vreunei vinovatii ca nu avusese parte de vederea Invatatorului lor inviat.De aceea, dupa opt zile, Mantuitorul se arata din nou Apostolilor, cu ei fiind si Toma. Pe acesta il indeamna sa puna mana sa in coasta Lui ranita si degetele in semnul cuielor, adaugand: ,,Şi nu fi necredincios, ci credincios!Nu pot vedea slava Trupului inviat al Mantuitorului decat ochii pregatitiIn limba greaca, pentru anumite timpuri si moduri, in locul verbului Ɛɩμɩ (sunt) se foloseste verbul ɣɩɣνομαɩ, care, initial, inseamna a deveni. In textul grecesc al Evangheliei dupa Sfantul Ioan se foloseste imperativul de la acest verb (Γɩνοʋ). Aceasta forma verbala da posibilitatea ca cele de mai sus sa fie traduse si in forma: Sa nu devii/Sa nu ajungi necredincios, ci credincios!Ştim ca Mantuitorul Hristos a insistat ca oamenii sa creada in El si in Cel care L-a trimis (Ioan 12, 44; Ioan 14, 1), sa ia act, cu alte cuvinte, de ceea ce Dumnezeu a facut si face pentru ei si sa-I dea crezare, incat sa intre intr-o relatie de fidelitate cu Dumnezeu Insusi, ca Persoana perceputa in maxima proximitate de ei. In acest sens s-a aratat Iisus ucenicilor dupa ce a inviat din morti.El se arata si dispare nu pentru ca s-ar ascunde de ucenici, ci pentru ca aceasta este starea fireasca a trupului Sau inviat. Nu pot vedea slava Trupului inviat al Mantuitorului decat cu ochii pregatiti in mod adecvat pentru asemenea vedere. Aratarile si retragerile intra in iconomia unei pedagogii a stimularii pregatirii ucenicilor pentru continua vedere a slavei lui Dumnezeu. Dumnezeu nu se ascunde, nu fuge, ci ni se descopera cat sa ne stimuleze capacitatea noastra activa de a-L vedea, de a-L recunoaste (I Timotei 2, 4).Mantuitorul S-a aratat lui Toma nu spre a-i reprosa necredinta. Acesta nu se comportase diferit de cum se comportasera si ceilalti ucenici. Nici aceia n-au crezut pana ce n-au vazut. Mantuitorul i S-a aratat in mod special lui Toma ca acesta sa nu devina/ajunga necredincios, pentru ca ar fi fost/ar fi ajuns un nefericit. Cum sa fii fericit neavand nici un crez, stiind ca esti singur, ca nu apartii, ca nu esti al nimanui?Doua sunt caile prin care omul poate deveni credincios: dand crezare celor demni de a fi crezuti si prin incredintarea si experienta directa. Atat una, cat si cealalta cale sunt corecte. Sau una o poate insoti pe cealalta (dupa ce ai crezut prin marturia altora, poti sa ai tu parte de experiente tainice directe care-ti vor intari credinta). Important este ca omul sa creada, adica sa intre in relatie cu un Dumnezeu viu, nu cu unul memorial, de care doar sa ne aducem aminte. In slabiciunea lor omeneasca, Toma si ceilalti ucenici ar fi riscat o asemenea credinta. Mantuitorul nu i-a lasat insa sa ramana la un asemenea nivel. Le-a oferit toate cele necesare ca ei sa creada si sa devina vrednici de crezare, incat sa fie si sa devina realmente fericiti cei care, pe seama marturiei Apostolilor, vor crede, chiar daca in viata lor istorica nu-L vor vedea pe Hristos Cel inviat. ,,Fericiti cei care, nevazand (cele vazute de Apostoli), au crezut (Ioan 20, 29), incheie Mantuitorul dialogul cu Toma, dupa ce acesta, vazandu-L, se incredintase ca in Iisus Cel inviat este Domnul si Dumnezeul sau.La inceputul activitatii Sale publice, Mantuitorul proclamase cele noua Fericiri ca un fel de pandant nou-testamentar la cele Zece Porunci date de Dumnezeu prin Moise pe Muntele Sinai. Şi unele, si celelalte valabile pentru crestini. Fericirile semnaleaza ca participarea la Imparatia lui Dumnezeu va fi posibila prin virtuti cum ar fi: smerenia si acceptarea de a fi umilit pe nedrept, plansul pentru pacate, blandetea, simtul dreptatii si infaptuirea acesteia, milostenia, curatirea de patimi si pacea. Toate aceste performante individuale vor ramane insa candele neaprinse daca nu vor fi ,,aprinse de credinta, de perceperea evidentei inefabile in preajma ta si in propria ta constiinta a lui Hristos Cel viu, si nu a unei personalitati care a ramas undeva in istoria lumii. (Articol aparut sub semnatura Pr. Prof. Vasile Raduca si publicat in saptamanalul "Lumina de Duminica" din data de 12 mai 2013)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 736
Id: 30785
Data: May 12, 2013
Imagine:

Data: May 12, 2013
În ziua cinstirii Sfântului Mucenic Ioan Valahul, 12 mai, urbea Iaşilor a îmbrăcat haine de sărbătoare, Biserica cu hramurile „Sfântul Prooroc Daniel“ şi „Sfântul Mucenic Ioan Valahul“ din Iaşi din .....
Data: May 12, 2013
La Centrul cultural-pastoral "Sfântul Daniil Sihastrul" - Durău încep în această aseară conferinţele pastoral-misionare de primăvară, prezidate de Înalt Preasfinţitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi .....
Data: May 12, 2013
Radio
- Radio Trinitas va difuza mâine, de la ora 13:00 la ora 14:00, emisiunea „Lumea de azi“, a Arhiepiscopiei Iaşilor, moderată de Monica Avădănei. În cadrul emisiunii, pe lângă materiale din .....
Data: May 12, 2013
Concursul, la care s-au înscris aproape 100 de elevi ai claselor V-VIII din toată ţara, a fost prezidat de Înalt Preasfinţitul Pimen, Arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor. În cuvântul adresat în deschiderea .....
Data: May 12, 2013
Încă de la primele ore ale dimineţii, curtea şi împrejurimile sfântului lăcaş s-au umplut de credincioşi, mulţi dintre ei venind din judeţe învecinate Vasluiului sau din zone mai îndepărtate ale ţării pentru a participa .....
Data: May 12, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).