La Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxa a Patriarhiei Romane a aparut, cu binecuvantarea Preafericitului Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, lucrarea Viata si Acatistul Sfantului Apostol Andrei cel Intai chemat, Ocrotitorul Romaniei, in noua colectie de Acatiste si Vieti de Sfinti , dupa cum aflam dintr-un comunicat de presa din partea Editurii.Sfantul Andrei s-a nascut in Betsaida, orasel pe malul lacului Ghenizaret din Galileea, fiind fiul lui Iona si fratele lui Simon-Petru. Inainte de a fi Apostol al Domnului, Andrei a fost ucenic al Sfantului Ioan Botezatorul. Dar, daca a auzit, a doua zi dupa Botezul lui Iisus in Iordan, pe dascalul sau Ioan, aratand pe Iisus si zicand: Iata Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica pacatul lumii (Ioan 1, 29), Sfantul Andrei, lasandu-l pe Ioan, a urmat lui Hristos, zicand fratelui sau Petru: Am gasit pe Mesia, care se talcuieste Hristos (Ioan 1, 41). Şi astfel, l-a atras si pe Petru spre urmarea Domnului. Drept aceea, Sfantului Andrei i se mai spune si Apostolul cel intai chemat. Din zilele acelea, ca si ceilalti Apostoli, Sfantul Andrei a urmat Mantuitorului, insotindu-L pe drumurile Ţarii Sfinte, adapandu-se din izvorul nesecat al dumnezeiestilor descoperiri pe care le aducea Mantuitorul. A fost martor faptelor minunate savarsite de Domnul, s-a impartasit din cuvantul dumnezeiesc, datator de viata, al credintei celei noi intemeiata de Hristos, si, mai presus de toate, a vazut Patimirile Domnului, a plans moartea Lui pentru noi si s-a intarit in credinta, in ziua Invierii. La randul ei, Traditia Bisericii ne spune ca, dupa Inaltarea Domnului la cer si dupa Cincizecime, Apostolii au tras la sorti si au mers in toata lumea, pentru propovaduire. Sinaxarele bizantine amintesc ca Apostolul cel intai chemat a propovaduit in Bitinia si Pont, precum si in alte tinuturi ce se afla langa Marea Neagra, ajungand in Scitia, la Dunare, unde a zabovit propovaduind geto-dacilor, romanilor si grecilor aflati atunci acolo. Insemnatatea vestirii Evangheliei la sciti este sprijinita de faptul ca cele mai vechi marturii amintesc mai ales de aceasta misiune in partea de apus a Pontului Euxin. Astfel, potrivit marturiilor Sfantului Ipolit al Romei si ale scriitorilor bisericesti Origen si Eusebiu de Cezareea, Sfantul Andrei a predicat scitilor si tracilor. Prin Scitia se intelege atat Scitia Mare, adica sudul Ucrainei de astazi, cat si Scitia Mica, adica Dobrogea de astazi. Plecand din Dobrogea, Sfantul Andrei s-a indreptat spre miazazi, punand episcop la Odessos (Varna de astazi) pe Sfantul Amplie, unul dintre cei 70 de ucenici. A propovaduit de asemenea in Tracia si la Bizant, unde a pus episcop pe Sfantul Stahie, precum si in Macedonia, unde la randuit episcop pe Sfantul Urban (acesti trei ucenici ai Sfantului Andrei fiind praznuiti la 31 octombrie). Apostolul a strabatut toate aceste locuri nu in graba, ci zabovind in fiecare si rabdand multe impotriviri si primejdii, dar pe toate biruindu-le cu ajutorul lui Hristos. La urma a strabatut Elada si a ajuns in tinutul Peloponezului, unde pe multi i-a adus de la idoli la Hristos. La Patras, langa Corint, a pus episcop pe Sfantul Stratrocleu si, din porunca dregatorului Egeat, a primit moarte de mucenic, fiind rastignit pe o cruce de maslin in forma literei X, careia i s-a spus de atunci Crucea Sfantului Andrei . Unii socotesc ca Apostolul a patimit pe vremea imparatului Nero (54-68), dar altii cred ca in timpul lui Domitian (81-96). Sfintele sale moaste au fost mutate la Constantinopol in anul 357, dar capul Sfantului a fost trimis inapoi la Patras in veacul al IX-lea. Dupa cucerirea Constantinopolului de catre cruciati in anul 1204, moastele au fost duse in Italia, la Amalfi, iar in 1460 si capul i-a fost dus la Roma, pentru a nu cadea in mainile paganilor. In anul 1964 Vaticanul a trimis inapoi la Patras capul Sfantului, ca semn al fratietatii crestine. Intrucat acest Sfant Apostol a adus la lumina cunoasterii lui Hristos pe aceia dintre stramosii nostri care locuiau in Dobrogea, Biserica Ortodoxa Romana il cinsteste in mod deosebit, ca intemeietor al ei. In anul 1995 Sfantul Sinod a hotarat inscrierea sarbatorii lui cu cruce rosie in calendar. In anul 1996 capul Sfantului Andrei a fost adus spre inchinare la Iasi si Galati, iar in anul 2011 la Bucuresti, Sibiu si Alba Iulia. In februarie 1997, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane l-a proclamat pe Sfantul Apostol Andrei ca Ocrotitor al Romaniei, iar in anul 2002 a hotarat ca sarbatoarea lui sa devina Sarbatoare Nationala Bisericeasca. In 2012, Parlamentul Romaniei a declarat ziua de pomenire a Sfantului Apostol Andrei – 30 noiembrie, ca sarbatoare legala. Semn al cinstirii neamului nostru fata de Sfantul Apostol Andrei este si faptul ca noua Catedrala a Mantuirii Neamului poarta hramul Sfantul Apostol Andrei, Ocrotitorul Romaniei, pe langa hramul Inaltarea Domnului, care este si Ziua Eroilor Romani.Lucrarea poate fi achizitionata de la Libraria Cartilor Bisericesti (Intr. Miron Cristea nr. 6, accesul se face din strada 11 Iunie), Libraria Ortodoxia (Calea Victoriei nr. 45, langa biserica Kretulescu), prin comanda pe internet la adresa [email protected], precum și de la pangarele bisericilor si manastirilor din cuprinsul Arhiepiscopiei Bucurestilor.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 877
Id: 26328
Data: Nov 29, 2012
Imagine:
Data: Nov 29, 2012
Data: Nov 29, 2012

Data: Nov 29, 2012

Data: Nov 29, 2012
Data: Nov 29, 2012

Data: Nov 29, 2012
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Rugaciune catre Sfanta Treime a Parintelui Sofronie de la Essex
Rugaciune pentru bolnavi, catre Sfantul Efrem cel Nou
Acatistul Sfantului Cuvios Simeon, izvoratorul de mir si al fiului sau, Sfantul Cuvios Sava
Condacul Sfantului Cuvios Vasile Marturisitorul, glasul al 2-lea. Podobie: Cele de sus cautand...
Rugaciunea „Cuvine-se cu adevarat”
Suita liturgica „Doamne al puterilor...”
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).