Vecernia Invierii la Catedrala Patriarhala

În prima zi de Pasti, în toate lacasurile de cult din Patriarhia Româna, se oficiaza în jurul orelor 12:00 Vecernia Învierii, numita în popor si „a doua Înviere”.La Catedrala Patriarhala, duminica, 20 aprilie 2014, Vecernia Învierii Domnului a fost oficiata de Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul României, înconjurat de un sobor de ierarhi, preoti si diaconi. Alaturi de Preafericirea Sa s-au aflat si Preasfintitul Parinte Varlaam, Episcop Vicar Patriarhal si Secretarul Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române si Preasfintitul Parinte Varsanufie Prahoveanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor.În cadrul acestei slujbe a fost citita pericopa evanghelica de la Sfântul Evanghelist Ioan, capitolul al XX-lea, versetele de la 19 la 25: Şi fiind seara, în ziua aceea, întâia a saptamânii (Duminica), si usile fiind încuiate, unde erau adunati ucenicii de frica iudeilor, a venit Iisus si a stat în mijloc si le-a zis: Pace voua! Şi zicând acestea, le-a aratat mâinile si coasta Sa. Deci s-au bucurat ucenicii, vazând pe Domnul. Şi Iisus le-a zis iarasi: Pace voua! Precum M-a trimis pe Mine Tatal, va trimit si Eu pe voi. Şi zicând acestea, a suflat asupra lor si le-a zis: Luati Duh Sfânt; Carora veti ierta pacatele, le vor fi iertate si carora le veti tine, vor fi tinute. Iar Toma, unul din cei doisprezece, cel numit Geamanul, nu era cu ei când a venit Iisus. Deci au zis lui ceilalti ucenici: Am vazut pe Domnul! Dar el le-a zis: Daca nu voi vedea, în mâinile Lui, semnul cuielor, si daca nu voi pune degetul meu în semnul cuielor, si daca nu voi pune mâna mea în coasta Lui, nu voi crede. La Catedrala Patriarhala, Sfânta Evanghelie a fost citita în 12 limbi.Puterea de a ierta pacatele a fost data ucenicilor ca o împlinire a poruncii savârsirii Sfintei EuharistiiÎn cuvântul sau de învatatura, Patriarhul României a aratat ca Hristos Domnul a daruit ucenicilor sai, si prin ei Bisericii, puterea iertarii pacatelor: „Aceasta aratare a lui Hristos si întâlnire cu ucenicii sai, dupa Învierea Sa din morti, are o semnificatie deosebita deoarece vedem ca Hristos Domnul face dar ucenicilor sai si prin ei Bisericii Sale, un dar dumnezeiesc pe care numai Dumnezeu îl are ca atribut, si anume iertarea pacatelor. Puterea de a ierta pacatele si de a tine pacatele, de a amâna iertarea a fost data ucenicilor ca o împlinire a poruncii savârsirii Sfintei Euharistii zicând aceasta sa o faceti întru pomenirea mea. Deci, Hristos Domnul înainte de moartea si de Învierea Sa instituie Sfânta Euharistie, iar acum instituie Sfânta Taina a iertarii pacatelor”.Nimeni nu se poate mântui fara iertarea pacatelorÎntâistatatorul Bisericii Ortodoxe Române a aratat ca taina iertarii pacatelor este un dar atât de mare încât Hristos Domnul nu a dat îngerilor aceasta putere, ci oamenilor: „Iertarea pacatelor înseamna eliberarea omului de ceea ce nu este conform firii si vocatiei sale, firii create de Dumnezeu ce a devenit o lucrare contrara firii, si anume pacatul si patimile. Aceasta eliberare de pacate este o refacere a hainei Botezului, o curatire a hainei botezului omului crestin prin aceea ca iertându-se pacatul omul care s-a pocait si a primit iertarea pacatelor dupa ce le-a marturisit poate intra în Împaratia Cerurilor, se poate mântui. Nimeni nu se poate mântui fara iertarea pacatelor. Dumnezeu iarta pacatele, dar acest dar l-a dat si ucenicilor sai si prin ei slujitorilor Bisericii. Aceasta taina a iertarii pacatelor este deci o taina a renasterii, a înnoirii vietii duhovnicesti, este o taina care ne permite sa refacem legatura noastra de fii si fiice duhovnicesti cu Dumnezeu. Este o taina si un dar atât de mare încât Hristos Domnul nu a dat îngerilor aceasta putere, ci oamenilor. Taina iertarii pacatelor este o taina de ridicare a omului, de eliberare a lui de un trecut apasator si posibilitatea pentru un început bun. Iertarea pacatelor este deci o lucrare mântuitoare”.Sfintele Taine nu sunt un drept, ci sunt un dar si darul acesta se daruieste celor care se pregatescTotodata, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a explicat cuvintele Mântuitorului care a zis Luati Duh Sfânt; Carora veti ierta pacatele, le vor fi iertate si carora le veti tine, vor fi tinute: „Sfântul Chiril al Alexandriei tâlcuieste aceasta tinere a pacatelor ca fiind o amânare în doua cazuri concrete si anume o amânare a Botezului daca cel care devenind candidat pentru Botez nu este suficient de pregatit si o amânare a împartasirii cu Sfânta Euharistie daca cel care doreste sa se împartaseasca nu este suficient de pregatit. Deci, aceasta tinere sau retinere în a ierta pacatele nu este o lucrare arbitrara, ci este o lucrare pastorala, este o lucrare responsabila, este o lucrare de vindecare, este o pedagogie. Numai când lipsim pe cineva de un dar îl facem constient cât de mare este valoarea darului care i se refuza, altfel se crede ca totul ni se cuvine. Sfintele Taine nu sunt un drept, ci sunt un dar si darul acesta se daruieste celor care se pregatesc pentru a-l primi fiind constienti de faptul ca nu îl merita, dar s-au straduit sa ceara iertare, sa schimbe viata, sa primeasca iertarea de la Dumnezeu prin ucenicii Lui, prin Apostoli si prin urmasii lor. În anul acesta al Sfintei Taine a Spovedaniei si Împartasanie aceasta Evanghelie care ne vorbeste despre iertarea pacatelor este deosebit de semnificativa. Faptul ca Mântuitorul spune Luati Duh Sfânt, si apoi zice Carora veti ierta pacatele, le vor fi iertate si carora le veti tine, vor fi tinute ne arata ca aceasta nu este o lucrare obisnuita, nu este o autoritate juridica care li se da lor, ci o lucrare cereasca prin venirea Duhului Sfânt asupra acelora care primesc puterea de a ierta pacatele. Sfântul Simeon Tesaloniceanul spune ca Hristos Domnul a facut trei hirotonii asupra apostolilor. Mai întâi i-a facut diaconi când i-a chemat la apostolat, apoi i-a facut preoti când a zis dupa Înviere Luati Duh Sfânt Carora veti ierta pacatele, vor fi iertate si i-a facut episcopi atunci când a pogorât peste ei Duhul Sfânt în plinatatea Lui în chip de limbi de foc, la Rusalii sau la Cincizecime. Aceasta sfintire graduala a ucenicilor are un scop ca ei sa devina sfintitori ai poporului. Deci, Duhul Sfânt se da prin hirotonie celor care devin sfintitori ai credinciosilor, savârsitori ai Sfintelor Taine pentru ca omul sa se curateasca de pacate si sa dobândeasca sfintenia care este însasi prezenta si lucrarea lui Dumnezeu în om prin Duhul Sfânt”.Citirea Evangheliei în mai multe limbi ne arata ca Hristos doreste mântuirea tuturor oamenilor indiferent de vârsta, de rang, dar si de etnieDe asemenea, Preafericirea Sa a evidentiat faptul ca Evanghelia citita la aceasta sfânta slujba, în 12 limbi, este o Evanghelie misionara: „Ea s-a citit în mai multe limbi pentru a ne arata ca Evanghelia Învierii lui Hristos nu ramâne doar în poporul evreu, ci ea este destinata sa fie anuntata, sa fie propovaduita la toate popoarele. Potrivit cuvintelor Mântuitorului care spune: Mergând învatati toate neamurile botezându-le în numele Tatalui si al Fiului si al Sfântului Duh si învatându-le sa pazeasca toate câte v-am poruncit voua. Nu doar o parte, ci toate poruncile, toate poruncile, plinatatea Învataturii Lui. Deci, citirea Evangheliei la Vecernia Sfintelor Pasti în mai multe limbi ne arata ca Hristos Domnul doreste mântuirea tuturor oamenilor indiferent de vârsta, de rang, dar si de etnie. Etniile, neamurile, popoarele în diversitatea lor sunt chemate la unitate, la comuniune prin iubirea lui Hristos aratata în Sfânta Cruce si în Învierea Sa. Deci, Vestea cea Buna este vestea ca moartea poate fi biruita, ca Hristos Cel Rastignit a biruit pacatul, iadul si moartea si ne-a daruit noua viata vesnica. Aceasta este Evanghelia, esenta Evangheliei care se propovaduieste la toate popoarele pentru mântuirea tuturor oamenilor si prin aceasta se vede si maretia si frumusetea Bisericii. Apostolii lui Iisus au mers la toate neamurile cunoscute atunci iar când Duhul Sfânt a pogorât la Ierusalim peste ei, acestia au primit pe Duhul Sfânt în chip de limbi de foc. Tocmai ca un program aceste limbi semnificau si faptul ca ei vor fi trimisi sa vesteasca Evanghelia învierii lui Hristos la toate neamurile. În aceasta zi sfânta si mare primim cu bucurie darul iertarii pacatelor si întelegem cu multa întelepciune si în acelasi timp cu multa speranta cât de mare este iubirea lui Dumnezeu care doreste ca toti oamenii sa se mântuiasca, nu doar un singur popor pentru ca tot ceea ce Dumnezeu a facut cu poporul ales a facut spre binele întregii umanitati. Acolo era o sera unde se pregatea rasadul ca apoi sa fie plantat în toata lumea. Sa ne ajute Bunul Dumnezeu sa simtim ca este foarte frumos sa ne pastram identitatea culturala, sa sfintim limba noastra materna prin cuvântul Evangheliei, prin traducerea Evanghelia Sfintei Scripturi în fiecare limba, în fiecare expresie etnica si astfel vom vedea deodata unitatea Biserici si bogatia ei spre slava Preasfintei Treimi si spre a noastra mântuire.Slujba Vecerniei oficiata în prima zi de Pasti are un caracter special atât prin Evanghelia citita în mai multe limbi, cât si prin rânduiala solemna potrivita Marelui Praznic al Învierii Domnului.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 739

Id: 40010

Data: Apr 20, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).