Parintele Ieroftei (Ierotei) Nedelcu a urmat scoala din comuna Cernica pentru a absolvi ciclul gimnazial. Dupa terminarea claselor V-VIII, cu binecuvantarea mitropolitului Efrem Enacescu, alaturi de nepotul acestuia, a plecat la Seminarul Teologic de la Manastirea Neamt, unde a fost inscris in urma examenului de admitere, iar nepotul mitropolitului a trebuit sa se intoarca la Cernica. Din nefericire, in anul al III-lea de studii s-a imbolnavit si a fost nevoit sa intrerupa cursurile, fiind internat pentru o perioada de timp in spitalul din Targu Neamt. Pe parcursul celor trei ani de seminar s-a bucurat de pregatire teologica si spirituala oferita de cativa dascali cu inalta tinuta intelectuala, dintre care amintim pe: arhid. Ioan Ivan (director al seminarului), arhim. Benedict Ghius (profesor de Vechiul si Noul Testament), arhimandritul Nicodim Sachelarie (profesor de catehetica), arhimandritul Victor Ojog (profesor de muzica), arhimandritul Ghenadie Nitoiu (profesor de Istoria Bisericii Universale), arhimandritul Varahiil Muraru (profesor de pictura bisericeasca si ceramica), parintii Ghenadie, Lucian si Brebenel (pedagogi) si altii.Datorita personalului redus de la Cernica din acea perioada, staretul Atanasie Gladcovschi i-a cerut monahului Ieroftei sa aduca de la Manastirea Neamt monahi sau mireni pentru a razbi cu numeroasele activitati gospodaresti ale manastirii. Intors la Cernica, alaturi de doi frati de la Manastirea Neamt si cinci mireni, consiliul manastirii a hotarat recomandarea pentru hirotonia intru ierodiacon care a avut loc in duminica Floriilor din anul 1956. Din actele Arhivei Manastirii Cernica (oferite de ierom. secretar Ignatie Grecu) aflam ca in anul 1948 fratele Ion Nedelcu avea ascultarea la staretie, iar in anul urmator i s-a aprobat un ajutor financiar pentru a pleca in Armata, fiind deja tuns in monahism. In perioada 1950-1951 a stat pentru cateva luni in obstea Manastirii Slatina, din tinutul Falticenilor, unde staretea cunoscutul arhimandrit Cleopa Ilie.In urma Decretului 410 din 1959, a fost nevoit sa paraseasca Manastirea Cernica si a fost trimis in satul natal, la Şendreni, unde a lucrat, aproximativ un an, la un depozit de cherestea. Din cauza unor ilegalitati savarsite de contabilul CAP-ului, care furase 16 pielicele de miel, conducerea comunei i-a cerut tanarului ierodiacon sa-l inlocuiasca. Astfel, timp de trei ani a fost contabil alaturi de un batran basarabean, dupa care a fost trimis la Braila, pentru scolarizare, timp de sase luni. In urma examenului a obtinut calificative foarte bune, dar abuzurile unor rude in desfasurarea activitatilor curente l-au determinat sa ramana doar ajutor de contabil. In serviciul de contabilitate al comunei natale a functionat timp de noua ani si jumatate, dupa care s-a hotarat sa se reintoarca la manastire.In 1970 s-a prezentat la Departamentul Cultelor, unde, in urma unui interogatoriu sever al autoritatilor vremii, inclusiv al militiei, i s-a aprobat reintrarea in cinul monahal.A plecat la Arad, la ieromonahul Casian, ucenic al protosinghelului Augustin Mateescu, fost vietuitor ca si el al Manastirii Cernica, slujitor atunci la Episcopia Aradului, sub ascultarea episcopului Teoctist Arapasu, unde a ramas o saptamana. A fost indrumat sa se stabileasca la Manastirea Caldarusani, unde a fost primit de staretul arhimandrit Gherasim Cristea (ales arhiereu), inlocuit, la scurt timp, de protosinghelul Veniamin Nicolae (mai tarziu si el arhiereu). Staretul Veniamin l-a numit responsabil in serviciul de contabilitate al manastirii, inlocuindu-l pe protosinghelul Veniamin Gavrilovici, basarabean deosebit de priceput.La propunerea consiliului manastirii si a episcopului-vicar Roman Ialomiteanul a fost hirotonit ieromonah, conform temeiului 8817/1982. La recomandarea exarhului Chesarie Gheorghiescu si a arhimandritului Irineu Iurascu, staretul Manastirii Caldarusani, ieromonahul Ieroftei a fost aprobat de patriarhul Iustin Moisescu pentru primirea rangului de protosinghel (conform temeiului 6372/1985).In Manastirea Caldarusani a conlucrat armonios si cu staretii Maxim Mereanu, Irineu Iurascu si Lavrentie Gata.Invatase in tinerete o forma simpla de tinere a contabilitatii, si anume socotitul cu bile (instrumentul, in limba rusa, se numeste sciot). Aceasta nu l-a impiedicat sa gestioneze contabilitatea manastirii intr-o ordine desavarsita. Cu ani in urma, staretul Lavrentie isi amintea ca, la o inspectie periodica, contabilul-sef al Patriarhiei, Constantinescu, cu studii universitare de specialitate, n-a reusit sa incheie revizia inaintea parintelui Ieroftei, care folosea doar acelasi sistem vetust cu bile.In luna ianuarie 2013, cand ii cinstim pe marii cuviosi ai pustiei, la 88 de ani, protosinghelul Ieroftei Nedelcu si-a incheiat calatoria pamanteasca.Pentru ca a fost aproape necunoscut muritorilor, au venit multi ingeri sa-l petreaca catre vesnicele locasuri. Oamenii au fost putini de tot, cum se intampla deseori in lumea monahilor simpli.Mult s-a ostenit, tacerea a iubit si fagaduinta si-a implinit-o.De acum i s-a pregatit cununa dreptatii, pe care El, Dreptul Judecator, i-o va da in ziua aceea... (II Timotei IV, 8)(Articol aparut sub semnatura Preacuviosului Parinte Arhim. Timotei Aioanei si publicat in "Ziarul Lumina" din data de 25 aprilie 2013)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1116
Id: 30307
Data: Apr 25, 2013
Imagine:
Data: Apr 25, 2013

Data: Apr 25, 2013

Data: Apr 25, 2013

Data: Apr 25, 2013

Data: Apr 25, 2013

Data: Apr 25, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Sfantul Ioan Scararul - 00 Introducere - Filocalia - volumul 9
Sfantul Maxim Marturisitorul - 01 raspunsuri catre Talasie - Filocalia - volumul 2
Sfantul Maxim Marturisitorul - 12 scurta talcuire a rugaciunii Tatal nostru - Filocalia - volumul 2
Sfantul Maxim Marturisitorul - 01 cuvant ascetic - Filocalia - volumul 2
Sf. Grigorie Palama, viata si scrierile - Filocalia - volumul 7
Evagrie Ponticul - 5 despre rugaciune - Filocalia - volumul 1
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).