Mesajul Preafericitului Parinte DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, la deschiderea celui de-al VI-lea Congres al Facultatilor de Teologie Ortodoxa din Patriarhia Româna: „Teologie si misiune. Rolul Facultatilor de Teologie în contextul misiunii parohiale”, Arad, 21-23 septembrie 2014:Astazi, scolile de teologie au ca vocatie principala formarea de slujitori – misionari ai Bisericii în mai multe domenii, si anume: liturgic-pastoral (clerici), educational (profesori de religie), social-filantropic (asistenti sociali), patrimoniu cultural bisericesc (restauratori), activitati media (jurnalisti) etc.Apreciem organizarea celei de-a VI-a editii a Congresului Facultatilor de Teologie Ortodoxa din Patriarhia Româna la Arad, cu tema: Rolul Facultatilor de Teologie în contextul misiunii parohiale. Tema este, deopotriva, relevanta si de actualitate, indicând orientarea cercetarii teologice catre activitatea pastorala si misionara a Bisericii, mai ales în contextul actual, marcat de fenomenul secularizarii.Întrucât exista riscul ca duhul secularizarii sa se manifeste si în institutii ale Bisericii, inclusiv în cadrul Facultatilor de Teologie Ortodoxa, este necesara asumarea si valorificarea constiintei eclesiale a teologiei si afirmarea legaturii dintre reflectia teologica si experienta eclesiala. Tema Congresului actual constituie o foarte buna ocazie de prezentare si de aprofundare a acestei perspective care relationeaza teologia cu viata umana, în general, si cu viata Bisericii, în special.În spiritul discutiilor referitoare la finalizarea si la asumarea Protocolului cu privire la predarea disciplinei religie – cultul ortodox în învatamântul preuniversitar si la organizarea învatamântului teologic ortodox preuniversitar si universitar, încheiat între Patriarhia Româna, Ministerul Educatiei Nationale si Secretariatul de Stat pentru Culte, în data de 29 mai 2014, s-a subliniat ca autonomia universitara nu poate constitui un pretext de înstrainare a teologiei de Traditia si viata Bisericii. Este de dorit o crestere a exigentelor academice, însa excelenta de tip academic nu trebuie sa se epuizeze în cunoasterea informationala, ci trebuie sa acorde importanta cel putin egala si formarii spirituale si practice, pentru a ajuta comunitatile eclesiale de azi.Exigentele academice nu trebuie sa eludeze ethosul eclesial si constiinta misionara a actului teologic pus în slujirea Bisericii. Orice teolog este chemat, înainte de toate, sa fie marturisitor al lui Dumnezeu-Cuvântul întrupat în istorie si împartasit spiritual în viata Bisericii. Facultatile de Teologie Ortodoxa sunt chemate sa dezvolte o teologie pentru viata, izvorâta din lumina Sfintelor Scripturi, vietile Sfintilor si nevoile comunitatilor parohiale si monahale azi.Dincolo de temele de actualitate concreta a referatelor prevazute în programul Congresului, acesta poate constitui cadrul unui eveniment de comuniune academica si spirituala, care sporeste constiinta teologiei ca voce misionara a Bisericii.Prin valorificarea consecventa a relatiei vii dintre Facultatile de Teologie Ortodoxa si viata Bisericii, dintre scoala teologica si parohie în vederea intensificarii misiunii Bisericii se consolideaza constiinta vocatiei teologiei ca stiinta a mântuirii sau a vietii vesnice, adica stiinta a unirii omului cu Dumnezeu, Creatorul si Mântuitorul lumii.În acest sens, Teologia ortodoxa autentica nu desparte Cuvântul lui Dumnezeu de Duhul lui Dumnezeu, si nici vorbirea despre Dumnezeu, de convorbirea cu Dumnezeu. Prin urmare, dimensiunea marturisitoare si misionara a teologiei implica legatura dintre stiinta si spiritualitate. Numai fiind ancorata în viata si misiunea Bisericii, teologia poate evita unele tendinte unilaterale si reductioniste, precum rationalismul, care pune accentul pe ratiunea autonoma sau autosuficienta, si pietismul, care cultiva o evlavie individualista detasata de constiinta eclesiala a Bisericii sobornicesti. Doar asumându-se perspectiva eclesiala în cercetarea academica, teologia poate fi deopotriva fidela Traditiei si înnoitoare pentru o viata duhovniceasca sanatoasa a comunitatilor eclesiale, a parohiilor si manastirilor de azi, uneori influentate negativ de scrieri pietiste si sentimentaliste sau chiar sincretiste, în care misterul liturgic eclesial este înlocuit cu miraculosul individualist senzational. De aceea, Teologia ortodoxa autentica trebuie sa fie permanent continuatoare a Teologiei Sfintilor Parinti ai Bisericii, în marea lor majoritate pastori de comunitati eclesiale pe calea mântuirii.Teologia ca gândire misionara dinamica a Bisericii este chemata sa-L propovaduiasca întregii lumi pe Hristos Cel rastignit si înviat. În acest sens, cuvintele Sfântului Apostol Pavel adresate corintenilor sunt edificatoare: „Şi eu, fratilor, când am venit la voi si v-am vestit taina lui Dumnezeu, n-am venit ca iscusit cuvântator sau ca întelept. Caci am judecat sa nu stiu între voi altceva decât pe Iisus Hristos, si pe Acesta rastignit... Iar cuvântul meu si propovaduirea mea nu stateau în cuvinte de înduplecare ale întelepciunii omenesti, ci în adeverirea Duhului si a puterii; pentru ca credinta voastra sa nu fie în întelepciunea oamenilor, ci în puterea lui Dumnezeu” (1 Corinteni 2, 1-2, 4-5).Complementaritatea si cooperarea dintre marturisire si misiune, dintre cercetarea teologica si viata duhovniceasca eclesiala, dintre facultate si parohie, favorizeaza dezvoltarea unei teologii dinamice, credibile si eficiente pentru viata Bisericii în societatea de azi.În felul acesta, teologia ca stiinta a mântuirii devine o lumina a comuniunii omului cu Dumnezeu si o bucurie a comunitatii eclesiale. Vorbind despre lumina sau sensul vietii, Parintele Dumitru Staniloae spune: „În fiecare om este o lumina. Dar ea nu se actualizeaza decât în comuniune, în iubire. Suntem lumina unii pentru altii. Fiecare se umple de lumina celuilalt. Aceasta lumina e un sens profund, o bucurie, o odihna în daruirea reciproca, sentimentul de a avea totul: având iubirea celorlalti, avem totul... E sentimentul de a fi înconjurat de lumina care-mi vine de la Dumnezeu. Lumina a iubirii, lumina a adevarului lumina a sensului, bucuria care îmi vine de la Dumnezeu, bucuria care îmi vine de la ceilalti. Ceilalti devin lumina pentru mine, fiintele primesc sens. În toate se revarsa lumina lui Dumnezeu Care se comunica mie ca lumina inepuizabila, ca iubire nesfârsita” (Pr. Dumitru Staniloae, Mica Dogmatica vorbita, Ed. Deisis, Sibiu 2007, p. 215, 214).Binecuvântam si felicitam pe organizatori si pe toti participantii la lucrarile Congresului Facultatilor de Teologie Ortodoxa de la Arad, având convingerea ca, prin reliefarea rolului Facultatilor de Teologie în contextul misiunii parohiale, se pregateste deja intrarea în anul 2015, declarat de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române ca „An omagial al misiunii parohiei si manastirii azi”.Avem convingerea ca profesorii de teologie, unii fiind preoti în parohii, iar altii teologi mireni activi în viata si lucrarea Bisericii, pot contribui mult la definirea unor prioritati misionare pentru viata parohiilor azi, spre bucuria Bisericii întregi si spre binele societatii românesti de azi.† DANIELPatriarhul Bisericii Ortodoxe Române
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 662
Id: 44195
Data: Sep 22, 2014
Imagine:

Data: Sep 22, 2014

Data: Sep 22, 2014

Data: Sep 22, 2014

Data: Sep 22, 2014

Data: Sep 22, 2014

Data: Sep 22, 2014
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cuvant pentru suflet - Invataturi din pateric ale Sf Antonie cel Mare
Cuvant pentru suflet - Canonul cel mare al Sf Andrei Criteanul (18 martie 2013)
Cuvant pentru suflet - Botezul Domnului si sfintirea noastra (03 ianuarie 2013)
Cuvant pentru suflet - Schimbarea la Fata a Domnului (05 08 2015)
Cuvant pentru suflet - Grijile lumii si sfarsitul vietii
Cuvant pentru suflet - Sfantul Vasile cel Mare Texte si alcatuiri alese (01 ianuarie 2013)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).