În cele ce urmeaza va prezentam un fragment din volumul Iisus Hristos lumina lumii si îndumnezeitorul omului, semnat de Pr. Dumitru Staniloae referitor la Nasterea Domnului:El se face om, dar ramâne si Dumnezeu. Numai prin aceste doua calitati îsi arata deplina apropiere de oameni si calitatea de Mântuitor. Numai coborându-Se la calitatea de om, dar înaltând pe om la calitatea personala de Dumnezeu, ridica pe oameni la egalitatea cu Sine, fara sa confunde dumnezeirea cu umanitatea. El îsi afirma în nasterea din Fecioara atât calitatea de Creator, de Dumnezeu, facându-Se om într-un chip mai presus de fire, cât si pe cea de om, nascându-Se dintr-o reprezentanta a neamului omenesc. Nu se naste ca om numai din oameni, dar nici nu se naste ca om, fara sa se foloseasca de firea omeneasca, nascându-Se din Fecioara. Nu se face om numai creându-Se ca om, fara legatura cu umanitatea existenta si în afara legaturii cu ea, caci aceasta n-ar fi aratat pretuirea data omenirii create, la început, ci se naste ca om din umanitate, dar folosindu-se si de puterea Sa creatoare, ca sa arate recrearea omenirii create la început. Numai asa se ridica pe Sine ca om mai presus de om, dar ramânând totusi si în unire de fiinta cu oamenii. Şi în aceasta se arata cât de mult a fost creat omul în stare sa fie unit cu Dumnezeu. Îl face pe om în stare sa devina, dar nu prin sine, ci prin El, si Dumnezeu, sau fire a Persoanei dumnezeiesti, prin nasterea din Fecioara. A facut umanitatea mai mare, capabila sa-L nasca pe Dumnezeu ca om, dar nu fara puterea Lui. O mai mare apropiere a umanitatii de Dumnezeu nu se putea realiza si, totusi, aceasta nu înseamna o identificare panteista a lui Dumnezeu, în apropierea maxima prin iubire a Creatorului ramas, ca atare, deosebit de creatura. El se face persoana a creatiei (creaturii), dar ramâne si Creator. În aceasta se arata marea cinste data creaturii. El face dintr-o creatura o Maica a Sa, dar o face fara sa înceteze sa ramâna Dumnezeu. Intra în relatia de Fiu cu ea ca Maica, dar fara sa înceteze sa fie si Creator al ei. Caci, în acest caz, n-ar fi fost decât o existenta supusa legilor naturii generale create, neridicând, de fapt, pe Nascatoarea Lui creata la nivelul de Maica a Creatorului. De aceea, ea e pusa în apropierea cea mai înalta de El, sau e ridicata la pozitia cea mai proprie de adevarata Mijlocitoare între toti si El, dar e totusi numai rugatoare. De aceea se spune: „Bucura-te, mijlocitoarea tuturor catre Dumnezeu. Bucura-te, împacarea tuturor cu Dumnezeu. Bucura-te, cea ce izbavesti lumea de necazuri, prin mijlocirile tale". îi spunem în mod hotarât: „Bucura-te, cea ce pe Dumnezeu cu oamenii i-ai împreunat". Dar a facut-o aceasta prin voia Lui, pentru ca a creat umanitatea în stare sa fie împreunata cu Dumnezeu si, de aceea, în mod special i-a dat ei un rol deosebit în realizarea unirii Lui cu oamenii, tinând seama si de credinta si curatia ei deosebita.E o mare minune si deci, o putere exclusiv dumnezeiasca, sa faca o Fecioara Maica, dar o putere care se poate folosi si de calitatea data femeii de a fi mama în general. Creatorul a dat omului prin creatie o valoare si o capacitate atât de mare de a se face Frate cu omul, de a vorbi si lucra prin firea omeneasca. Acesta e misterul cel mare al omului: ca Dumnezeu se poate face El însusi Fiu al Omului, dar necoborând total în granitele omenesti - caci aceasta ar fi una cu panteismul - aratând o slabiciune a lui Dumnezeu, ci ramânând si Dumnezeu, mai presus de granitele omenescului. În nasterea ca om din Fecioara se arata atât marirea lui Dumnezeu, cât si marirea data omului de partener al Lui, de fire a Persoanei Lui.Pr. Dumitru Staniloae – Iisus Hristos lumina lumii si îndumnezeitorul omului, Ed. Anastasia, 1993, p. 60-63.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 809
Id: 36894
Data: Dec 24, 2013
Imagine:

Data: Dec 24, 2013

Data: Dec 24, 2013
Data: Dec 24, 2013

Data: Dec 24, 2013

Data: Dec 24, 2013

Data: Dec 24, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).