BIROUL DE PRESĂ AL PATRIARHIEI ROMÂNE ne informeaza:In publicatia Indiscret in Oltenia din 7 martie 2012, domnul Crisu Popescu a publicat un articol de sustinere a sindicatului Pastorul cel Bun al unor preoti din Oltenia. Articolul cuprinde numeroase inexactitati si interpretari personale distorsionate care arata ca autorul nu intelege specificul misiunii preotesti si al organizarii Bisericilor Ortodoxe, dupa alte norme decat cele sindicale.Pentru corecta informare a opiniei publice, Patriarhia Romana face urmatoarele precizari: Hotararea in prima instanta a Curtii Europene a Drepturilor Omului (CEDO) impotriva Statului roman este injusta deoarece indirect acuza Statul roman pentru ca a respectat autonomia Cultelor, garantata de Constitutia Romaniei (art. 29). Insa, daca Statul roman incuraja o miscare sindicala in Biserica, el ar fi fost considerat un Stat de tip totalitar comunist care se amesteca in viata Bisericii, ca sa diminueze rolul ei in societate. Recursul pe care Statul roman are dreptul sa-l faca privind hotararea in prima instanta a CEDO vizeaza in primul rand apararea calitatii lui de Stat de drept care respecta autonomia Cultelor religioase garantata de Constitutia Romaniei si Legea Cultelor din Romania (489/2006), precum si de legislatia internationala. Potrivit Legii Cultelor din Romania, Cultele sunt autonome in relatia cu Statul si se organizeaza conform propriilor statute sau coduri canonice (art. 8, 1)De aceea, la sedinta de lucru din 16-17 februarie 2012, Sfantul Sinod a hotarat ca Patriarhia Romana sa continue demersurile pe langa autoritatile romane in favoarea recursului la CEDO pentru apararea demnitatii Statului de drept si a autonomiei Bisericii Ortodoxe Romane de a se organiza si functiona liber potrivit specificului ei propriu privind vocatia, misiunea si slujirea clerului sau. De ce se implica Patriarhia Romana in problema mentionata mai sus? Pentru ca Biserica Ortodoxa Romana are datoria de a pastra impreuna cu celelalte Biserici Ortodoxe surori unitatea dogmatica, liturgica si de disciplina canonica a clerului. Or, in aceasta privinta, nici o Biserica Ortodoxa din lume nu considera ca un sindicat al preotilor ar putea fi o structura canonica acceptabila. De ce? Pentru ca preotia nu este un drept individual, ci o misiune liber asumata, pe care Biserica o incredinteaza celor care au raspuns la chemarea ei, dupa cum au raspuns ucenicii lui Iisus la chemarea Lui, fara conditii si negocieri salariale.Ca atare, o miscare sindicala preoteasca in Biserica nu va promova unitatea ecleziala, ci va contribui la secularizarea constiintei sacerdotale si la slabirea comuniunii ecleziale. In acest sens, trebuie mentionat si faptul ca unii dintre preotii care au initiat miscarea sindicala nu erau deloc saraci (ci, dimpotriva, erau mai instariti decat altii), nici nu erau cei mai implicati in activitati pastoral-misionare in favoarea credinciosilor saraci si nici nu erau cei mai corecti in ceea ce priveste disciplina canonica si administrativa a Bisericii. Iar daca preotul este preocupat mai mult de revendicari salariale decat de slujirea pastorala a credinciosilor, si acestia, la randul lor, ar putea cere preotilor mai multe drepturi, adica mai multa grija pastorala pentru ei. De aceea, atat Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, cat si Patriarhia Romana, ca organism central executiv al hotararilor Sfantului Sinod, nu pot promova nici opozitia intre cler si ierarhie si nici opozitia intre credinciosi si preotii de mir, deoarece Biserica are datoria de a cultiva si pastra constiinta slujirii sacerdotale apostolice, fundamentata pe vocatia pastoral-misionara a clerului, nu pe actiuni de revendicare si presiune de tip sindical.In concluzie, Patriarhia Romana considera demersurile ei actuale pentru un recurs al Statului roman la CEDO ca fiind o atitudine de statornicie si fidelitate in apararea principiului autonomiei Bisericii in relatia ei cu Statul si al principiului organizarii canonice a Ortodoxiei universale. Mai mult, in acest demers ea este incurajata chiar si de alte Biserici decat cele ortodoxe, intrucat si acestea sunt contrariate de hotararea in prima instanta a CEDO care asimileaza vocatia sacerdotala cu actiunea sindicala. Totodata, este semnificativ faptul ca doi dintre membrii completului de judecatori CEDO au avut o pozitie contrara hotararii luate, probabil pentru ca au inteles mai bine principiul autonomiei Cultelor fata de Stat si specificul organizarii Bisericii, fara a se lasa influentati de unii care din motive subiective au dorit ca hotararea CEDO sa fie defavorabila Statului roman.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 765
Id: 20409
Data: Mar 7, 2012
Imagine:
Asociatia Filantropia Ortodoxa Alba Iulia a organizat ieri, 6 martie, intalnirea 'Infiintarea, dezvoltarea si consolidarea de retele destinate imbunatatirii activitatilor de prevenire a fenomenului de abandon si esec scolar'. Au fost prezentate stadiul actual al proiectului 'Retea .....
Data: Mar 7, 2012
Fundatia Cuvantul care zideste , patronata de Mitropolia Oltenia, in colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judetean (ISJ) Dolj, Colegiul National Carol I , Colegiul National Fratii Buzesti si Şcoala cu clasele I-VIII Nicolae Romanescu , deruleaza campania umanitara Dar cu drag de .....
Data: Mar 7, 2012
Cu binecuvantarea Mitropolitului Ilarion al Bisericii Rusiei inafara granitelor, s-a sfintit o noua biserica in Sargodha, Pakistan in 30 ianuarie 2012. Preotul Adrian Augustus, un paroh din Sidney a calatorit pana in Pakistan, unde a botezat si a miruns 174 de oameni, potrivit rocor.org.au, .....
Data: Mar 7, 2012
Corul de copii si tineret 'Symbol' al Patriarhiei Romane, dirijat de diaconul-profesor Jean Lupu si de lectorul univ. dr. Luminita Gutanu, va sustine o serie de concerte, dupa cum urmeaza: 11 martie, ora 11:30 - Biserica 'Tuturor Sfintilor Romani', Aleea Salaj, 18 martie, ora 11:30 - Biserica .....
Data: Mar 7, 2012
La Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae“ din Iaşi a avut loc marţi, 6 martie 2012, cea de-a cincea şedinţă a Cercului de Istorie Bisericească „Arhiereu Narcis Creţulescu“, cu tema „De la Episcopia Bucovinei la Mitropolia .....
Data: Mar 7, 2012
Cuvant rostit de preacuviosul parinte arhim. Timotei Aioanei, Mare eclesiarh al Catedralei Patriarhale si Exarh cultural al Arhiepiscopiei Bucurestilor in Catedrala Patriarhala, la Duminica Ortodoxiei, 4 martie 2012, la marcarea celor 22 de ani de arhierie ai Preafericitului Parinte Daniel, .....
Data: Mar 8, 2012
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).