Adevarata povestea lui Moș Craciun începe în Mira Lichiei (Turcia de astazi), în urma cu 17 veacuri.Adevarata povestea lui Moș Craciun începe cu Sfântul Nicolae, episcopul din Mira Lichiei. Sfântul Nicolae a devenit cunoscut în întreaga lume prin generozitatea sa fața de cei nevoiași, prin dragostea lui pentru copii, precum și prin grija sa pentru marinari. De-a lungul secolelor s-au spus multe povesti si întâmplari despre viața și faptele Sfântului Nicolae. Aceste relatari ne ajuta sa înțelegem caracterul sau extraordinar și de ce este atât de iubit și venerat ca protector și ajutor al celor nevoiași.Ajutator al celor aflați în nevoiO relatare vorbește despre om sarac, care avea trei fiice. În acele zile, tatal unei tinere trebuia sa ofere viitorului ginere ceva de valoare, o zestre. Cu cât era mai mare zestrea, cu atât era mai mare șansa ca tânara sa gaseasca un soț bun. Fara zestre, era puțin probabil ca o fata sa se casatoreasca. Pentru a face rost de banii pentru zestre, tatal a hotarât sa le dea pe fete la desfrânare. Dar Sfântul Nicolae a prevenit acest lucru, lasând în casa lor trei pungi de bani de aur. Pungile cu bani, aruncate printr-o fereastra deschisa, se spune ca au aterizat în pantofii lasați înaintea focului, sa se usuce. Acest lucru a dus la obiceiul copiilor de a pune pantofii la ușa, așteptând cu nerabdare cadouri de la Moș Nicolae.De-a lungul secolelor, Sfântul Nicolae a continuat sa fie venerat de catre creștinii ortodocși și catolici și cinstit de protestanți. Prin exemplul sau de generozitate aratata celor aflați în nevoie, în special copiilor, Sfântul Nicolae continua sa fie un model de viața plina de compasiune. Dar cum a ajuns blândul și bunul Sfânt Nicolae un rotofeisimbol american pentru petrecerile vesele și activitatea comerciala de sarbatori?Sfântul Nicolae pașește pe continentul americanNumele de Moș Craciun (traducerea englezescului „Santa Claus”) este o versiune americana a cuvântului olandez „Sinterklaas”, o forma prescurtata pentru „Sint Nikolaas” (Sfântul Nicolae). În țarile Europei Occidentale, cele care au trimis coloniști în tarâmul de peste Atlantic, cultul Sfântului Nicolae, înainte de Reforma, era cel mai puternic cult dedicat unui sfânt nebiblic. Studiile arata ca existau peste 2000 de locașuri de cult închinate lui în Germania, Franța și Țarile de Jos, înainte de anul 1500. Era de așteptat ca o personalitate așa de populara sa fie dusa și în America, lucru care s-a și întâmplat.Locuitorii pamântului american au început sa popularizeze sarbatoarea Sântului Nicolae, ca un prilej în care se faceau cadouri, dinsecolul al XVIII-lea, dar fara vreun interes comercial. Însa latura comerciala a început apoi sa apara și numele Sfântului s-a schimbat treptat în Moș Craciun (Santa Claus). În anii 1820, el a început sa-și primeasca ornamentele recunoscute: reni, sanie, clopote. Toate acestea sunt de fapt realitați ale lumii în care s-a nascut. La acea vreme se circula cu sania în New York.„Parinții” MoșuluiClement Clarke Moore, un profesor new-yorkez de literatura orientala și greceasca a avut o idee care avea sa schimbe cu totul fața Craciunului american. În 1822, el a scris o poezie cu 56 de versuri, pe care a intitulat-o „O vizita din partea Sfântului Nicolae”, arhicunoscuta astazi ca „Noaptea dinainte de Craciun” (The night before Christmas). Prin aceasta, aproape de unul singur, el a creat imaginea americana moderna a Craciunului. Moore i-a dat și o noua înfațișare personajului poeziei sale: nu l-a reprezentat ca episcop, ci ca un spiriduș mic și vesel, îmbracat în blana, fumând din pipa și având un sac de jucarii în spate. Moore i-a dat și o sanie, cu care zbura în vazduh, trasa nu de cai, ci de opt reni, fiecare cu propriul nume.Dar Moore facuse doar începutul drumului pentru Moș Craciun, așa cum îl știm. Timp de un secol a fost portretizat de zeci de artiști, într-o mare varietate de stiluri, poziții și culori, pâna când, în 1920, s-a conturat imaginea Moșului american standard, gras și îmbracat în costum roșu. Însa imaginea consacrata mondial a moșului îi aparține lui Haddon Sundblom, care a creat-o pentru firma Coca Cola. Folosindu-se pe sine drept model, a întreținut, timp de 35 de ani, o campanie publicitara de mare succes pentru firma de bauturi, popularizând și stabilind definitiv imaginea lui Moș Craciun, ca un simbol al culturii comerciale contemporane.Sfântul Nicolae vs. Moș CraciunToate aceste elemente au luat forma în jurul figurii Moșului, devenind, din ce în ce mai mult, asociat cu comercialismul, lucru care este de înțeles, având în vedere instituțiile care au promovat aceasta imagine, însa aceasta este o totala denaturare a originalului. Sfântul Nicolae era un simbol al milosteniei, pe când Moș Craciun este un amestec ciudat de filantropie și comercialism agresiv. Sfântul Nicolae ajuta oamenii atunci când aveau ei nevoie. Dar cadourile facute doar de dragul de a oferi ceva celor dragi ai noștri, care deja au ceea ce le trebuie, nu sunt în ton cu faptele milostive ale Sfântului Nicolae.Exista un interes crescând în Statele unite ale Americii, cele care au dat lumii personajul, de acum grotesc, al lui Moș Craciun, în recuperarea Sfântului original, pentru a ajuta la restabilirea unei dimensiuni spirituale a momentului festiv al Craciunului. Pentru ca, într-adevar, Sfântul Nicolae, iubitorul de saraci și Sfântul ocrotitor al copiilor, este un model pentru felul în care creștinii trebuie sa traiasca. Un episcop, Nicolae L-a pus pe Iisus Hristos în centrul întregii sale existențe. Așa și noi, nu trebuie sa uitam ca centrul acestor sarbatori, care ne stau în fața nu este nimeni altcineva, decât Hristos, care se naște pentru noi în ieslea din Betleem.Articol postat pe doxologia.ro la 19 decembrie 2012, semnat de Ioan Lucian Radu.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 986
Id: 36890
Data: Dec 24, 2013
Imagine:

Data: Dec 24, 2013

Data: Dec 24, 2013

Data: Dec 24, 2013

Data: Dec 24, 2013

Data: Dec 24, 2013

Data: Dec 24, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).