Schimbarea la Fata lamureste de ce S-a intrupat Hristos

Biserica Ortodoxa sarbatorește la 6 august Schimbarea la Fața a Domnului. Cu acest prilej, în cele ce urmeaza va prezentam un articol publicat în Ziarul Lumina din data de 6 aug. 2008, semnat de pr. Georgian Paunoiu: Schimbarea la Fata lamureste de ce S-a întrupat HristosDe la cartea Facerii, în care se descrie vederea lui Dumnezeu de catre Adam, si pâna la cuvântul tainic al Apocalipsei, întreaga Scriptura vorbeste despre cautarea vederii lui Dumnezeu, dorul nestins al omului de a-L cunoaste pe Cel Care l-a creat, de a cauta comuniunea cu El. Aceasta vedere nu înseamna cunoasterea Fiintei lui Dumnezeu, ci o participare la energiile prin care Dumnezeu Se face prezent în lume si în viata omului. Prezenta harului dumnezeiesc aduce omului acea pace negraita, o mireasma fara asemanare în aceasta lume - dupa marturia Sfântului Serafim de Sarov.În Evangheliile dupa Matei, Marcu si Luca, relatarea Schimbarii la Fata ocupa un loc central. Hristos le vesteste ucenicilor apropierea patimirii si mortii Sale, iar prin transfigurarea de pe Tabor, le întareste credinta ca El este cu adevarat Fiul lui Dumnezeu.Glasul Tatalui, în prezenta celor doi mari profeti ai Vechiului Testament, arata ca toate profetiile se împlinesc în Hristos. Prezenta lui Dumnezeu-Tatal este redata în icoanele vechi ale praznicului prin Mâna dumnezeiasca, în semnul binecuvântarii.Icoana Schimbarii la FataSe stie ca în Muntele Athos exista în vechime o scoala de pictura, iar la sfârsitul uceniciei, tânarul iconar trebuia sa picteze icoana Schimbarii la Fata. De ce tocmai aceasta icoana? Pentru ca perspectiva icoanei acestui praznic este cea a lumii transfigurate, pe care numai o vedere luminata de harul lui Dumnezeu o poate reda prin arta icoanei.Icoana Îl are în centru pe Hristos, Caruia fata Îi straluceste mai mult decât soarele, iar hainele Îi sunt stralucitoare ca lumina, avându-i de-o parte si de alta pe Moise si pe Ilie. La picioarele lui Hristos, trei dintre ucenici, Petru, Iacov si Ioan, sunt coplesiti de dezvaluirea slavei dumnezeiesti. Desi izvoraste raze de lumina, Hristos, „raza Tatalui“, este înconjurat de un fond închis de culoare, asa-numita mandorla, prezenta si în icoana Învierii, prin care se exprima realitatea tainica, de nepatruns a firii dumnezeiesti. Lumina lui Hristos se raspândeste împrejur, cuprinzând lumea întreaga, care prin Cuvântul s-a zidit. Cei doi frati, Iacov si Ioan, stau cu fata plecata la pamânt si acoperita cu palmele, iar Petru pare ca spune lui Hristos: „Învatatorule, bine este ca noi sa fim aici si sa facem trei colibe: una Ţie, una lui Moise si una lui Ilie“ (Luca 9, 33).Sfântul Ioan Damaschinul învata ca „Hristos S-a schimbat la Fata nu asumând ceea ce nu era, ci aratându-le apostolilor Sai ceea ce era, deschizându-le ochii si, din orbi cum erau, facându-i vazatori“. Prezenta celor trei ucenici devine o prefigurare a Bisericii, dupa cuvântul Domnului, ca „unde sunt doi sau trei adunati în numele Meu, acolo sunt si Eu în mijlocul lor“ (Matei 18, 20).De ce Moise si Ilie? Pentru ca ei s-au bucurat de mari descoperiri, unul pe Muntele Sinai, primind Tablele Legii, celalalt pe muntele Carmel. Cel care demult le vorbise proorocilor Vechiului Legamânt, Cuvântul lui Dumnezeu acum întrupat, Se îmbraca „cu lumina ca si cu o haina“ (Psalm 103, 2), vrând sa arate stralucirea Învierii Sale.Moise tine tablele Legii în mâna, iar profetul Ilie este reprezentat ca un batrân cu parul lung. Daca Moise a fost cunoscut drept chip al blândetii, „caci era mai blând decât toti oamenii de pe pamânt“ (Numeri 12, 3), Ilie ramâne proorocul plin de zel pentru adevarata închinare adusa Domnului. Amândoi - tâlcuiesc Sfintii Parinti - închipuiesc Pronia si Judecata lui Dumnezeu sau cele doua firi ale Mântuitorului. Sf. Maxim Marturisitorul vede în Moise si Ilie o reprezentare a celor doua cai: calea casatoriei si cea a fecioriei, caci ucenicii „au învatat ca lânga Cuvântul sunt tainele casatoriei si ale necasatoriei, cea dintâi prin Moise, care nu a fost împiedicat de casatorie sa se faca iubitor al slavei dumnezeiesti, cea de a doua prin Ilie, care a ramas cu totul curat de legatura casatoriei“.Prezenta lui Moise pe Muntele Taborului ne aminteste de fagaduinta pe care Domnul o facuse odinioara si pe care acum Moise o vede împlinita: „Prooroc din mijlocul tau si din fratii tai, ca si mine, îti va ridica Domnul Dumnezeul tau: pe Acela sa-L ascultati.“ (Deut. 18, 15) Evanghelistii ne spun ca Hristos vorbea cu Moise si cu Ilie despre moartea Sa, care avea sa se întâmple în Ierusalim.Sfântul Evanghelist Luca precizeaza ca Hristos „S-a suit pe munte, ca sa se roage“. Înca din Vechiul Testament, muntele apare ca loc al revelatiei, al rugaciunii si al contemplatiei. Descriind urcusul duhovnicesc pe Muntele Sinai, Sf. Grigorie de Nyssa scrie în „Viata lui Moise“ ca vederea slavei lui Dumnezeu nu se face prin puterile omenesti, ci prin iubirea care descopera Izvorul iubirii. Coborând de pe înaltimile Sinaiului, Moise vorbea poporului, iar fiii lui Israel vedeau ca fata lui straluceste.Ultima sarbatoare împarateasca a anului bisericescRelatarile evanghelice ale Schimbarii la Fata, precum si reprezentarile iconografice au hranit totdeauna reflectia teologica în spatiul ortodox. Transfigurarea de pe Tabor descopera scopul Întruparii Fiului lui Dumnezeu: îndumnezeirea omului. Firea omeneasca întunecata prin Adam, în rai, se lumineaza acum prin lumina lui Hristos.Schimbarea la Fata anticipeaza si Parusia, cea de-a doua venire a Domnului. Sfântul Grigorie Palama ne încredinteaza: „Marea viziune a luminii Schimbarii la Fata a Domnului reprezinta taina celei de a opta zi, adica a lumii ce va sa vina“. La sfârsitul veacurilor, „soarele se va întuneca“, pentru ca Hristos Însusi Se va arata în toata slava, dupa cum vesteste si cartea Apocalipsei: „Şi vor vedea fata Lui... si noapte nu va mai fi; si nu au trebuinta de lumina lampii sau de lumina soarelui, pentru ca Domnul Dumnezeu le va fi lor lumina“ (Apoc. 22, 5). Nu întâmplator, praznicul împaratesc al Schimbarii la Fata încheie anul bisericesc, întarind astfel sensul eshatologic al cultului ortodox.„Când vede pe Domnul, sufletul se bucura“Participând la slava lui Dumnezeu, omul se transfigureaza, stralucind si el. Vedem lucrul acesta pe chipul ucenicilor care, primind razele care vin de la Hristos, participa la slava Lui, „dupa puterea lor“. Cele mai vechi reprezentari ale Schimbarii la Fata redau bucuria, pacea si uimirea ucenicilor. Din secolul al XV-lea însa, cele mai multe dintre icoane pun accentul pe teama ucenicilor înaintea luminii taborice, ca si cum slava lui Dumnezeu ar fi cu totul inaccesibila omului. O posibila explicatie ar fi cea data de parintele Alexander Schmemann: „Din timpul triumfului oficial al isihasmului si al canonizarii lui Grigorie Palama, marturisirea învataturii sale a devenit, câteodata, absolut formala, fara o asimilare autentica a esentei sale duhovnicesti creatoare“. Altfel spus, când omul pierde întelegerea vie a adevarului de credinta, atunci el se înstraineaza si în experiere de sensul participarii la descoperirea harului dumnezeiesc.Vederea luminii lui Hristos si calea sfinteniei sunt tinta oricarui suflet iubitor de Dumnezeu. Dintotdeauna sfintii au marturisit certitudinea vederii lui Dumnezeu de catre cei „curati cu inima“. „Domnul îl iubeste pe om - scrie Sfântul Siluan Athonitul - si i se arata cum El Însusi vrea. Şi când vede pe Domnul, sufletul se bucura cu smerenie de Stapânul Cel milostiv si nu mai poate iubi nimic altceva cum iubeste pe Ziditorul Sau. Sufletul cunoaste aceasta iubire, dar nu o poate reda în cuvinte; ea este cunoscuta numai prin Duhul Sfânt, pe care Îl da Domnul. Sufletul vede dintr-o data pe Domnul si-L recunoaste. Cine poate descrie aceasta bucurie si veselie?“„Schimbatu-Te-ai la fata în munte, Hristoase Dumnezeule, aratând ucenicilor Tai slava Ta, pe cât li se putea. Straluceasca si noua, pacatosilor, lumina Ta cea pururea fiitoare. Pentru rugaciunile Nascatoarei de Dumnezeu, Datatorule de lumina, slava Ţie.“ (troparul praznicului Schimbarii la Fata)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 533

Id: 42997

Data: Aug 6, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).