Sfantul Ioan Botezatorul este cel mai popular dintre sfinti in intelesul ca Sfanta Scriptura ii acorda o importanta deosebita

În ziua sarbatorii Soborului Sfântului Proroc Ioan Botezatorul, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul României a fost prezent în Biserica Icoanei din Capitala care și-a sarbatorit hramul. Dupa oficierea Sfintei Liturghii, Preafericirea Sa a rostit un cuvânt de învațatura în care a aratat semnificația sarbatorii de astazi.La începutul cuvântului, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a explicat de ce sarbatoarea de astazi se numește Soborul Sfântului Ioan Botezatorul: „Dupa sarbatoarea Botezului Domnului, crestinii se duna în sobor si îsi amintesc de Sfântul Ioan Botezatorul, cel prin care s-a savârsit botezul Mântuitorului Iisus Hristos. Sfântul Ioan Botezatorul este numit de Mântuitorul Iisus Hristos ca fiind cel mai mare om nascut din femeie. De aceea, Biserica noastra a rânduit în calendar mai multe zile de cinstire si pomenire a Sfântului Ioan Botezatorul. Avem 7 zile de pomenire, 3 înscrise cu cruce rosie si anume: Soborul Sfântului Ioan Botezatorul la 7 ianuarie, Nasterea Sfântului Ioan Botezatorul la 24 iunie, si Taierea Capului Sfântului Ioan Botezatorul la 29 august. Iar celelalte 4 zile de pomenire sunt înscrise cu culoare neagra, sunt sarbatori mai mici si acestea sunt: Zamislirea Sfântului Ioan Botezatorul la 23 septembrie, Întâia si a doua aflare a capului Sfântului Ioan Botezatorul la 24 februarie si a treia aflare a Capului Sfântului Ioan Botezatorul la 25 mai”.Sfântul Ioan Botezatorul este cel mai popular dintre sfinti în întelesul ca Sfânta Scriptura îi acorda o importanta deosebitaPatriarhul României a vorbit despre viața și activitatea Sfântului Ioan Botezatorul: „În Biserica noastra, în iconostas, Sfântul Ioan Botezatorul apare întotdeauna în icoana Deisis a judecatii din urma, în partea stânga a Mântuitorului, iar daca nu avem icoana aceea el apare pe una din icoanele principale de la Catapeteasma. Sfântul Ioan Botezatorul este cel mai popular dintre sfinti în întelesul ca Sfânta Scriptura îi acorda o importanta deosebita. Nasterea si activitatea sa au fost prevazute de proroci. Nasterea sa a fost un dar de la Dumnezeu pentru ca parintii Sfântului Ioan Botezatorul, preotul Zaharia si sotia lui Elisabeta, nu aveau copii si erau foarte tristi. Ei s-au rugat mult lui Dumnezeu sa le daruiasca un copil. Într-o zi, pe când preotul Zaharia slujea la Templul din Ierusalim, un înger al Domnului i-a binevestit ca va avea un copil și ca trebuie sa îi puna numele Ioan. El însa s-a îndoit și a cerut un semn. Din aceasta cauza semnul pe care l-a primit a fost faptul ca nu mai putea vorbi pâna în ziua în care se va naște copilul. Atunci când s-a nascut copilul și vroiau sa îi puna diferite nume preotul Zaharia a facut semn sa i se dea o tablița pe care a scris numele Ioan. Așadar, Sfântul Ioan Botezatorul este nascut oarecum în mod minunat prin aceasta lucrarea a lui Dumnezeu. Dupa ce a fost ales numele copilului ca fiind Ioan, tatal sau, preotul Zaharia, a profețit despre el ca va fi slujitor al Domnului și va pregati calea Lui. Dupa nașterea pruncului a urmat o perioada grea. Irod a poruncit sa fie uciși copiii de doi ani și mai jos ca vârsta, fiind cautat și fiul preotului Zaharia și al soției sale Elisabeta. Din cauza acestei prigoane Elisabeta a luat copilul și s-a ascuns în munții Iudeei pentru a-l salva. Dupa o vreme Elisabeta a murit și copilul a ramas singur, de aceea toata tinerețea sa el a trait în pustie în rugaciune, post și cu hrana foarte modesta. Deci, Sfântul Ioan Botezatorul se formeaza în școala pustiei, a rugaciunii și a postului. El purta o haina aspra din par de camila, era încins cu o curea și petrecea viața mai mult în post și rugaciune. La vârsta de 30 de ani a fost trimis de Dumnezeu sa propovaduiasca în pustiul Iordanului pocaința. El chema pe toți la pocaința atragând astfel mulți oameni din toate parțile Iudeei și din Ierusalim care ascultau predica și apoi se botezau cu botezul pocainței”.Scopul principal pentru care el a început sa boteze a fost ca sa arate lui Israel pe MesiaÎn continuare, Preafericirea Sa a evidențiat faptul ca botezul pocainței pe care îl practica Sfântul Ioan Botezatorul era o pregatire pentru Botezului Domnului. De asemenea, Sfântul Ioan confirma faptul ca Mântuitorul Iisus Hristos este Mielul lui Dumnezeu care ridica pacatele lumii: „Botezul pe care Sfântul Ioan Botezatorul îl practica era o conștientizare a nevoii de iertare, de mântuire, de eliberare din pacat și din moarte. Sfântul Ioan Botezatorul avea o predica orientata spiritual și social ca pocaința pentru pacate, chemare la îndreptare și roade ale pocainței ca fapte bune. Aceasta activitate a lui l-a facut foarte popular. El era admirat și iubit de popor și se bucura de o mare încredere. Însa, scopul principal pentru care el a început sa boteze, așa dupa cum el însuși marturisește, a fost ca sa arate lui Israel pe Mesia. Evanghelia de astazi ne arata ca Iisus a venit la Ioan ca sa fie botezat, iar Ioan a zis marturisindu-l: Iata Mielul lui Dumnezeu care ridica pacatele lumii. Prin aceasta Sfântul Ioan Botezatorul arata ca Iisus Care vine sa fie botezat nu are nevoie de botezul pocainței spre iertarea pacatelor pentru El este fara de pacat și mai mult decât atât El va ridica pacatul sau pacatele lumii. Atunci când este folosit singularul: El va ridica pacatul lumii, înseamna: El va izbavi sau va vindeca natura omeneasca de starea ei de pacatoșenie, de neascultare de Dumnezeu și de înstrainare de El. Când este folosit singularul se face referire la pacatul neascultarii oamenilor fața de Dumnezeu. Acesta este cel mai mare pacat toate celelalte fiind forme derivate ale pacatului neascultarii. Mielul lui Dumnezeu este mielul de jertfa și prin aceasta vedem ca Sfântul Ioan Înaintemergatorul și Botezatorul este și proroc. El a prevazut Jertfa lui Hristos pe Cruce care a avut loc în timpul Paștilor iudaice când se jertfea mielul pascal, iar mielul pascal care amintea de ieșirea din Egipt a fost o prefigurare a lui Hristos”.Sfântul Ioan Botezatorul prorocește ca Duhul Sfânt va fi dat de Hristos în chip de limbi de foc„Evanghelia ne mai arata ca Sfântul Ioan Botezatorul zice: Eu v-am botezat cu apa, dar vine Unul dupa mine care este mai tare decât mine și care va va boteza cu duh, în Evanghelia dupa Marcu. În Evanghelia dupa Matei, capitolul 3, versetul 11, spune: Acesta va va boteza cu Duh Sfânt și cu foc. Același lucru îl spune și în Evanghelia dupa Luca, capitolul 3, versetul 16: El va va boteza cu Duh Sfânt și cu foc. Prin aceasta, Sfântul Ioan Botezatorul face o a doua prezicere mare și anume ca Duhul Sfânt pe care îl trimite Tatal din ceruri la rugamintea Fiului va veni în lume în chip de limbi de foc. Într-adevar, botezul creștin începe în realitate dupa ce Duhul Sfânt este trimis peste sfinții ucenici și apostoli ai Mântuitorului, la Rusalii, în chip de limbi de foc. Iata cum Sfântul Ioan Botezatorul prorocește ca Duhul Sfânt va fi dat de Hristos în chip de limbi de foc”, a mai aratat Preafericirea Sa.Sfântul Ioan Botezatorul este cel mai mare dintre proroci mai ales pentru ca a vazut Taina Sfintei TreimiÎntâistatatorul Bisericii Ortodoxe Române a explicat de ce Înaintemergatorul și Botezatorul Domnului este numit cel mai mare Om nascut din femeie și de ce este cel mai mare dintre proroci: „Sfântul Ioan Botezatorul este, asa cum s-a spus de catre Mântuitorul Iisus Hristos, cel mai mare Om nascut din femeie. El face legatura între Vechiul si Noul Testament. De ce este el cel mai mare dintre prooroci, desi nu a scris carti si nici nu a facut minunile pe care le-a facut Proorocul Ilie, de pilda. El este mai mare decât toti prorocii pentru ca ceilalti proroci au vazut din departe, în duhul, într-o înainte vedere duhovniceasca ca se va naste Conducatorul poporului lui Israel în Betleem (de pilda Mihea), ca va fi un miel de junghiere cum spune proorocul Isaia în capitolul 53. Tot ceea ce au vazut ceilalti cu secole înainte, el a vazut cu duhul si a atins cu trupul. Cel care era prevestit de prooroci a fost atins cu mâna, vazut cu ochii trupului, în momentul în care Sfântul Ioan Proorocul devine Botezatorul. El a pus mâna pe crestetul capului si L-a botezat pe Iisus în Iordan. Atunci el s-a atins de Cel Neatins, a vazut pe Cel Nevazut facut Om din iubire pentru oameni, a botezat cu botezul pocaintei spre iertarea pacatelor pe Cel care era fara de pacat, dar care a dorit sa fie botezat cu botezul pocaintei, din smerenie si pentru a arata ca El va lua asupra Sa pacatul lumii, starea de pacatosenie, sau pacatele lumii. De aceea, Sfântul Ioan este cel mai mare proroc pentru ca a vazut cu ochii trupesti, ca împlinire a profetiilor facute înainte vederii cu ochii duhovnicesti ai sufletului. De asemenea, el este primul care L-a marturisit pe Iisus din Nazaret ca fiind Fiul lui Dumnezeu înaintea marturisirii lui Petru, a lui Natanaiil si a altora din Noul Testament. El marturiseste, vede Duhul Sfânt coborându-se peste Iisus dupa ce a primit botezul pocaintei, când iesea din apele Iordanului si recunoaste ca este Fiul lui Dumnezeu. Sfântul Ioan Botezatorul este cel mai mare dintre proroci mai ales pentru ca a vazut Taina Sfintei Treimi. El a vazut aratarea Sfintei Treimi la Botezul Fiului lui Dumnezeu devenit Fiul Omului. Când Iisus a iesti din apele Iordanului, Cerurile s-au deschis, Duhul Sfânt în chip de porumbel s-a coborât si a ramas deasupra Lui si un glas din cer s-a auzit zicând: Acesta este Fiul Meu cel Iubit întru care am binevoit. Deci, Sfântul Ioan a vazut aratarea Preasfintei Treimi, a vazut pe Fiul Botezat în apele Iordanului, pe Tatal l-a vazut prin vedere duhovniceasca, prin auzirea glasului marturisitor si anume: Acesta este Fiul Meu cel Iubit întru care am binevoit. Duhul Sfânt a confirmat prin prezenta Sa vizuala, în chip de porumbel al împacarii, al pacii, al curatiei, ca Cel botezat în Iordan nu este un om obisnuit, este Fiul lui Dumnezeu devenit Om pentru mântuirea oamenilor. Deci, aceasta vedere a aratarii Preasfintei Treimi atunci când a atins pe Unul din Treime - ca asa o vedere a Preasfintei Treimi într-o prefigurare se mai întâlneste si la stejarul din Mamvrii -, dar acum nu este vorba de trei calatori, ci este vorba de Unul din Treime facut Om pe care el l-a atins cu mâna sa si l-a vazut duhovniceste si trupeste, cu ochii sufletului în Duhul si cu ochii trupului si acest Fiu al Lui Dumnezeu, Iisus din Nazaret, nu era singur, ci împreuna cu Tatal si cu Duhul”.Marele dar al botezului este darul unirii noastre în iubirea lui Dumnezeu Tatal, în iubirea lui Dumnezeu Fiul și în iubirea lui Dumnezeu Duhul SfântLucrarea Botezului Domnului este sfânta și mare, a spus Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, aratând ca aceasta lucrare „ne arata ca oricine este botezat în numele Preasfintei Treimi se pune într-o relație eterna de iubire cu Persoanele Sfintei Treimi, astfel încât viața daruita de Dumnezeu prin botez oamenilor nu este o viața pamânteasca, ci una cereasca data ca arvuna în timpul vieții pamântești. Aceasta este nașterea din apa și din Duh Sfânt fara de care nimeni nu va putea intra în Împarația Cerurilor, dupa cum spune chiar Mântuitorul Iisus Hristos în convorbirea Sa cu Nicodim. Deci, marele dar al botezului este darul unirii noastre în iubirea lui Dumnezeu Tatal, în iubirea lui Dumnezeu Fiul și în iubirea lui Dumnezeu Duhul Sfânt. Deschiderea cerurilor are loc ori de câte ori se savârșește un botez. Este o bucurie mare pentru Biserica, pentru familie, pentru persoana care se boteaza, aceasta deschidere a iubirii Preasfintei Treimi. Înainte se vorbea despre Împarația Cerurilor, dar nu știam ce este aceasta Împarație a Cerurilor. Acum vedem ca la deschiderea cerurilor, când Iisus a ieșit din apele Iordanului, Împarația Cerurilor este Împarația Tatalui și a Fiului și a Sfântului Duh”.Numele pune în relație pe cel botezat cu sfântul respectiv care este rugator pentru copil și povațuitor pentru omul care poarta numele unui sfântLa finalul cuvântului sau, Preafericitul Parinte Daniel a vorbit despre importanța alegerii numelui pentru copii din Sfânta Scriptura sau din viețile sfinților și a felicitat pe toți cei care poarta numele de Ioan, Ioana sau derivate: „Numele lui Ioan este anunțat mai înainte și este tot un nume teofor, purtator de Dumnezeu, dupa cum numele lui Iisus înseamna Dumnezeu mântuiește. Numele lui Ioan în limba ebraica înseamna Dumnezeu este milos și aceasta se poate traduce și sub forma: Darul lui Dumnezeu. Deci, copilul Ioan înseamna darul lui Dumnezeu sau ca este nascut prin harul lui Dumnezeu. Din acest punct de vedere numele trimite la Dumnezeu pentru ca el este un trimis al lui Dumnezeu și împlinește o lucrare data lui de Dumnezeu. Este necesar ca atunci când dam nume copiilor sa dam nume din Sfânta Scriptura și din vieților sfinților, din calendarul nostru creștin-ortodox. Numele pune în relație pe cel botezat cu sfântul respectiv care este rugator pentru copil și povațuitor pentru omul care poarta numele unui sfânt. În România, numele cel mai popular este Ioan. Peste doua milioane de persoane poarta numele de Ioan sau Ioana și derivate. Tuturor le dorim ani mulți cu sanatate, bucurie și sa aiba râvna și evlavia Sfântului Ioan Botezatorul spre bucuria Bisericii și spre slava Preasfintei Treimi și a noastra mântuire”.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 727

Id: 37180

Data: Jan 7, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).