Anii libertatii de dupa evenimentele din decembrie 1989 au consemnat si renasterea unor vechi asezaminte monahale parasite, distruse si aflate in paragina. In Transilvania, foarte multe dintre manastirile daramate la sfarsitul secolului al XVIII-lea de tunurile generalului austriac Bucov au redevenit stalpi ai vietii bisericesti din aceasta parte a tarii. Astazi vom afla mai multe despre Schitul Sfanta Treime din Sibiel, care inca poarta urmele unei vechi traditii monahale si carturaresti.Pentru multi dintre noi, numele localitatii Sibiel ne duce cu gandul la muzeul de icoane pe sticla din curtea bisericii parohiale, o atractie turistica de rezonanta mondiala pentru Marginimea Sibiului. Frumusetea si pitorescul acestor meleaguri ocrotite de Muntii Cindrelului, aflate la mai putin de 30 de kilometri distanta de cetatea Sibiului, au asezat Sibielul la un loc de cinste pe lista obiectivelor turistice din Romania. Putini dintre noi stiu ca la mai putin de cinci kilometri de acest sat, pe un drum anevoios ce urca in munti, se afla o veche vatra monahala, atestata in secolul al XV-lea si care in ultimii ani si-a recapatat renumele de altadata. In randul comunitatilor ardelene, Schitul Sibiel a fost redescoperit ca un loc unde prezenta lui Dumnezeu se simte mai mult decat oriunde. Mai mult decat atat, monahii care au vietuit aici, probabil intre acestia fiind si sfinti ori martiri, se roaga pentru sufletele oamenilor atasati de asezamantul monahal. Iata de ce Schitul Sibiel a redevenit un loc de pelerinaj, un loc de linistire sufleteasca si o poarta catre Cer. Monahi carturariPrima atestare documentara a Schitului Sibiel este la 1550, insa cu siguranta monahii si-au cautat mantuirea pe aceste locuri din timpuri mai stravechi. Urmatoarele date istorice despre schit sunt si cele mai pretioase. La inceputul secolului al XVIII-lea, in jurul anului 1716, se mentioneaza ca la Schitul Sibiel vietuiau un numar insemnat de monahi cu preocupari carturaresti. Acesti monahi se ocupau cu traducerea si copierea cartilor de cult. Se mentioneaza numele ieromonahului Varlaam, care la acea data a copiat un Triodion, o carte de slujba pentru Postul Mare. Cartea este mentionata in «Catalogul manuscriselor romanesti», volumul III, alcatuit de Ion Bianu si Gheorghe Nicolaiasa in 1931. Acest Triodion cuprindea 202 foi, ne-a spus staretul de la Sibiel, ieromonahul Casian Voicu. Intre cartile vechii manastiri de la Sibiel, este amintit si un Evangheliar romanesc, despre care se spune ca a fost tiparit de Coresi in 1561. Pe copertile acestui Evangheliar, apare o consemnare foarte importanta pentru istoria asezamantului monahal de la Sibiel si in special pentru preocuparile carturaresti ale monahilor de aici: Se stie cate carti are manastirea de la Sibiel: intaiu (E)vanghelia aceasta si a doua Apostolul, (Praxiu), a trei(-a) o foaie, doua Psaltire rumaneasca si doua Ceaslovete si alta carteluie cu molitve si doua feloane si stiha(r)iu si patrafir si potiriu si discus si zveazda, toate de cositoriu. Aceste cine le-ar lua sa fie afurisit de Dumnezeu si de 318 ot(e)ti din Nichei. Scris-am eu popa Oprea, Valeat 1722, meseta noiembrie, zile 30.Şcoala de preoti si cantaretiUn alt lucru deosebit de important din trecutul Schitului Sibiel este vechea scoala pentru preoti si cantareti bisericesti. Aceasta informatie este amintita de istoricul Ştefan Metes in lucrarea Manastirile romanesti din Transilvania si Ungaria. La scoala vechii manastiri veneau toti cei care doreau sa ajunga slujitori ai Domnului, dar si cei care doreau sa invete carte. Dascali la aceasta scoala erau monahii de aici. Dupa modelul acestei scoli de la Manastirea Sibiel, s-au organizat scolile din satele apropiate. La 1767, se deschideau scoli la Saliste si in satul Sibiel, ne-a mai spus parintele staret. Asadar, vechea manastire de la Sibiel nu a fost doar un renumit centru monastic, ci si o oaza de cultura, unde monahii impleteau rugaciunea cu cele carturaresti.Bisericuta dintr-o chilieLa Schitul Sibiel se pastreaza pana astazi o bisericuta amenajata intr-o chilie a vechii manastiri. Sapaturile arheologice efectuate in jurul acestei bisericute au descoperit urmele unui altar in forma de trefla, datat in secolul al XVI-lea. S-au mai descoperit aici si ruinele unui cuptor de caramida arsa, datat in acelasi secol. Acestea sunt marturiile care atesta existenta manastirii, astazi Schitul Sibiel, cu atatea secole in urma. S-au mai descoperit pe aceste locuri si cioplituri din piatra, fragmente din cahle din secolul al XVIII-lea si fragmente ceramice din secolele VII-X. Existenta acestei chilii, acum lacas de inchinare, este foarte importanta pentru istoria schitului. Chilia a fost pentru mult timp singura ramasita de la vechea manastire. Pe 12 mai 1786, trupele generalului austriac Bucov au venit la Sibiel si au daramat vechea manastire. In 1810, preotul Ioan Barac din Alamor, care era si jude la curtea domneasca, a cumparat de pe valea Sibielului biserica din lemn de stejar a fostei manastiri distruse de Bucov. Cu banii obtinuti de pe biserica fostei manastiri, s-a zidit turnul bisericii din satul Sibiel. Asadar, pe locul vechii manastiri de langa satul Sibiel, nu au mai ramas decat chilia si un zid din piatra, daramat la 1840. Singura cladire nedemolata, chilia, a fost renovata in perioada 1948-1949 de preotul Traian Popovici din Sibiel si s-a amenajat aici o bisericuta. Lacasul de cult a fost sfintit de protopopul Ioan Isaac de Saliste, din incredintarea Mitropolitului Nicolae Balan. Dupa ce s-a restaurat chilia si s-a amenajat bisericuta, foarte multi credinciosi au adus icoane pe sticla, incat era plina si la interior si la exterior. Ulterior, icoanele au fost duse la muzeul din sat, ne-a explicat ieromonahul Casian Voicu.In perioada 2010-2013, prin grija staretului de la Schitul Sibiel si cu ajutorul unor parohii din Mitropolia Olteniei, bisericuta a fost renovata complet, a fost pictata, i s-au adaugat un turn si un pridvor. Tarnosirea lacasului de cult a avut loc in acest an, la sarbatoarea Sfantului Prooroc Ilie Tesviteanul, cand Inaltpreasfintitul Laurentiu, Mitropolitul Ardealului, a oficiat slujba de sfintire, inconjurat de un sobor de preoti si diaconi.Biserica nouaViata monahala la Sibiel a fost reluata in 1991, cand patru maici au venit aici si au infiintat actualul schit. Bisericuta amenajata in vechea chilie a fost pentru multi ani lacasul de cult pentru obste. Actualmente, la schit vietuiesc trei monahi, care se ingrijesc de pravila si de treburile gospodaresti. Marea lucrare de la Schitul Sibiel din acesti ani a fost zidirea bisericii mari, de piatra. In anul 2002 am inceput lucrarile de constructie la o biserica noua, pe care am acoperit-o in vara anului 2003. La demisolul bisericii am gandit un spatiu pentru un viitor corp de chilii, ne-a spus parintele Casian. Anii care au urmat au adus eforturi considerabile pentru pictarea si amenajarea lacasului de cult.Credinciosii vin in numar mare la slujbele religioase oficiate in aceasta biserica. Pe timpul iernii, cand conditiile climatice nu permit urcusul spre schit, obstea monahala participa la slujbele religioase oficiate in vechea bisericuta. Foarte multi dintre credinciosii veniti la Sibiel ne-au marturisit ca aceste locuri le ofera o liniste sufleteasca pe care nu o gasesti prea des si din acest motiv schitul este un loc aparte.(Articol publicat in Ziarul Lumina din 12 septembrie 2013)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 948
Id: 33727
Data: Sep 12, 2013
Imagine:

Data: Sep 12, 2013

Data: Sep 12, 2013

Data: Sep 12, 2013

Data: Sep 12, 2013

Data: Sep 12, 2013

Data: Sep 12, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
IPS Andrei Andreicut - Despre folosirea timpului
IPS Andrei Andreicut - Trasaturile dragostei 2003 p2
IPS Andrei Andreicut - Despre milostenie
IPS Andrei Andreicut - despre biserica p1
IPS Andrei Andreicut - predica Sfintii Ardeleni
IPS Andrei Andreicut - Pergatirea tinerilor pentru marea sarbatoare a Nasterii Domnului - 2011-11-17
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).