Sfantul Cuvios Dionisie Exiguul (Smeritul) este una dintre marile personalitati ale teologiei straromane din sec.V-VI, cel care a marcat cultura universala prin asezarea numararii anilor incepand cu Hristos, Mantuitorul lumii. Prin opera sa (Patrologia latina, vol. 67) si prin contactele dintre romanitatea rasariteana si cea apuseana, Sfantul Cuvios Dionisie Exiguul (Smeritul) a realizat o osmoza specifica la nivelul uman cel mai elevat si transfuzia reciproca de elemente spirituale intre cele doua vaste arii europene. Pentru contributiile teologice si viata sfanta a monahului dobrogean, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel l-a caracterizat drept un savant si un sfant, iar cercetatorii care i-au studiat opera si viata l-au numit erudit daco-roman sau podoaba a Bisericii noastre stramosesti.Calugarul dobrogean Dionisie Exiguul, Smeritul sau cel Mic, cum este cunoscut in studiile de patrologie, s-a nascut in Scythia Minor, Dobrogea anilor 465 d.Hr. Originea Sfantului Cuvios Dionisie Exiguul (Smeritul) din Scythia Minor este mai presus de orice indoiala. In afara de marturia fara echivoc a lui Casiodor si de propria marturie, vine dovada fratilor de viata monahala, calugarii sciti cu care Cuviosul Dionisie Exiguul a tinut o legatura stransa in privinta ideilor si activitatii. De asemenea, despre sine ne ofera date chiar smeritul invatat in epistola sa Catre Preafericitul stapan, parintele episcop Petru, langa care, drept urmare a sfintelor stradanii ale acestuia, dobandise calea spre adevarurile dumnezeiesti si caruia i-a tradus Epistola sinodala a Sfantului Chiril al Alexandriei contra lui Nestorie.In cautarea lui Dumnezeu din copilarieConform acestei marturii, Dionisie Exiguul a intrat intr-o manastire dobrogeana foarte devreme, atunci cand era copil si unde s-a imbogatit duhovniceste. Marturii sigure despre manastirea in care a fost inchinoviat si datele privind sederea aici nu exista.Dupa unii cercetatori, ar fi stat o vreme in manastirea de la Mabboug (Ierapole) din Siria si apoi la Constantinopol, pe timpul arhipastoririi patriarhului Eufimie (490-496). Pregatirea sa teologica a fost aceea care l-a recomandat pentru a fi chemat la Roma de papa Ghelasie (492-496), care avea nevoie de un bun cunoscator al limbilor latina si greaca, lucru deloc lipsit de importanta daca avem in vedere ca eruditia sa ajunsese sa fie cunoscuta pana la Roma.Timpul cand Cuviosul Dionisie Exiguul a ajuns la Roma se poate stabili, luand in calcul doua elemente: primul, acela privitor la faptul ca Dionisie spune in prefata Decretelor papale, care au fost cumulate si publicate pentru prima data de Cuviosul Dionisie si adresate cardinalului Iulian, conducatorul Manastirii Sfanta Anastasia, ca pe papa Ghelasie nu l-a vazut niciodata cu ochii sai ( eum praesentia corporali non vidimus). Avand in vedere ca papa Ghelasie a trecut la cele vesnice la data de 21 noiembrie 496, sosirea Sfantului Cuvios Dionisie Exiguul (Smeritul) trebuie sa fie luata in considerare ca fiind implinita in aceasta vreme, sfarsitul anului 496.Al doilea element il constituie faptul ca in Collectia Avellana se gaseste un Memoriu (nr. 102) in care este scrisa mentiunea: Dionysius Exiguus Romae de graeco converti (l-am tradus eu din greceste, Dionisie Exiguul, la Roma). Traducerea acestui memoriu din limba greaca in limba latina a fost facuta, fara indoiala, la scurta vreme dupa sosirea la Roma, adica pe la inceputul anului 497, pentru a fi accesibil papei Anastasie al II-lea (496-498). Cele doua elemente conduc in mod sigur catre anul sosirii sale la Roma, sfarsitul anului 496.Aici, a fost inchinoviat la Manastirea Sfanta Anastasia, de la poalele Palatinului, avand responsabilitati privitoare la organizarea arhivei Cancelariei pontificale, fiind considerat fondator al arhivelor pontificale. Şederea Sfantului Dionisie in Roma s-a intins pe perioada pastoririi a zece papi, de la Anastasie II pana la Vigilius (496-555).In perioada sederii sale la Roma, Biserica crestina era framantata de doua mari dispute, si anume: schisma acaciana si deosebirile privitoare la data serbarii Pastilor. Patriarhul Acaciu al Constantinopolului fusese excomunicat si depus de papa Felix al III-lea (483-492), care s-a implicat in problemele Rasaritului ortodox, incercand aplanarea disputelor aparute.Trei mari virtuti au impodobit viata Sfantului Cuvios Dionisie Exiguul: credinta ortodoxa pastrata cu sfintenie de-a lungul intregii vieti, smerenia inimii, dragostea fata de Dumnezeu si de oameni, iar despre aceste calitati gasim marturia prietenului sau Cassiodor intr-o caracterizare de o frumusete greu egalabila, marcata in principal de respect, pretuire si admiratie, dar si mesaj pentru urmasi: … a fost in zilele noastre si calugarul Dionisie, scit de neam, dar dupa caracter cu totul roman, foarte invatat in amandoua limbile, dovedind prin faptele sale echilibrul sufletesc pe care il invatase in Cartile Domnului. A cercetat Scripturile cu o ravna atat de mare si le-a inteles astfel incat ori de unde ar fi fost intrebat avea raspunsul pregatit, dandu-l fara nici o intarziere. Acesta a predat dialectica impreuna cu mine si a petrecut cu ajutorul lui Dumnezeu foarte multi ani din viata in cadrul invatamantului glorios. […] In el era multa simplitate impreuna cu intelepciune, smerenie impreuna cu invatatura, moderatie impreuna cu talentul de a vorbi, incat se socotea un nimic sau unul dintre cei din urma slujitori, desi era vrednic, fara indoiala, de societatea regilor. Sa mijloceasca pentru noi, el care obisnuia sa se roage impreuna cu noi, ca sa putem fi ajutati acum prin meritele lui, cu rugaciunea caruia am fost intariti aici pe pamant. […] El se folosea cu o pricepere atat de mare de latina si de greaca, incat orice carti grecesti lua in maini, le traducea fara poticnire in latineste si, la fel, pe cele latinesti le citea pe greceste, incat credeai ca aceasta este scrisa asa cum o pronunta gura lui cu o iuteala nestavilita. […] Era de o castitate rara, […] varsa lacrimi miscat de durere cand auzea cuvinte necuviincioase in timpul veseliei; […] postea fara sa reproseze celor ce mananca. […] integru, legat total, cu statornicie de randuielile stramosesti; si ceea ce pot sa gaseasca unii citind la diferiti (scriitori), era cunoscut ca straluceste in stiinta lui…Biografia Sfantului Dionisie Exiguul nu poate fi sustinuta de izvoare care sa ne ofere date amanuntite si coerente privitoare la acesta, fiind prea putin generoase sau in unele privinte lipsind cu desavarsire. Urmare a acestei situatii, data sfarsitului monahului dobrogean este supusa unor dezbateri venite din partea cercetatorilor operei dionisiene. Bazandu-se pe textul de la Cassiodor ( quimecum dialecticam legit et in templo gloriosi magisterii plurimosannos uitam suam, Domino praestante, transegit), luand in considerare ca Dionisie a predat dialectica impreuna cu Cassiodor la Vivarium si ca intemeierea Vivariumului a avut loc intre anii 537 si 540, afirmam ca Sfantul Dionisie inca era in viata dupa anul 540. In sfarsit, conform acelorasi autori, deoarece Cassiodor a scris elegia sa catre anul 555, Dionisie a incetat din viata catre 545-550. Parerea cu caracter general acceptata privitoare la sfarsitul Sfantului Dionisie Smeritul este anul 545. Astfel, parintele dreptului canonic apusean, parintele teologiei morale stiintifice si parintele erei crestine, cel care a primit darul de a marca istoria, a fost ales sa ramana pana la sfarsitul vietii acelasi fiu al virtutii crestine a smereniei.Cel mai mare canonist care a trait vreodata in RomaOpera de traducere realizata de Sfantul Dionisie Exiguul: - lucrari cu caracter dogmatic (Epistola sinodala a Sfantului Chiril al Alexandriei contra lui Nestorie; Epistola Sfantului Chiril al Alexandriei catre episcopul Succesus al Diocesareei; Tomosul lui Proclu al Constantinopolului catre armeni; Memoriul apocrisiarhilor alexandrini catre delegatii papali de la Constantinopol din anul 496; Cuvantarea Patriarhului Proclu al Constantinopolului despre Maica Domnului (Oratio Procli de Deipara); Despre crearea omului a Sfantului Grigorie de Nissa; - lucrari de drept canonic (trei editii ale Canoanelor; Colectia Decretalelor papale); - opera de calendarolog (Cartea despre Pasti, Argumente Pascale; - doua scrisori De ratione Paschae; - lucrari cu caracter divers (Minunata pocainta a Sfintei Taisia; Viata Sfantului Pahomie; Istoria aflarii capului Sfantului Ioan Botezatorul).Faptul ca Dionisie a prelucrat un mare volum de materiale, texte ale sinoadelor si Decretale il defineste, fara indoiala, a fi fost cel mai activ canonist care a trait vreodata in Roma. Cu darul sau de critic al surselor si canonist ordonat, Dionisie a adus o viziune total noua a izvoarelor dreptului bisericesc. Colectia cuprinde canoanele sinoadelor de la Niceea pana la Calcedon, dar din ea lipsesc cateva canoane, care in prelucrarile lui Dionisie nu au fost recunoscute ca ar avea legatura cu restul (probabil o consecinta a dezaprobarii in Decretum Gelasianum), fiind vorba aici despre canoanele apostolice si cele ale sinoadelor locale de la Sardica si Cartagina. Prof. Valerian Şesan sustine ca Dionisie este autorul celei mai importante colectii canonice apusene si care poarta titlul de Codex Canonum Ecclesiasticorum. Potrivit acestuia, Codex-ul cuprinde 50 de canoane apostolice, canoanele celor 4 sinoade ecumenice si 5 sinoade particulare, la care se adauga canoanele de la Sardica si Cartagina. Dionisie a mai inceput si o colectie cu Decretaliile papilor: Collectio decretorum pontificium romanorum. Aceasta colectie a fost unita cu Codex canonum si raspandita in Spania, Galia, Africa si Anglia. Papa Adrian I a donat lui Carol cel Mare, in anul 774, un exemplar comentat din aceasta colectie, numita acum Collectio Dionisio-Hadriana, care a devenit codice oficial pentru imperiul franc. Acelasi codice, obligatoriu pentru Spania, a fost numit Collectio Hispana. Pentru activitatea sa, Dionisie Exiguul a fost considerat parintele dreptului bisericesc apusean.Lucrarile de cronologie ale Sfantului Dionisie Exiguul se bazeaza pe o perfecta cunoastere a scrierilor grecesti referitoare la aceasta problema, bazate pe autoritatea totala a Sinoadelor Ecumenice si a Sfintilor Parinti, iar asa-numita eroare a monahului dobrogean este justificata in principal de lipsa anului zero in cultura romana (matematica si istorica) a timpului sau si a intervalului cronologic de capat, nesocotite de Sfantul Dionisie.Sinodul mitropolitan al Mitropoliei Munteniei si Dobrogei, la propunerea Preafericitului Parinte Patriarh Daniel, a initiat demersurile canonice si statutare in vederea canonizarii Sfantului Cuvios Dionisie Exiguul (Smeritul), parintele erei crestine, si Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, prin hotararea nr. 5070/2008, a aprobat inscrierea ca sfant in calendar, cu data de praznuire la 1 septembrie, inceputul anului bisericesc. Astfel a emis Tomosul Sinodal de proclamare a canonizarii in data de 9 iulie 2008, iar proclamarea solemna a avut loc in 26 octombrie 2008. (Articol publicat in saptamanalul Lumina de Duminica din data de 1 septembrie 2013, semnat de pr. Alexandru Moțoc)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 931
Id: 33502
Data: Sep 1, 2013
Imagine:

Data: Sep 1, 2013

Data: Sep 2, 2013
Credincioşii din oraşul Câmpulung Moldovenesc au participat azi în număr mare la resfinţirea Bisericii "Adormirea Maicii Domnului", catedrala municipiului. Cu acest prilej, sfântul lăcaş, care a împlinit 100 de ani de .....
Data: Sep 2, 2013
La inițiativa Gazetei de Maramureș, având susținerea Înaltpreasfințitului Justinian Chira, arhiepiscopul Episcopiei Ortodoxe a Maramureşului şi Sătmarului, dar și o numeroasă susținere din partea mai multor personalități și asociații, .....
Data: Sep 2, 2013
„Atelierul de inițiere și formare în tainele preoției” organizat la Miclăușeni se adresează preoților recent hirotoniți din Arhiepsicopia Iașilor, și, în cadrul lui, sunt vizate identificarea şi valorificarea .....
Data: Sep 2, 2013
Cel de-al doilea hram al Mănăstirii Secu, pomenirea Sfântului Varlaam, Mitropolitul Moldovei, şi a Sfântului Ierarh Ioan de la Râşca şi Secu, s-a bucurat de prezenţa a sute de pelerini, veniţi din toate .....
Data: Sep 2, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
07. Indrumator liturgic - Diac Marian Gigina - 30.06.2011 - Sarbatorile
45. Indrumator liturgic - Arhid Marian Gigina - 08.11.2012 - Explicarea Tainei Botezului la Sfantul Ioan Gura de Aur
25. Indrumator liturgic - Diac Marian Gigina - 15.03.2012 - Despre post - Posturile de mai multe zile - Postul Paresimilor
16. Indrumator liturgic - Diac Marian Gigina - 12.01.2012 - Despre Sfanta Cruce
17. Indrumator liturgic - Diac Marian Gigina - 19.01.2012 - Scurt istoric liturghiilor ortodoxe I
11. Indrumator liturgic - Diac Marian Gigina - 28.07.2011 - Praznicele imparatesti cu data schimbatoare - Partea I
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).