Se stie ca rolul religiei in scoala romaneasca a fost si a ramas punct de reper in educatia morala a generatiilor tinere, care au fost in mod intentionat lipsite aproape o jumatate de veac de fiorul invataturii Domnului si Dumnezeului nostru Iisus Hristos. Se stie de asemenea ca icoanele bisericilor noastre ortodoxe au fost si au ramas adevarate catehisme ale istoriei aproape bimilenare a Bisericii Ortodoxe de pretutindeni. Se stie apoi ca rolul psalmodiei sinagogale si al imnelor religioase din perioada veacurilor II-IV a fost hotarator in cristalizarea serviciului divin protocrestin, care capata noi valente in urma Edictului de la Milan din anul 313, prin dezvoltarea imnografiei crestine si a cultului religios in toata amploarea lui al carui scop final era glorificarea divina.Nu putem trece cu vederea creatia unor importanti Parinti si scriitori bisericesti din epoca straromana ale caror nume sunt pastrate in vechi si nemuritoare codice. Perioada Veacului de aur al Bisericii Crestine, reprezentata de personalitati religioase notorii ca: Sfantul Vasile cel Mare, Sfantul Ioan Gura de Aur, Sfantul Atanasie cel Mare, Sfantul Grigorie de Nazianz, Sfantul Grigorie al Nyssei - toti din Rasarit -, precum si Sfantul Ambrozie al Mediolanului, Sfantul Ilarie de Pictavium, Fericitul Ieronim si Fericitul Augustin in Apus - toti adevarati titani ai crestinismului -, a avut un rol hotarator in victoria definitiva a Bisericii in fata marilor erezii ale vremii: arianismul, macedonianismul, apolinismul, pnevmatomahii si alte rataciri de la mantuitoarea invatatura a Domnului nostru Iisus Hristos. Toti acesti darzi aparatori ai tinerei Biserici Crestine au folosit ca mijloc de raspandire si sustinere a credintei in Dumnezeirea Sfintei Treimi cantarea bisericeasca sau imnele de slava si preamarire pe care credinciosii le inaltau lui Dumnezeu. Toti acesti Sfinti Parinti si scriitori bisericesti rasariteni si apuseni au aratat in scrierile lor ca dialogul cu Divinitatea este mai relevant prin cantare, intrucat, asa cum spune Fericitul Augustin, cine se roaga cantand se roaga de doua ori.Muzica bisericeasca nu lipsea din activitatea didacticaAstfel stand lucrurile si reflectand in timp asupra scolii romanesti, observam ca de timpuriu factorii decizionali au surprins instinctul poporului roman in pasiunea lui pentru muzica, respectul sau pentru cantec, joc si voie buna, precum si grija Ortodoxiei romanesti de a cultiva cantarea bisericeasca, fapt ce a dus la impunerea cantecului ca disciplina de invatamant in scoala de la gradinita pana la absolvirea anilor de liceu.Se stie ca, pana la inceputul secolului al XIX-lea, Biserica era institutia care lua masuri pentru organizarea si sustinerea financiara si morala a scolii, imprimand invatamantului un caracter religios crestin ortodox. Cercetand cu multa atentie programele analitice ale scolilor din aceasta perioada, constatam inscrierea in aceste programe a muzicii bisericesti la loc de cinste, fiind nelipsita din intreaga activitate didactica.Marele istoric roman de renume european Nicolae Iorga scrie urmatoarele, in monumentala sa lucrare Istoria invatamantului romanesc - Bucuresti 1928: Manastirea nu se odihneste, in vechile fundatii glorioase ca si in cele noua, se invata cu sarg slavona, caligrafia si muzica. Noi insa zicem ca nu numai in scolile manastiresti si in cele bisericesti era in uz practicarea muzicii bisericesti, ci intregul invatamant secundar avea in programa sa cantarea bisericeasca drept obiect de studiu. Propunatorul acestui obiect nu era nimeni altul decat cantaretul bisericesc pe care il gasim in documente si in ipostaza de invatator al copiilor satelor romanesti.Iata ce se spune in adresa Departamentului din launtru al Principatului Ţarii Romanesti din 24 ianuarie 1838, cu privire la aceasta practica: In fiecare sat sa se tie, pe langa preot si un cantaret carele va fi dat sa invete copiii satului carte si cantari. Aceasta practica o gasim si in programele Preparandiilor din Ardeal, cat si ale scolilor satesti din veacurile XIX si XX. Canta, mai frate romane, pe graiul si limba taDin nefericire insa, rolul istoric al cantaretului bisericesc de a fi si dascal al scolilor satesti, unde avea obligatia sa propuna religia si muzica bisericeasca, a fost estompat de psaltichia greceasca, care s-a instalat confortabil in bisericile mari, domnesti, manastiresti si in cele din orasele de resedinta, fapt care a determinat pe insusi Macarie Ieromonahul - autor al romanirii cantarilor - sa exclame cu multa amaraciune urmatoarele, in Irmologhionul sau din 1823: Precum si eu cartea elineasca si psaltichia cea greceasca de-a pururi ne-am slujit, si pana in ziua de astazi atat protimisim (adica ii dam preferinta), si cartea cea elineasca, si psaltichia greceasca, incat cei mai multi dupa ce invata putina elineasca se rusineaza a se arata ca sunt romani, si din cat pot isi tagaduiesc Patria si Neamul. Asijderea si cei ce invata cate putina psaltichie greceasca, pana in ziua de astazi se rusineaza nu numai de a canta Heruvic si altele romanesti, ci si Doamne miluieste de a zice pre limba lui.Iar marele si neuitatul Anton Pann, cel istet ca un proverb, contemporan cu el, scrie pe piatra sa funerara din curtea Bisericii Lucaci din Bucuresti, urmatoarele: Canta, mai frate romane,Pe graiul si limba ta,Şi lasa cele straineEi de a si le canta,Canta sa-ntelegi si insuti,Şi cati la tine ascult,Cinsteste, ca fiescare, limba siNeamul mai mult!Iata de ce credem noi ca trebuie ca ora de religie sa fie insotita de cantari religioase adecvate temei propuse. Daca nu indeplineste aceste conditii, ora de religie este searbada, lipsita de trairea religioasa pe care ar trebui sa o degaje in sufletele si sensibilitatea copiilor.Mentionam ca in caz ca nu recurgem la ajutorul concret al cantarii bisericesti in predarea religiei, ora aceasta nu este cu nimic deosebita de celelalte ore din planul de invatamant, desi - spre deosebire de celelalte ore - ea are drept scop final educatia moral-religioasa a tinerei generatii, viitorul de maine al Bisericii si neamului nostru romanesc.Cu toate ca muzica bisericeasca, ca disciplina didactica in scoala romaneasca, nu a dat roadele scontate, totusi ideile educatiei religioase coordonate cu cele muzicale privind scolarii nu au fost pierdute, ci transferate pe un alt plan, acela al cantecului popular, care este si va ramane un document de mare valoare istorica si spirituala.Iata de ce consideram noi ca religia insotita de muzica bisericeasca in invatamantul preuniversitar laic joaca un rol hotarator in formarea morala si religioasa a tinerei generatii, de la gradinita pana la universitate.De asemenea, etnografia si folclorul pot constitui material de orientare a invatamantului in scolile laice si bisericesti, intrucat atat timp cat vor rasuna pe aceste plaiuri frumoase si prospere hora, chiuitura si doina la nastere, nunta, inmormantare cu datinile si obiceiurile minunate ale acestui popor, vom avea nevoie de aceste productii laice si religioase care conduc in mod sigur la educarea sanatoasa fizica si psihica a tinerilor scolari din invatamantul romanesc.In concluzie, educatia acestora cu cele doua coordonate ale sale - laica si religioasa - va contribui la desavarsirea vietii sufletesti a scolarilor pentru a nu deveni fiinte abstracte, hibride si calchiate dupa modelele iresponsabile, ci dupa modelul viu si sanatos al romanului de totdeauna si de pretutindeni.Şi dupa cum profesorul, dirijorul si compozitorul D. G. Kiriac spunea ca soarta muzicii in scoala se hotaraste, asa spunem si noi ca soarta tinerelor generatii se hotaraste in scoala, dar cu ajutorul religiei si al cantecului religios si popular, propuse de profesorul de religie si de cel de muzica.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1205
Id: 34163
Data: Sep 29, 2013
Imagine:

Data: Sep 29, 2013
Data: Sep 29, 2013

Data: Sep 29, 2013

Data: Sep 29, 2013

Data: Sep 29, 2013

Data: Sep 29, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Biblia in istorie - Vindecarea slugii sutasului - Pr Petru Moga
Pr Vasile Sorin Dobre - Purtarea crucii celuilalt - ASCOR Cluj - p3
Pr Serafim Pantea - Manastirea Golia Iasi - Charisma si Harisme in Biserica - 5-12-2013 - p1
Ieroschimonahul Nil Dorobantu - Nebun intru Hristos si flacara vie a monahismului sec XX
Pr Constantin Sturzu - vindecarea slugii sutasului - 01 iul 2012
Arhim Nichifor Horia - Duminica a 4 a dupa Rusalii - Vindecarea slugii sutasului
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).