Ierarhii ardeleni
Data: Oct 15, 2020
Bucureştiul îl are ca ocrotitor în prezent pe Sfântul Cuvios Dimitrie cel Nou, însă, în decursul istoriei, capitala României a avut mai mulţi patroni spirituali. Evlavios din fire, poporul român şi-a aşezat, aproape întotdeauna, începutul organizării unui oraş sub ocrotirea unor sfinţi.
MAICA DOMNULUI, PRIMA OCROTITOARE A CAPITALEI
Potrivit unei tradiţii, patronul spiritual se găsea reprezentat pe însemnul administrativ al conducerii oraşului. În această situaţie se află şi Bucureştiul.

Profesorul Gheorghe Vasilescu a explicat de ce se regăseau însemne religioase pe sigiliile oficiale.
Întreaga activitate a conducerii administrative a Bucureştiului era legată în această epocă de biserica „pazarului” (Bazarul sau târgul oraşului) de lângă Curtea domnească.
În această biserică se făcea alegerea membrilor Sfatului orăşenesc, în fiecare an, primăvara, unde li se încredinţau şi însemnele demnităţii lor, împreună cu catastiful oraşului, în care se treceau schimbările de proprietăţi, şi tot acolo se păstra sigiliul Bucureştiului.
Cum sigiliul oraşului înfăţişa în această vreme pe Maica Domnului cu Pruncul Iisus, logic este că biserica din „pazar“ avea acest hram. Şi, potrivit tradiţiei, hramul bisericii în jurul căreia se desfăşura viaţa obştească era luat ca regulă generală, drept patron al oraşului.
Într-un studiu semnat de istoricul Laurenţiu Rădvan se menţionează faptul că raportarea reprezentării din sigiliu la o biserică din oraş şi, implicit, la hramul acesteia, ţine de specificul organizării medievale a oraşelor.
„Şi în alte cazuri din Ţara Românească şi Moldova, emblemele celor mai vechi sigilii trimit la patronul religios (…) Prin urmare şi la Bucureşti, locuitorii şi-au ales un patron spiritual, Sfânta Maria, după hramul unei biserici pe care ei au considerat-o importantă la vremea când domnul le-a confirmat drepturile”[1]
Istoricul Gheorghe Ionescu Gion aminteşte de un act emis, în 1678, de Stan judeţul, în care apare sigilul oraşului şi menţionează că „pecetia oraşului dintru acele vremurie Maica Domnului cu dumnezeiescul prunc în braţe şi cu exerga: acestă-i pecetia oraşului Bucuresci”[2].
Laurenţiu Rădvan menţionează că „sigiliul a avut mai multe variante, până când a ieşit din uz, fiind înlocuit de un altul, în care este reprezentată scena Bunei Vestiri (datând cel puţin din 1643-1644), din vremea judeţului Gherghina)”[3].

SFINŢII ÎMPĂRAŢI ŞI SFÂNTUL DIMITRIE
Începând cu anul 1698, Sfatul orăşenesc se desfiinţează, astfel că au dispărut şi sigiliile acestei instituţii. Însă, conform izvoarelor literare, bucureştenii i-au adoptat ocrotitori spirituali pe Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena, hramul actualei Catedrale Patriarhale.
Lucrurile s-au schimbat după aducerea moaştelor Sfântului Dimitrie cel Nou la Bucureşti de generalul Petru Saltâcov, în 1774. Datorită ajutorului oferit de Sfântul Cuvios Dimitrie cel Nou în timpul ciumei lui Caragea, dar şi în alte momente grele pentru locuitorii capitalei, precum seceta din 1817 sau holera din 1831, a crescut evlavia bucureştenilor pentru sfântul ale cărui moaşte se află la Patriarhie.
În acest sens, Mitropolitul Filaret al II-lea (1792-1793) îl va proclama ocrotitor al Bucureştiului.
În mod oficial, Sfântul Dimitrie cel Nou a fost introdus pentru prima oară pe stema capitalei prin decretul domnesc emis de Alexandru Ioan Cuza în data de 7 decembrie 1864. Însă, printr-o confuzie, a fost reprezentat Sfântul Dimitrie Izvorâtorul de Mir (sărbătorit în 26 octombrie).
Prin decretul nr. 1740 din 7 decembrie 1864, publicat în Monitorul Oficial, nr. 277 din 11/23 decembrie, Vodă Cuza, după raportul lui M. Kogălniceanu, ministru la „Departamentul de Interne, Agricultură şi Lucrări Publice”, întemeindu-se şi pe „Chibzuirea Consiliului Comunei Bucureşti”, fixează ca „arme” ale Bucureştilor „un scut cu sîntul marele martir Demetriu (patronul oraşului), pe cîmp de azur, surmontat de o coroană murală şi terminat de o eşarpă tricoloră avînd de tendinţiă: la dextra, un păstor cu un cîne, în suvenirea originei tradiţionale a oraşului (Bucur păstorul, fundatorul Bucureştilor) şi la senestra un herald cu armele ţării sub coroana domnească, ca semn de oraş capitală”. Noua stemă din 1864 renunţă la tenanţi şi introduce deviza „Patria şi dreptul meu”. [5]
De asemenea, versiunea heraldică din 1930 a menţinut confuzia, fiind preluată apoi şi de actuala stemă a municipiului, aprobată în 1992. Pe site-ul oficial al Primăriei Municiupului Bucureşti se menţionează că Ocrotitorul Bucureştilui este Sfântul Dimitrie Basarabov.
[1] Laurenţiu Radavan, „Mircea Ciobanul şi aşezarea oraşului Bucureşti”
[2] Gheorghe Ionescu-Gion, Istoria Bucurescilor, p. 724.
[3] Laurenţiu Radavan, „Mircea Ciobanul şi aşezarea oraşului Bucureşti”
[4] Idem, p. 731
[5] Emil Vîrtosu, Bucureştii şi Sigilografia.
Foto credit: Basilica.ro/Raluca Ene
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 329
Id: 71599
Data: Oct 15, 2020
Imagine:
Sfânta Cuvioasă Parascheva a fost sărbătorită la Catedrala Patriarhală din București prin Sfânta Liturghie oficiat la altarul de vară de Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul. În omilia sa, Episcopul vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor a evocat modul minunat în care sfânta a .....
Data: Oct 15, 2020
Părintele Patriarh Daniel a sfințit joi la București o raclă de procesiune cu un fragment din moaștele Sf. Cuv. Paisie de la Neamț, despre care a spus că a întemeiat o școală de spiritualitate folositoare pentru întreaga Ortodoxie.
Sf. Paisie de la Neamț .....
Data: Oct 15, 2020
La încheierea Sărbătorii Sfintei Cuvioasa Parascheva, Mitropolitul Teofan a adresat un mesaj credincioşilor, pelerinilor şi celor implicaţi în .....
Data: Oct 15, 2020
Plecarea părintelui Constantin Muha, directorul Seminarului din Dorohoi, a întristat joi întreaga Biserică. Elevilor săi le rămân în amintire căldura și bucuria cu care i-a îndrumat mereu spre Dumnezeu, dar și cuvintele pline de realism prin care le prevestea ce îi așteaptă în .....
Data: Oct 15, 2020
De Ziua Bastonului alb, ne aducem aminte de cinci sfinţi care şi-au pierdut vederea trupească, dar au câştigat vederea duhovnicească. Deşi au fost nevăzători, au văzut încă de pe .....
Data: Oct 15, 2020
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Sfanta Manastire Sucevita -Psalmul 33
Sfanta Manastire Sucevita - Iubi-Te-voi Doamne
Sfanta Manastire Sucevita - Psalmul 50
Sfanta Manastire Sucevita - Bratele parintesti
Sfanta Manastire Sucevita - Ziua Invierii
Sfanta Manastire Sucevita - Bucura-te,Maica
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).