Mai mult poate decat in alte parti ale lumii, Sfantul Vasile cel Mare se bucura de o deosebita pretuire in inima si evlavia credinciosilor romani, care au motive speciale ca sa-l considere al lor. Sfantul Vasile este aproape de sufletele romanilor nu numai prin Liturghia care-i poarta numele, prin randuielile vietii monahale sau scrierile sale, ci intai de toate prin legaturile pe care el le-a avut cu conducerea civila si militara si desigur si cu ierarhia bisericeasca a tinutului romanesc dintre Dunare si Marea Neagra (provincia Scytia Minor) in vremea formarii poporului roman.Scrisorile vasiliene nr. 155, 164 si 165 adresate intre anii 373-374 comandantului militar al provinciei Aschiolius al Tesalonicului sau, dupa altii, episcopului Vetranion al Tomisului, constituie izvoare de prim rang pentru istoria vietii bisericesti a neamului romanesc in epoca formarii sale etnice si spirituale ca popor crestin in spatiul carpato-danubiano-pontic. Prin scrisori, Sfantul Vasile obtine transferul moastelor Sfantului Sava in Capadocia lui natala.Aceste legaturi directe au inlesnit cunoasterea gandirii teologice si puternicei personalitati crestine a Sfantului Vasile in Biserica daco-romana inca din timpul vietii sale pamantesti, ele constituind de atunci si pana astazi un model de ortodoxie riguroasa a credintei si de ortopraxie integrala a trairii crestine pentru toti episcopii ortodocsi care au pastorit pe aceste meleaguri.Prin ierarhi, cultul si evlavia deosebita pentru Sfantul Vasile au patruns si in inima poporului roman ortodox a carui intreaga evlavie crestin-ortodoxa, cum spunea intr-un studiu pe aceasta tema patriarhul Teoctist, este 'de inraurire vasiliana'. Credinciosii ortodocsi romani ii vor aduce o parte din moaste la Manastirea 'Sfintii Trei Ierarhi' din Iasi (sec. al XVIII-lea) si ii vor inchina multe biserici. Se apreciaza ca actualmente exista peste 100 de biserici cu hramul Sfantului Vasile, desi statistica este incompleta. Ca o contributie specific romaneasca la imbogatirea cultului sau, mentionam si alcatuirea in 1879 a unui imn-acatist, special, original, de catre arhim. Gherman din Tazlau.Rugator pentru poporFenomen ilustrativ pentru asimilarea Sfantului Vasile in spatiul etnic si spiritual romanesc, marele parinte capadocian din secolul al IV-lea a devenit pentru poporul roman si un personaj folcloric cu dimensiuni legendare, prezent mai ales in colindele si obiceiurile de Craciun si de Anul Nou, alaturi de Sfantul Petru si de-a dreapta Maicii Domnului, stand in aceeasi casa cu Dumnezeu si apropiat de preocuparile si grijile de toate zilele ale oamenilor din popor: semanatul, aratul.Dincolo insa de nivelul folcloric, Sfantul Vasile a fost mereu si este continuu prezent in viata poporului ortodox roman, in evlavia lui liturgica. Iar aici, pe langa praznicul consacrat lui (1 ianuarie) si molitfele care-i poarta numele, in primul rand prin dumnezeiasca sa Liturghie savarsita de 10 ori pe an, mai ales in Postul Pastilor, sporind ravna credinciosilor spre Sfanta Spovedanie si Sfanta Cuminecatura. Prin neasemuita sa anafora euharistica, in care Sfanta Liturghie este admirabil interpretata teologic ca actualizare a intregii iconomii a mantuirii, a Sfintei Treimi si ca sacrament al unitatii intregii Biserici, ceresti si pamantesti de la o margine la alta a lumii. Sfantul Vasile a intretinut si intretine statornic prin rugaciunile sale fierbinti catre Dumnezeu si constiinta necesitatii aspiratiei si eforturilor pentru realizarea unitatii crestine. El se roaga ca Dumnezeu sa faca sa inceteze dezbinarea Bisericilor, sa potoleasca intaratarile paganilor si sa strice razvratirile esuarilor cu puterea Sfantului Duh, iar pe toti cei care se impartasesc dintr-o paine si un potir sa-i uneasca si intreolalta cu comuniunea aceluiasi Duh Sfant. De sute de ani, figura austera a Sfantului Vasile cel Mare vegheaza pictata in absidele tuturor bisericilor ortodoxe la savarsirea dumnezeiestii si infricosatoarei Taine a Sfintei Liturghii, cu ochii atintiti spre Liturghia cereasca eshatologica, alaturi de soborul marilor ierarhi liturghisitori si dascali teologi ai Ortodoxiei.Model al monahilor romaniChipul ceresc de ierarh liturghisitor al Sfantului Vasile cel Mare se continua in viata Bisericii Ortodoxe Romane prin inspirata sa Liturghie, iar chipul lui filocalic, de monah imbunatatit si nevoitor spre desavarsire evanghelica si sfintenie, a ramas si continua sa fie pilda vie si statornica monahismului prin regulile sale monahale. Conceptia sa echilibrata despre desavarsirea crestina, nazuinta scumpa atat monahilor, cat si credinciosilor simpli, inteleasa ca punere in practica a botezului sub forma unei implinite fericiri, intr-o viata de obste, comunitara, sub ascultarea episcopului in interiorul Bisericii, a impletirii rugaciunii cu munca, a contemplatiei cu actiunea, a dat roade bogate de-a lungul vremii si in Biserica Ortodoxa Romana, in care monahismul continua pana astazi sa produca, din cele mai vechi timpuri, mereu mari si autentice exemple de desavarsire si viata crestina de sfintenie a nenumarati parinti si calauze duhovnicesti ale poporului roman dreptcredincios. O parte dintre sutele si miile de nevoitori romani in ale sfinteniei si desavarsirii crestine fiind adunate si reprezentate intr-un masiv si voluminos Pateric romanesc tradus si in neogreaca. Lectura acestei carti demonstreaza cu puterea faptelor si a exemplelor vii cat de roditoare a fost influenta pildei si gandirii romanesti. Viziunii largi despre impletirea slujirii lui Dumnezeu si a oamenilor, a deschiderii si profundei patrunderi in realitatile umane concrete a Sfantului Vasile se datoreaza si faptul ca obstile monahale romanesti au fost deschise poporului iradiind in jurul lor spiritualitate si inviorand statornic evlavia credinciosilor ortodocsi in lume.Teologie actualaO alta latura a cinstirii si pretuirii de care s-a bucurat Sfantul Vasile in Biserica Ortodoxa Romana o constituie si larga raspandire pe care a cunoscut-o din vechime opera sa scrisa in spatiul romanesc. Exista astfel, aduse sau scrise pe teritoriul tarii, nenumarate manuscrise grecesti si slavone continand scrieri ale marelui parinte capadocian. Şi mai numeroase sunt manuscrisele si tipariturile cuprinse in traduceri romanesti ale diferitelor scrieri vasiliene. Influenta spirituala exercitata de opera si scrisul vasilian asupra teologiei si culturii romanesti este una incontestabila, ale carei ample dimensiuni morale si spirituale sunt departe de a fi evaluate pe masura lor. Ca o incununare a indelungatei circulatii a scrisului vasilian pe teritoriul romanesc, se inscrie incontestabil traducerea si editarea integrala a operei sale autentice, dupa toate exigentele acriviei stiintifice moderne, de un colectiv de preoti profesori, initiate de regretatul patriarh Justin si continuate de patriarhul Teoctist, 'Parinti si scriitori bisericesti', iar acum intr-o noua forma, de Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, sub titlul 'Studia Basiliana'.Locul pe care-l ocupa Sfantul Vasile in spiritualitatea si viata Bisericii Ortodoxe Romane l-a confirmat la 10 octombrie 1776 Patriarhia Ecumenica din Constantinopol, printr-un tomos, care a ridicat pe mitropolitii de atunci ai Ungro-vlahiei pe treapta de loctiitori ai scaunului Cezareii Capadociei, pastoriti acum 16 secole de marele Vasile, titlu pastrat si astazi de patriarhii intaistatatori ai Bisericii Ortodoxe Romane.Lupta energetica si sustinuta a Sfantului Vasile impotriva nedreptatilor sociale ale vremii sale, condamnarea fara echivoc a asupririi si exploatarii, organizarea de masa larga a asistentei sociale si sustinerea ei din averea proprie infaptuite de Sfantul Vasile au devenit un model si un puternic indemn si pentru Biserica noastra contemporana.Teologia vasiliana de mare actualitate ecumenica si sociala este masiv prezenta in paginile revistelor teologice romanesti si in scrisul profesorilor de teologie, doctoranzilor si preotilor romani, care o cerceteaza cu admiratie si real folos pentru ca in ea se afla solutii si lumini calauzitoare pentru rezolvarea marilor probleme cu care se confrunta astazi Biserica si lumea. (Articol publicat in Ziarul Lumina din data de 30 decembrie 2011)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 760
Id: 27271
Data: Dec 31, 2012
Imagine:

Data: Dec 31, 2012

Data: Dec 31, 2012

Data: Dec 31, 2012

Data: Dec 31, 2012

Data: Dec 31, 2012

Data: Dec 31, 2012
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
PF Daniel - Duminica tuturor Sfintilor 22.06.2003
PF Daniel - Duminica a 26-a dupa Rusalii - Pilda bogatului caruia i-a rodit tarina - 17-11-2013
PF Daniel - Duminica a 4-a dupa Pasti - a Slabanogului - 22-05-2016
PF Daniel - Sf. Treime 16.06.2003
PF Daniel - Duminica a 19-a dupa Rusalii - Predica de pe munte - iubirea vrajmasilor - 05-10-2014
PF Daniel - Nasterea Maicii Domnului 2000
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).