De praznicul “Botezului Domnului” numerosi credinciosi timisoreni si-au îndreptat pasii spre Catedrala mitropolitana pentru a participa la slujba de Boboteaza, oficiata de Preasfintitul Paisie Lugojanul, Episcop- vicar al Arhiepiscopiei Timisoarei. Ierarhul, înconjurat de un sobor de preoti si diaconi a savârsit Sfânta si Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare si Sfintirea cea Mare a Apei, ne-a explicat George Giurgiu.În cuvântul de învatatura adresat celor prezenti, Preasfintia Sa a vorbit despre semnificatiile duhovnicesti ale slavitului praznic, aratând ca la Botezul Domnului are loc aratarea Preasfintei Treimi; glasul Tatalui se face auzit din ceruri, Fiul se descopera tuturor ca Mesia cel mult asteptat si sta în râul Iordan, iar Sfântul Duh Se coboara în chip de porumbel. În acelasi timp, Preasfintitul Paisie a subliniat legatura spirituala dintre Epifania de la Iordan si lucrarea sfintitoare si mântuitoare a Tainei Sfântului Botez, primita în pruncie de fiecare crestin.Astfel, prin botez refacem legatura cu Dumnezeu si ne facem partasi mortii si învierii Domnului nostru Iisus Hristos,prin întreita afundare în cristelnita.În finalul Sfintei Liturghii, dupa rugaciunea Amvonului, ierarhul, înconjurat de soborul de preoti si diaconi, a savârsit Sfintirea cea Mare a Apei. În cadrul slujbei au fost înaltate rugaciuni pentru ca lucrarea cea curatitoare a Treimii Celei mai presus de fire sa se pogoare peste apa si sa-i daruiasca ei "harul izbavirii si binecuvântarea Iordanului". Dupa Sfintirea Apei, Preasfintia Sa a binecuvântat credinciosii, stropindu-i cu apa sfintita, mergând prin mijlocul lor, pâna la iesirea din sfântul lacas, unde i-a binecuvântat pe toti cei aflati pe treptele catedralei. Dupa slujba, preotii slujitori au împartit credinciosilor prezenti Agheasma cea Mare si iconite cu praznicul Botezului, administratia Catedralei pregatind în acest an vase cu o capacitate de aproximativ 5.000 de litri de apa.Semnificatii ale Agheasmei MariCuvântul „agheasma” în limba greaca înseamna „apa sfintita”. Ca element fundamental al Creatiei, apa se foloseste la spalarea si curatirea fizica a trupului uman sau a celorlalte corpuri materiale, dar este asociata si lucrarii de curatire spirituala, de îndepartare a urmelor pacatului. Pe lânga sfintirea lumii exterioare, Agheasma mare sfinteste si trupurile crestinilor. Agheasma Mare se poate consuma dimineata pe nemâncate si înainte sa se ia anafura, iar atunci când credinciosii se împartasesc, dupa împartasanie, nu înainte. Timpul în care se consuma Agheasma Mare este în perioada Praznicului Bobotezei, din preziua Bobotezei si pâna la Odovania Praznicului, pâna la 14 ianuarie. De asemenea se poate consuma în zile de sarbatoare, în zile de ajunare, înainte de masa dis de dimineata, sau în zilele când credinciosii merg la Biserica.Conform traditiei, credinciosii întrebuinteaza Agheasma mare si pentru stropitul caselor, a gospodariilor, a animalelor din batatura, sfintind lumea din jur si chemând ajutorul lui Dumnezeu de-a lungul noului an.Agheasma mare este pastrata la loc de cinste în fiecare locuinta, îndeosebi în vase de sticla.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 602
Id: 37152
Data: Jan 6, 2014
Imagine:
Data: Jan 6, 2014
Sa aducem lauda acum Sfântului Ioan Botezatorul. Cu dor sa îl încununam pe el, decât care nu s-a ridicat .....
Data: Jan 6, 2014
Credincioşii din parohia Sadova, Protopopiatul Câmpulung Moldovenesc, judeţul Suceava, au primit în aceste zile preotul pentru a le binecuvânta casele cu Agheasma Mare. Oamenii l-au aşteptat atât pe slujitorul sfântului .....
Data: Jan 6, 2014
PS Ioachim Băcăuanul a adresat un cuvânt de învăţătură în care a explicat importanţa slujbei de sfinţire a Aghesmei Mari. „Apa aceasta este purificată prin Duhul Sfânt, căci reprezintă pogorârea Mântuitorului .....
Data: Jan 6, 2014

Data: Jan 6, 2014

Data: Jan 6, 2014
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).