Utrenia, slujba ravnei casei Domnului

Inca de la inceputul ei, Biserica crestina a instituit anumite slujbe prin care credinciosii aduc lui Dumnezeu prinosul lor de slavire, de multumire pentru darurile primite si de cerere in scopul mantuirii. Aceste slujbe, care se savarsesc zilnic in manastiri si in catedrale si in fiecare sarbatoare in bisericile de mir, se numesc generic cele sapte Laude.Pregatirea aperceptivaUn exemplu notabil de rugaciune sincera si staruitoare este cel al Psalmistului David, care spune: Dumnezeule, Dumnezeul meu, pe Tine Te caut dis-de-dimineata (Ps. 62, 1). Şi tot dis-de-dimineata femeile mironosite au mers cu inflacarare si curaj la mormantul Domnului pentru a-I unge trupul cu miresme (Matei 28, 1-10). Aceeasi ravna in a sluji Domnului cu multumire si cu credinta trebuie sa ii determine si pe credinciosii de azi sa vina de dimineata la Sfanta Biserica pentru a participa la slujba Utreniei, cea mai importanta dintre cele sapte Laude.Anuntarea temeiIn cele ce urmeaza vom incerca sa deslusim intelesurile simbolice ale Utreniei din dorinta de a-i convinge pe acei credinciosi care nu au inteles inca frumusetea si profunzimea lecturilor si cantarilor Utreniei sa ia parte la ea. Avand in vedere spatiul limitat, vom prezenta si explica doar partile importante ale Utreniei duminicilor, fara pretentia de a oferi cititorilor toate detaliile acestei slujbe, lasandu-le astfel posibilitatea de a le descoperi singuri in Sfanta Biserica.Tratarea. Timpul savarsirii, originea si scopul UtrenieiCuvantul utrenie este de origine slavona (utro a dimineata) si desemneaza slujba care se savarseste dimineata in sfintele biserici. Odinioara aceasta slujba se oficia in a doua parte a noptii, inainte de rasaritul soarelui. Astazi, doar Utrenia Sfintelor Pasti mai pastreaza caracterul nocturn. In ajunul marilor sarbatori, in manastiri si catedrale Utrenia se savarseste seara impreuna cu Vecernia si Litia sub forma Privegherii. Originea Utreniei se afla in rugaciunea de dimineata din cultul iudaic de la templu si sinagogi. Referitor la scopul ei, Utrenia este slujba prin care aducem lui Dumnezeu multumire pentru odihna din timpul noptii ce a trecut si Ii cerem ajutorul pentru ziua care incepe si care se aseamana cu lumina care alunga intunericul necunostintei si al pacatului. Astfel, Sfantul Simeon al Tesalonicului spune ca Utrenia este ca o jertfa de multumire Celui ce aduce lumina si Celui ce a risipit intunericul inselaciunii si ne-a dat lumina dreptei credinte. Din punct de vedere istorico-simbolic, slujba de dimineata ne aduce aminte de Sfintele Patimiri ale Mantuitorului Hristos, dar si de Nasterea si Invierea Sa, petrecute inainte de ivirea zorilor.Momentele importante ale Utreniei si explicarea lorUtrenia debuteaza cu Binecuvantat este Dumnezeul nostru..., psalmii 19 si 20, numiti imparatesti, apoi troparele imparatesti si ectenia intreita, ceea ce alcatuieste un prolog care cuprinde rugaciuni pentru conducatori dupa indemnul Sfantului Apostol Pavel (cf. I Tim. 2, 1-2). Partea urmatoare care incepe cu formula Slava Sfintei... Treimi...  ne trimite la inceputurile crestinismului, cand oamenii au inteles ca Dumnezeu este intreit in Persoane. Urmeaza citirea celor 6 psalmi care simbolizeaza perioada de dupa caderea lui Adam in pacat, marcata de tanguirea pentru starea decazuta a omenirii, dar si de nadejdea venirii Rascumparatorului: Eu m-am culcat si am adormit, sculatu-m-am ca Domnul ma va sprijini  (Ps. 3, 5). In acest timp preotul citeste in taina cele 12 rugaciuni ale diminetii aducand lui Dumnezeu multumiri si cereri in numele credinciosilor. Cantarea Dumnezeu este Domnul... cantata de patru ori simbolizeaza vestirea venirii Domnului in cele patru laturi ale lumii. Troparele si sedelnele sunt imne care impletesc elemente din Vechiul si Noul Testament prin care aducem slava lui Dumnezeu si laudam nevointele sfintilor. Urmeaza Binecuvantarile Invierii, apoi antifoanele si prochimenul zilei prin care slavim minunea Invierii Domnului. Cadirea din acest moment inchipuie miresmele pe care femeile mironosite le-au adus la mormantul Domnului in dimineata Invierii (Marcu 16, 1-8). Citirea uneia din cele 11 Evanghelii ale Invierii (doar 11 Apostoli au fost martori ai Invierii) simbolizeaza aratarea Domnului dupa Invierea Sa. Preotul care citeste in Sfantul Altar pericopa evanghelica il simbolizeaza pe ingerul care a vestit femeilor mironosite Invierea Domnului. Scoaterea Evangheliei in mijlocul bisericii spre inchinarea credinciosilor marcheaza aratarea Domnului dupa Inviere si vestirea Invierii Sale tuturor. De aceea acum se canta: Veniti toti credinciosii sa ne inchinam Sfintei Invierii lui Hristos.... Prin cuvintele Psalmului 50, participantii la aceasta slujba exprima sentimente de smerenie si umilinta fata de Hristos Cel inviat. Citirea Canoanelor sau cantarea Catavasiilor reprezinta, dupa cum afirma pr. prof. dr. Ene Braniste, cea mai stralucita expresie poetica in cultul ortodox, a legaturii stranse dintre Vechiul si Noul Testament. Luminandele cantate odinioara la ivirea zorilor parafrazeaza Evanghelia Invierii citita anterior. In continuare se intoneaza Laudele introduse de cuvintele Toata suflarea sa laude pe Domnul.... Acestea sunt o serie de stihiri (strofe) care alterneaza cu versete din psalmii 148, 149 si 150, numiti psalmi de lauda. Doxologia sau Imnul ingeresc ( Slava intru cei de sus...  - imnul cantat de ingeri la Nasterea Domnului) este un imn cu caracter trinitar, alcatuit in cinstea Sfintei Treimi, cum spunea Sfantul Simeon al Tesalonicului. Prin acest imn Il slavim pe Cel care ne-a aratat lumina naturala, dar mai ales pe cea spirituala, aceea a cunoasterii lui Dumnezeu.RecapitulareaUtrenia este asadar o impletire de elemente din Vechiul si Noul Testament, prin care aducem slava si multumire Celui ce toate le face spre binele vietii noastre. Traim mai intai un sentiment de tristete asemenea celor aflati odinioara in pacat si in umbra mortii prin lectura celor 6 psalmi, ne bucuram de aratarea lui Dumnezeu in lume cand spunem Dumnezeu este Domnul...; prin cantarea troparelor, sedelnelor, Laudelor aducem prinos de lauda atat Mantuitorului, cat si sfintilor Sai. Scoaterea Evangheliei in mijlocul bisericii sau aratarea Domnului dupa Invierea Sa este momentul care prilejuieste exprimarea evlaviei si a ravnei credinciosilor de a fi prezenti in casa Domnului inca de dimineata. Dar mai mult, sentimentele de bucurie si adanca traire duhovniceasca ale credinciosilor culmineaza la auzul doxologiei: Slava Ţie, Celui ce ne-ai aratat noua lumina.AsociereaAsa cum, in dimineata Invierii, femeile mironosite au mers la mormantul Domnului pentru a unge trupul Sau cu miresme, si noi, crestinii de astazi, suntem chemati de glasul clopotului sa mergem dis-de-dimineata si in loc de miruri, cantare sa aducem Stapanului (cantare din Canonul Invierii). Astfel ne umplem sufletele de bucuria de a fi in comuniune harica cu ceilalti credinciosi, de lumina Invierii lui Hristos, care ne rasplateste ravna spunandu-ne, precum mironositelor: Bucurati-va.GeneralizareaUtrenia este asadar jertfa de lauda pe care credinciosii prezenti de dimineata in Sfanta Biserica o aduc lui Dumnezeu ca o expresie a dragostei, a recunostintei si a ravnei fata de Cel ce ne-a daruit lumina cunoasterii Adevarului, ne-a aratat Calea care duce la dobandireaVietii celei vesnice.AplicareaPentru a intelege pe deplin starea de bucurie si frumusete a cantarilor din cuprinsul Utreniei este nevoie sa participam efectiv si activ la aceasta slujba. Astfel dobandim starea sufleteasca necesara pentru a participa la Sfanta Liturghie, cununa tuturor slujbelor din Biserica Ortodoxa. Urmand si noi exemplul mironositelor sa manecam cu manecare adanca (sa mergem dis-de-dimineata) in casa Domnului pentru a lua binecuvantare de la Cel ce a rasarit din mormant ca un soare spre mantuirea noastra. (Cateheza publicata in Ziarul Lumina din data de 13 mai 2013)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 535

Id: 30794

Data: May 13, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Evanghelia zilei