Înca de la Sibiu, parintele Dumitru Staniloae si-a creat ucenici, o asa-numita „generatie Staniloae“, o pleiada de teologi, ierarhi si preoti care l-au cunoscut si l-au avut mentor pe parintele profesor si care s-au bucurat din plin de prezenta si lucrarea sa în slujba teologiei românesti. Aici, la Sibiu, a pus început carierei lui de profesor si teolog, aici si-a închegat puternica personalitate care iradiaza cu atâta putere în câmpul gândirii românesti. Sibiul i-a oferit mediul prielnic de dezvoltare în acest sens. Academia care l-a ocrotit în anii maturitatii creatoare si pe care a slujit-o, odata cu omagiul pe care i-l aduce, da expresie simtamântului ca el ramâne si de acum înainte nedespartit duhovniceste de profesorii si studentii ei.În anul 1993, cu putin înainte ca Universitatea „Lucian Blaga“ sa-i acorde titlul de doctor honoris causa, parintele Filocaliei românesti a plecat dincolo pentru a teologhisi acolo cu sfintii si cu îngerii taina cea mare a Întruparii Fiului lui Dumnezeu, taina pe care a iubit-o si a cautat sa o lamureasca si sa o faca înteleasa.Prin monumentala sa opera scrisa si prin activitatea sa didactica la Sibiu si apoi la Bucuresti, prin larga sa deschidere spre întelegerea celorlalte Biserici, si prin atitudinea manifestata fata de persoana si semeni, parintele Staniloae ramâne unul dintre cei mai mari gânditori crestini ai veacului care s-a scurs.Profesor la 26 de aniNumele sau este mereu legat de opera sa teologica începuta în cetatea Sibiului, opera în care a abordat temele centrale ale învataturii de credinta ortodoxa, cautând în acelasi timp sa stabileasca raporturile dintre metafizica ortodoxa si neamul în care s-a nascut, dintre crestinism, natiune si cultura în România.Parintele Teodor Bodogae, care l-a cunoscut îndeaprope, vorbind despre scrierile parintelui Staniloae afirma: „În domeniul cugetarii teologice propriu-zise, profesorul Dumitru Staniloae a realizat o opera de înnoire spirituala exceptionala la baza careia întâmpinam în primul rând sursa patristica, iar pentru capitolele controversate apar scrieri de specialitate, îndeosebi din filosofia germana contemporana. Oricum, în tratatele sale de dogmatica si în numeroasele studii publicate în tara si peste granita se resimt mereu tendinte dupa nou, dupa original“.Se vede ca tot timpul a avut Sibiul în fata si pe mitropolitul de pioasa amintire Nicolae Balan. La Sibiu si-a început si creatia teologica, aici traducând manualul de dogmatica al lui Hristu Andrutos, pe care îl va si tipari la Sibiu în 1930. A început sa publice si în „Gândirea“ lui Nichifor Crainic.La 1 septembrie 1929, la doar 26 de ani, a fost numit profesor suplinitor la Academia „Andreiana“ din Sibiu. În cei 17 ani de activitate la aceasta renumita scoala teologica universitara va preda dogmatica (1929-1946), apologetica (1929-1932 si 1936-1937), pastorala (1932-1936) si limba greaca (1929-1934). În 1932 a fost numit titular provizoriu, iar în 1935 titular definitiv. Dupa alegerea lui Nicolae Colan ca episcop al Clujului, parintele Staniloae a fost numit rector al Academiei, functie de mare prestigiu si raspundere pe care cu cinste o va detine pâna la plecarea sa în anul 1946. Aici va fi coleg cu o galerie de aur a teologiei românesti: Nicolae Colan, Nicolae Neaga, Nicolae Popoviciu, Grigore Marcu, Teodor Bodogae, Spiridon Cândea, Liviu Stan, Gheorghe Şoima, Nicolae Mladin sau Dumitru Calugar. Totodata, în anul 1930, profesorul Staniloae s-a casatorit cu Maria Mihu, originara din Şura Mica si cu care a avut trei copii.În calitate de rector a primit la Sibiu, la Academia Teologica, vizitele unor personalitati teologice internationale ca: episcopul anglican Harold Buxton, episcopul auxiliar catolic al Parisului Roger Blaussart sau profesorul canonist Ştefan Ţancov.Ctitorul Filocaliei românestiLa Sibiu a publicat pentru întâia oara „Viata si învatatura Sfântului Grigorie Palama“, având ca tema prezenta lui Iisus Hristos cu energia Lui necreata în Sfintele Taine. Tot la Sibiu a publicat cartea „Iisus Hristos sau restaurarea omului“, întarind ideea Mântuitorului în Care se pot manifesta cele doua firi. În anul 1933 a tiparit „Catolicismul de dupa razboi“, „Statutul organic sagunian“, apoi în 1939 „Ortodoxie si Românism“, în care erau strânse o parte din articolele sale publicate în „Telegraful Român“ si „Gândirea“.A fost primul teolog care a luat atitudine fata de filosofia lui Lucian Blaga, în lucrarea „Pozitia d-lui Lucian Blaga fata de crestinism si ortodoxie“, 1942, si, tot în acelasi an, în „Biserica româneasca“ tiparita la Brasov.Tot în perioada sibiana a activitatii sale începe traducerea si tiparirea unor opere ale marilor Parinti duhovnicesti. Este cartea ajunsa astazi la 12 volume - intitulata „Filocalia sau culegere din scrierile Sfintilor Parinti care arata cum se poate omul curati, lumina si desavârsi“, toate însotite de introduceri si felurite note. La aceasta lucrare a contribuit si parintele Arsenie Boca, aflat la Manastirea Brâncoveanu de la Sâmbata de Sus, cel care va realiza si ilustratia copertelor. Parintele Arsenie a fost cel care a scris dupa dictarea parintelui Staniloae o mare parte din traducere. Mitropolitul Nicolae Balan a îmbratisat ideea publicarii Filocaliei în Tipografia arhidiecezana, primul volum tiparindu-se în 1.500 de exemplare.Vorbind în cuvântul Iubitii mei frati sibieni!, parintele Staniloae marturiseste ca mitropolitul Nicolae Balan „a trecut cu usurinta peste nemultumirea ca în 1930 m-am casatorit, impresionat de articolele mele în «Telegraful Român», de eseurile ce mi le cerea Nichifor Crainic pentru revista «Gândirea» si de alte studii de la care sotia mea cu rara întelegere nu ma împiedica, ci la care ma încuraja. În fiecare seara, mitropolitul ma chema la el pentru discutarea problemelor bisericesti si pentru a-l ajuta si în alte privinte“.Începând cu anul 1934 si pâna în 1945, parintelui Staniloae i s-a propus sa fie redactor al „Telegrafului Român“. În aceasta perioada, parintele Staniloae i-a fixat acestuia un loc remarcabil nu numai în istoria Transilvaniei, ci si în istoria Bisericii noastre, pentru ca, între timp, el a devenit glasul întregii Biserici Ortodoxe Române, deoarece desi era editat la Sibiu, avea colaboratori din întreaga tara si era prezent în parohiile si casele românilor din tara si chiar de dincolo de granitele ei. O tema adeseori reluata si foarte apropiata sufletului redactorului a fost cea a Ortodoxiei universale în general si a Ortodoxiei românesti în special. În strânsa legatura cu tema Ortodoxiei, parintele profesor Dumitru Staniloae prezinta problema nationalitatii, a etnicului, binestiind ca bisericile ortodoxe sunt organizate dupa principiul etniei. De-a lungul vietii sale, parintele Staniloae a publicat peste 450 de articole. Începând din anul 1937, a început a publica articole critice la adresa comunismului în care era demascata aproape profetic tirania unui regim ateu care s-a instaurat mai târziu în tara.Venirea comunistilor stopeaza activitatea marelui teologOdata cu instaurarea noului regim în România în 1944-1945, acesta a pus capat prodigioasei activitati a parintelui Dumitru Staniloae la Sibiu. O parte din articolele sale tiparite atât în „Telegraful Român“, cât si în „Gândirea“, atitudinea sa româneasca, inadaptabila la compromisuri cu noul regim, ca si legaturile cunoscute cu Nichifor Crainic l-au facut sa fie considerat incomod. O prima masura a avut loc în mai 1945, când a fost înlocuit de la ziarul „Telegraful Român“. Asa cum aminteste parintele acad. Mircea Pacurariu, „în mai multe rânduri, însusi primul-ministru de atunci, Petru Groza, a cerut mitropolitului Nicolae Balan înlaturarea sa din postul de rector al Academiei Teologice. La 25 ianuarie 1946, directorul cabinetului primului-ministru adresa o scrisoare confidentiala mitropolitului Nicolae, în termeni foarte duri, prin ca-re îl informa ca existau dovezi privitoare la legaturile profesorilor Dumitru Staniloae si Emilian Vasilescu cu Nichifor Crainic. În continuare, i se reprosa ca nu a tinut seama de recomandarile care i s-au facut de un timp îndestulat, în vederea înlocuirii rectorului Dumitru Staniloae. În sfârsit i se atragea atentia ca neîndeplinirea acestei dorinte a guvernului comporta grave consecinte. Desigur, dupa ce mitropolitul Nicolae si-a informat rectorul de aceste lucruri, la 7 februarie 1946, printr-o lunga scrisoare trimisa marelui sau binefacator, rectorul Dumitru Staniloae îsi prezenta demisia, aparându-se si de acuzatiile nefondate care i se aduceau. Consiliul Arhiepiscopesc a luat act de aceasta cerere de demisie, dar l-a încredintat ca, pâna la numirea unui nou titular, sa poarte si pe mai departe agendele de rector. Probabil se mai spera într-o schimbare de ordin politic, asa cum credeau multi pe atunci... Abia la 19 septembrie 1946, Consiliul profesoral al Academiei a ales un nou rector, în persoana parintelui profesor dr. Nicolae Neaga. Parintele profesor Staniloae a ramas, în continuare, la catedra sa de Dogmatica pâna în decembrie 1946“.Aducându-si aminte de aceste momente în acelasi mesaj adresat în anul 1993 sibienilor, parintele Staniloae vorbea: „Totul a mers pâna în 1946, când, silit de primul ministru comunist Petru Groza, cu colaborarea a doi colegi trecuti politic de la extrema dreapta la aceasta colaborare, mi-a fost ceruta demisia din postul de rector al Academiei. Temându-ma ca voi fi supus si altor presiuni, am primit invitatia Facultatii din Bucuresti de a trece profesor de Ascetica si Mistica la Bucuresti. Mitropolitul mi-a cerut, profund îndurerat si plângând, sa nu plec. A venit într-o sedinta a Consiliului profesoral, mustrând pe cei care au contribuit la plecarea mea din Sibiu. Dar, la Sibiu, prin iubirea mitropolitului si a altor colegi, pusesem baza pentru lucrarile continuate la Bucuresti, pentru lucrarile care au ca tema centrala pe Hristos ca Fiul lui Dumnezeu întrupat si jertfit din iubire pentru noi.“Din ianuarie 1947 începe o noua etapa în viata sa, aceea de profesor la Facultatea de Teologie din Bucuresti.Prin activitatea sa rodnica, atât la Sibiu, cât si mai apoi la Bucuresti, parintele Staniloae a contribuit la reînnoirea spiritualitatii contemporane. Înca de la Sibiu, parintele Staniloae ne-a aratat ca spiritualitatea filocalica este rod al teologiei dogmatice a Bisericii, însa, în acelasi timp, ea însasi fundamenteaza teologia Bisericii, adica explica relatia organica dintre învatatura teoretica si viata.Ortodoxia si românismulUna dintre temele fundamentale asupra careia parintele Staniloae a staruit cu predilectie la Sibiu a fost si aceea a rolului pe care Biserica Ortodoxa Româna l-a avut în formarea si mentinerea natiunii române. S-a simtit, iara si iara, atras de aceasta tema, întrucât aici se întâlnea teologul, care era în acelasi timp si fiul unui neam anume, al neamului românesc, responsabil fata de poporul din care se trage si fata de Biserica a carui membru este. Înca din tinerete va cauta sa arate raportul strâns care exista între Biserica si neam, respectiv între Ortodoxie si românism. Era epoca în care unii intelectuali români încercau sa desparta Ortodoxia de românism, cautând sa-i micsoreze rolul pe care l-a avut în alcatuirea spiritului nostru, drept componenta de baza a acestui spirit. Parintele Ioan Ica jr afirma: „Convingerea de origine romantica a parintelui Dumitru Staniloae a fost aceea a unei simbioze unice între Ortodoxie si românism (1939, 1992), mai exact între Ortodoxie si civilizatia rurala româneasca, ce ar sta sub semnul unei sinteze unice între latinitate si Ortodoxie, dominate - spre deosebire de rationalismul grec si misticismul slav - de echilibrul între Dumnezeu si om, între Orient si Occident, si inspirate de motivul personalismului comunitar.“Aprecierile elogioase care s-au facut la adresa teologului român nu au fost putine. Ele au venit din partea unor personalitati de prima mâna ale lumii occidentale. Dintre toate acestea, chiar Olivier Clement, gânditor francez foarte cunoscut, dar zgârcit în aprecierea valorilor, a fost fortat sa recunoasca odata ca „toata lumea cunoaste pe parintele Staniloae care este un urias, un geniu teologic care marcheaza absolut tot secolul nostru“.Şi înca din timpul vietii, Nichifor Crainic nu a ezitat sa-l numeasca pe parintele Dumitru Staniloae „puternicul gânditor de la Sibiu“. (Documentar semnat de Alexandru Chituta si publicat în saptamânalul “Lumina de Duminica” din data de 27 octombrie 2013)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 649
Id: 34989
Data: Oct 27, 2013
Imagine:

Data: Oct 27, 2013

Data: Oct 27, 2013

Data: Oct 27, 2013

Data: Oct 27, 2013

Data: Oct 27, 2013

Data: Oct 27, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).