Dintre toate confesiunile crestine, mai ales Biserica Ortodoxa ii considera pe Imparatii Constantin si Elena sfinti si intocmai cu Apostolii, fapt ce ne determina sa examinam viata si activitatea lor, spre a ne lamuri mai in amanunt de vrednicia acestora, asemenea celei cuvenite Sfintilor Apostoli.Biserica noastra are motive bine intemeiate pentru a-si justifica atitudinea, comparand activitatea Sfintilor Apostoli - care propovaduind Evanghelia de la un capat pana la celalalt al lumii au intemeiat atatea Biserici crestine - cu actiunea aceluia care a scos Biserica din catacombe, redandu-i libertatea si totodata posibilitatea ei de afirmare. Şi aceasta tocmai cand persecutiile impotriva crestinilor erau mai sangeroase si cand legea atat de dura promulgata nu cu mult inainte de Diocletian, de a face sa dispara chiar si numele de crestin, si dupa cum remarca cineva, a facut sa curga prea mult sange si cine stie daca pana la urma ar mai fi avut de unde curge… Tocmai in aceasta perioada, Providenta divina Se descopera lui Constantin pentru a opri varsarile de sange si a da dreptul de religio licita Bisericii pe care Fiul lui Dumnezeu a castigat-o cu scump sangele Sau (Faptele Apostolilor 20, 28).Eutropius ne spune despre Constantinus ca a fost un imparat care se poate asemui cu cei mai buni imparati… De altfel, el avea cele mai frumoase insusiri sufletesti si trupesti. Izbanzile pe care le-a avut se datoresc nu atat norocului, cat mai mult priceperii lui… Avea gust pentru artele frumoase si pentru literatura; prin darnicia si prin purtarea sa cauta sa-si castige o iubire neprefacuta din partea poporului…. Cunoastem chiar si portretul fizic al primului imparat crestin din descrierea pe care ne-a lasat-o cronicarul bizantin Cedrenus: Era inalt la statura, cu gat puternic si umeri atletici, ceea ce il facea impunator, grav si maiestuos… Fata lui fina se remarca printr-un nas acvilin mostenit de la mama, prin obraji plini si rasi, barbie rotunjita si usor proeminenta, parul taiat scurt. Privirea lui aparea patrunzatoare si sclipitoare…1.Vom incerca in cele ce urmeaza sa punctam cateva aspecte concrete care ne indreptatesc sa-i numim pe Sfintii Constantin si Elena intocmai cu Apostolii.Daca Sfintii Apostoli au creat cadrul moral al transpunerii in viata a principiilor evanghelice si le-au raspandit in lumea intreaga, urmand poruncii Mantuitorului, din aceeasi porunca divina, Sfantul Constantin a legiferat in intreg imperiul libertatea Bisericii. Asa cum Iisus S-a aratat lui Saul din Tars, prigonitorul de altadata al Bisericii, transformandu-l prin lumina orbitoare de pe drumul Damascului in cel mai mare propovaduitor al Evangheliei, tot astfel, Sfantul Constantin i-a marturisit cu juramant istoricului bisericesc Eusebiu de Cezareea ca in miezul zilei i se arata crucea cu inscriptia: «hac vince!»2 (sau «in hoc signo vinces»). I se arata apoi in vis impreuna cu acest semn si-i porunceste ca sa faca semnul dupa asemanarea celui vazut pe cer, pe hainele soldatilor, si acesta va fi ajutor de izbavire in lupta3. Iar aceasta minune, ca si cea de pe drumul Damascului, a facut sa triumfe Biserica Domnului. Dupa cum Apostolul neamurilor a intemeiat biserici crestine, Sfantul Constantin le-a dat libertate prin Edictul de la Milan (313), deschizandu-i astfel perspectivele stralucirii ei in secolele ce vor urma.Sfantul Constantin a dezvoltat un adevarat program de reforme pe o cale indrazneata, nu conservatoare, fiind numit de Iulian Apostatul innoitorul si initiatorul tuturor revolutiilor4. In general, este recunoscut de catre toti istoricii ca opera sa ca legislator a avut trasaturi umanitare insuflate de crestinism… a acordat ajutoare financiare soldatilor, mutilatilor de razboi, vaduvelor si copiilor saraci, a interzis separarea prin vanzare a familiilor de sclavi; a oprit spectacolele sangeroase de gladiatori etc.5. Semnificativ este faptul ca legislatia primului bazileu crestin, fiind impulsionata de duhul traditiei apostolice, a deschis o larga perspectiva umanizarii situatiei sclavilor, incat la sfarsitul secolului IV imparatul Teodosie avea sa se declare impotriva sclaviei, in numele lui Hristos.6 De aici vedem ca tot ceea ce Evanghelia a proclamat pe plan moral, Sfantul Constantin a legiferat pe plan social.Precum Sfintii Apostoli au condamnat desfraul, consolidand unitatea familiei, intr-o lume in care desfraul era ridicat la rang de cult, Sfantul Constantin a legiferat condamnarea adulterului, ingreuind prin lege desfacerea casatoriei. In acest sens, nu ne va mira sa constatam ca din ordinul lui s-au demolat trei temple pagane in care se practica prostitutia sacra7; in schimb a promovat ridicarea lacasurilor de cult crestin unde se cultiva viata duhovniceasca specifica poruncilor lui Dumnezeu, a spiritului evanghelic si a traditiei apostolice.Daca crestinii, ca o mostenire apostolica, sarbatoreau duminica drept zi de odihna, Constantin cel Mare legifereaza aceasta, impunand si cadrul moral si posibilitatile de manifestare a pietatii crestine privind cinstirea duminicii.Se stie ca Sfintii Apostoli si urmasii acestora au actionat cu multa fermitate pentru pastrarea nealterata si integrala a adevarului de credinta; si mai departe, mergand pe aceasta linie, Sfantul Constantin a convocat la 325 primul mare sinod ecumenic, intrunind 318 episcopi din toata lumea crestina pentru a stabili adevarul de credinta fata de erezia lui Arie. Imparatul convoaca sinodul prin scrisori adresate episcopilor. Ei au calatorit la Niceea gratuit cu vehicolele serviciului de posta imperiala8. Dornica de a vizita Locurile Sfinte, pioasa imparateasa, desi octogenara, a intreprins in anul 326 lungi calatorii in Orient si a cutreierat Palestina pe urmele lui Hristos. Calatoriile acestea au fost descrise cu mult entuziasm de catre scriitorii bisericesti, amintirea lor fiind marcata de numeroasele daruri facute Bisericii din tezaurul statului. Cu aceasta ocazie, din dorinta ei s-au facut sapaturi pe Golgota9, ca sa descopere crucea Mantuitorului. Sfantul Chiril al Ierusalimului, in Epistola catre imparatul Constantiu - despre semnul luminos al crucii aratat pe cer care a fost in Ierusalim in luna mai10 - precizeaza urmatoarele: Pe timpul domniei prea iubitului de Dumnezeu si de fericita pomenire Constantin, tatal tau, a fost gasit in Ierusalim mantuitorul lemn al crucii… Asadar, pentru ca noi, locuitorii Ierusalimului, am vazut neobisnuita minune cu ochii nostri, am dat si vom da lui Dumnezeu, imparatul tuturor, cu multumire inchinaciunea cea dupa cuviinta si am facut si vom face rugaciuni la Sfintele Locuri. Nu cu mai putina inchinaciune, Biserica noastra cinsteste dupa cuviinta si pe Sfanta Elena, prin cantari de lauda: Cat este de luminat… obiceiul dumnezeesc, marita Elena, lauda femeilor, ca ajungand la locurile unde a primit cinstitele patimi Stapanul tuturor, cu biserici prea frumoase le-ai impodobit, strigand: «Noroade, prea inaltati pe Hristos in veci» (Peasna a VIII-a a Canonului de la Utrenie).Daca Sfintii Apostoli au intemeiat biserici ca lacasuri de inchinare, Sfintii Constantin si Elena le-au scos din catacombe, infrumusetandu-le si raspandindu-le, creand adevarate cetati ale pietatii crestine. Dupa cum remarca un istoric, Sfanta Elena, de indata ce a primit botezul, a evitat orice compromis de credinta. Ea si-a dedicat restul vietii, cu o puternica pasiune, constructiilor de biserici, amenajarii Locurilor Sfinte din Palestina si operelor de caritate publica… Ea construia la Ierusalim o cetate religioasa prin care se glorificau viata, moartea si invierea lui Iisus Hristos11.Pe langa aceasta, urmand pilda comunitatilor apostolice de intrajutorare reciproca si slujire, imparateasa-mama a distribuit importante ajutoare comunitatilor crestine, celor nevoiasi si soldatilor12. Sfanta Elena a intemeiat aziluri de saraci, case de straini si aziluri de batrani si a dat asezamintelor acestora inzestrarea necesara bunei lor functionari. Dupa cum marturisesc unii istorici bisericesti, ea a dat multime multa de ajutoare saracilor si celor goi… Iar pe aceia care ii gasea in primejdia de a deveni victimele lacomiei si cruzimii celor lacomi, Sfanta Elena i-a luat sub ocrotirea ei.In acelasi timp, Imparatul Constantin s-a inspirat din intelepciunea parintilor pustiei; chiar daca nu direct, ci indirect, indemnandu-si colaboratorii apropiati sa intretina legaturi cu Sfantul Antonie, parintele monahismului. Acest fapt va ramane pilduitor pentru imparatii bizantini care se vor perinda de-a lungul vremii, precum si pentru unii domnitori romani, care se considerau mostenitori legitimi ai traditiei si spiritualitatii bizantine. Model in acest sens ramane Sfantul Ştefan cel Mare, care avea ca sfetnic apropiat pe Sfantul Daniil Sihastrul. (Articol publicat in Ziarul Lumina din data de 16 februarie 2013, semnat de Pr. prof. univ. dr. Sorin Cosma)1 ‑Dumitru Tudor, Figuri de imparati romani, vol. III, Bucuresti, 1975, p.p. 69-70.2 ‑ De vita Constantini, cap. XVIII, in Collectio selecta. S.S. Ecclesiae Patrum, Paris, 1934, p. 25; vezi si PSB, 14 (1991), (Scrieri - Partea a doua), I, 28.1, p. 76.3 ‑Idem, cap. XXIX; vezi si PSB, 14 (1991), II, 6, 2-8, p.p. 96-97.4 ‑D. Tudor, op. cit., p. 83.5 ‑Ibidem.6 ‑Preot prof. dr. Dumitru Popescu, Hristos, Biserica, Societate, Bucuresti, 1998, p. 29.7 ‑Pr. prof. dr. Vasile Muntean, Istoria crestina generala, vol. I, Bucuresti, 2008, p. 137.8 ‑D. Tudor, op. cit., p. 78.9 ‑Ibidem, p. 81.10 ‑Trad. pr. D. Fecioru, Bucuresti, 1945, p. 602.11 ‑D. Tudor, op. cit., p. 80.12 ‑Ibidem.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 942
Id: 34909
Data: Oct 24, 2013
Imagine:
Data: Oct 24, 2013
Din comisie au mai făcut parte pr. prof. univ. dr. Emanoil Băbuş de la Facultatea de Teologie Ortodoxă “Justinian Patriarhul” din Bucureşti, pr. prof. univ. dr. Ioan Vasile Leb, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca şi pr. .....
Data: Oct 24, 2013
Înaltpreasfinţitul Laurenţiu, Arhiepiscopul Sibiului şi Mitropolitul Ardealului, a hirotesit marţi, 22 octombrie, trei duhovnici din rândul preoţilor hirotoniţi recent în eparhie. Slujba religioasă a fost oficiată de ierarh în .....
Data: Oct 24, 2013
Întâlnirea a avut loc la Biserica „Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena“ din Parohia Ortodoxă „Valea Cetăţii“ Braşov, conform celor precizate de parohul Corneliu Gârbacea, care este şi preşedintele .....
Data: Oct 24, 2013
Fiecare curs durează trei luni, timp în care, persoanele private de libertate înscrise la cursuri participă şi la activitatea de informare cu privire la găsirea unui loc de muncă dar şi la şedinţe de consiliere socială şi psihologică de .....
Data: Oct 24, 2013
Interesul pentru pelerinajele în Israel se menţine ridicat, multe persoane mergând în aceste locuri binecuvântate de paşii, de misiunea, de cuvintele, faptele şi minunile Mântuitorului nostru Iisus Hristos pentru a ajunge .....
Data: Oct 24, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
31 - IPS Pimen - Cuvant la hramul Pogorarea Duhului Sfant al Manastirii Dragomirna - 31 mai 2015
33 - Protos David Rosca - Despre grijile vietii - 21 iunie 2015
05 - Pr Dumitru Nechita - Duminica Sf Grigorie Palama - 16 mar 2014
12 - Pr David Rosca - Inaltare - 29 mai 2014
20 - Pr Dumitru Nechita - A doua zi de Pasti - 13-04-2015
06 - IPS Pimen - Vindecarea celor zece leprosi - 18 ian 2015
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).